Buzz!: Brain Bender

Buzz!: Brain Bender

Buzz forlater tradisjonell gameshow-struktur, og tar opp konkurransen med Dr. Kawashima i et hjernetrimspill til PSP. Matematikk og logikk står på timeplanen, og Halvor Thengs har vært flittig elev på IQ-skolen.

Da jeg anmeldte Buzz! Master Quiz tidligere i høst, var jeg noe skuffet over at partyfaktoren og det sosiale aspektet ved spillet ikke så ut til å bli overført til PSP-formatet. Det føltes rett og slett ikke riktig ut å sitte med et kunnskapsspill på egenhånd, og det var kun enkelte moduser som reddet spillet fra en elendig karakter. I Buzz! Brain Bender har utviklerne gitt opp hele partyfaktoren til fordel for et kunnskapsbasert spill á la Dr. Kawashima's Brain Training på Nintendo DS. Det funker som bare det.

Konseptet i det nyeste Buzz!-spillet til PSP er enkelt. Hjernen din er delt inn i fire kunnskapsdeler; en analytisk del, en observasjonsdel, en hukommelsesdel og en kalkuleringsdel. Disse kan du teste og utvikle med en rekke ulike øvelser og utfordringer, og ved å føre statistikk over resultater og utvikling kan du følge med mens hjernen din vokser seg større enn egoet til Cristiano Ronaldo. Høres det kjent ut? Ingen finner opp kruttet her, for all del, men med denne utgivelsen har utvikler Sony på mange måter klart å forene underholdningsverdien i partyspill med nerdemoroa i kunnskapsspill.

I treningsmodusene har du 60 sekunder på å gjennomføre en av 16 ulike øvelser. Disse har tre ulike vanskelighetsgrader, i tillegg til at spillet utfordrer deg mens du holder på ved å innføre vanskeligere puzzles jo flere riktige svar du får. Alt dette fungerer skikkelig bra, og man har hele tiden følelsen av å bli utfordret. Når det i tillegg er enkelt å følge utviklingen via grafene i menysystemet, blir hjernetrim alt annet enn tungvint og stressende. I tillegg til treningsmodus finnes det mange ulike utfordringer og merker å vinne, noe som absolutt forlenger spillets levetid.

Selve øvelsene er varierte, med aktiviteter der du skal finne riktig dominobrikke, huske uthevede puslespillbrikker i et bilde, turboregne mattestykker og intuitivt finne ut hva slags figur det er flest av på skjermen. Superrask moro - du føler hjernecellene jobbe på høygir, mye fordi instruksjonene også er svært intuitive. Variasjonen i oppgavene er relativt bra, og med 16 øvelser kombinert med utfordringer ligger det mye spilletid i Brain Bender, spesielt om du er en av dem som digger å kverne på helt til du har toppscore i alt.

Av de få tingene som trekker Brain Bender ned noe, er quizverten dessverre en kjip faktor. Masingen hans ødelegger konsentrasjonen når jeg puzzler som verst, og de smått plagsomme kommentarene hans gjentas flere ganger i løpet av samme øvelse. Flerspillermodusen Hjernestrid er heller ikke noe spesielt å skryte av. Den bruker samme send-rundt-bordet-oppsett som i Master Quiz, og det funker dårlig. Det samme argumentet gjelder her som i forrige anmeldelse: Så fort du prøver å innføre partyspillfunksjoner, må det involvere alle på én skjerm, ikke én og én med en bærbar konsoll i hendene.

Ser vi bort fra partyblunderen gjør Brain Bender seg fabelaktig som kjapp og intens moro. Lett å plukke opp, men særdeles vanskelig å legge fra seg. Jeg snakker av erfaring her, både for meg selv og min bedre halvdel. Jeg spurte kona om hun ville prøve spillet en kveld, og nå får jeg det ikke tilbake. Seriøst. Kan jeg få spille litt nå? Pus?

Buzz!: Brain BenderBuzz!: Brain BenderBuzz!: Brain BenderBuzz!: Brain Bender
8 / 10
+