Buffy the Vampire Slayer: Chaos Bleeds

Buffy the Vampire Slayer: Chaos Bleeds

Å kunne spille som så mange personer er et stort pluss, hvertfall med tanke på at hver enkelt person har en egen måte å slåss på...

Først av alt så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke følger med på Buffy serien, hvorfor har jeg ikke noe svar på, men jeg har bare ikke tatt meg tid til det. I løpet av den første halvtimen av spillet så fikk jeg svar på om det var nødvendig, og svaret var ikke uventet nei! Spillet klarer fint å sette deg inn i miljøet, omgivelsene og ikke minst personene på egenhånd. Personene er de samme som i serien, noe som også er et pluss, det er jo tross alt Sarah Michelle Gellar... Skuespillerne har gitt sine stemmer for å gjøre spillet mest mulig Buffy aktig. Er det bare Buffy du kan spille som? Nei! Du kan i tillegg styre Willow, Xander, Spike, Faith og Sid the Dummy. Noe jeg kan si var en lettelse, med tanke på variasjon og dybde i spillet.

Å kunne spille som så mange personer er et stort pluss, hvertfall med tanke på at hver enkelt person har en egen måte å slåss på, egne triks osv. For å være mest mulig nøyaktig, 150 forksjellige slag, spark, som også er gjengitt i komboer som kan drepe selv den seigeste vampyren. Som de fleste vet så er det også en heks med i gjengen (Willow). Hun er en ganske humoristisk heks, klossete og overhodet ikke klar over hvilke krefter hun sitter på, og siden hun ikke har egenskapen til å sloss så er det en fordel å lære seg forksjellige formler osv.

I starten av spillet får du med møte hver enkelt person, det som skulle være en overraskelses fest ble til et møte, et møte mellom mennesker og vampyrer. Først har du kontroll over Buffy og banker til side det som kommer av motstand. Så bytter det plutselig over til en annen person i gjengen, som befinner seg et annet sted i huset, men slåss mot de samme skapningene. Utenom om dette så går spillet stort sett ut på det samme, finne nøkler og ting som skal brukes til å løse gåter. Gåter som kunne vært litt mer utfordrene, de er nemlig ikke alltid av den skarpeste typen.

Dette er jo det andre Buffy spillet til Xbox, og er i likhet med det første, et 3. persons eventyr spill. Grafikken er også nogenlunde den samme. Har du spilt det forrige så har du overhodet ingen problemer med å sette deg inn i dette - kontroll systemet er standard og ganske enkelt å lære seg.

Når det kommer til handlingen i spillet så er det ikke så lenge siden jeg leste meg til at spillet skulle være en bortkommen episode fra Sesong 5. Om de er kommet så langt på det norsk TV kan jeg ikke svare på, men for skikkelige Buffy fans og tilhengere så kan jo ikke dette være annet enn spennende. En gammel vampyr-fiende av Buffy er kommet tilbake, ettersom de først trodde han var så godt som død, men den som ler sist ler best. Et ordtak selv de onde drar nytte av. Det hele går ut på å ødelegge den mørke siden, samt dens medlemmer.

Når det gjelder spill basert på serier og filmer så inneholder de som oftest en del bonus materiale. Det er ikke utelatt i dette spillet, det er masse intervjuer med de involverte skuespillerne, trailere fra dvd`er og bilder fra serien pluss mye mer, kan ikke røpe alt, noe må dere jo få lov til å glede dere til.

Grafisk er spillet rett over gjennomsnittet, ikke perfekt, men ikke dårlig. Det er det du kan forvente deg av spill som er basert på en TV serie - av en eller merkelig grunn så blir det aldri perfekt. Verdt å nevne er jo gjenskapelsen av personer, miljø og omgivelsene. Lydmessig er det et stort pluss at skuespillerne selv har gitt sitt bidrag, det gir spillet sjel og gir deg en skikkelig Buffy følelse. Buffy: Chaos Bleeds gir deg en god dose Buffy, humor og et spill som til stor sannsynlighet holder deg til TV skjermen en god stund fremover. Innholdet er bra, men det skulle vært mer krevende gåter og litt mindre av de enkle. Når single player er fullført blir du belønnet med bonus personer som blir spillbare, blant annet Joss Whelon, produsenten av TV serien, som du kan bruke i multiplayer modusen. Multiplayer delen inneholder en god del timer med underholdning, der du kan spille survival, domination eller bunny challenge. Sistnevnte går ut på å samle mest mulig kaniner. Litt merkligt, men sikkert også underholdende for noen.

8 / 10
+
Kampsystemer er veldig bra, de