Norsk
Gamereactor
forspill
Brothers in Arms: Hell's Highway

Brothers in Arms: Hell's Highway

Du kan dundre ut på helvetes hovedvei om en drøy måneds tid. Vi har fått en smugtitt på det kommende krigsspillet, og forteller deg alt du trenger å vite i vår betatest av Brothers on Arms: Hell's Highway...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er andre verdenskrig. En plan som i teorien skulle fungere veldig bra har slått feil og du og dine soldater sitter nå fast bak fiendens linjer. Du befinner deg inne i et ødelagt sykehus sammen med en medsoldat, og utenfor vinduene brenner hele byen. Du er i sjokk og kan nesten ikke tro det som skjer. Ramlende gjennom ruinene skyter du tyskere ved hvert hjørne. Det er såvidt du klarer å holde hodet kaldt - og plutselig skjer det. En granat faller gjennom taket og kaster deg i bakken. Granaten går ikke av, men du er nede for telling. Ut fra et skjulested kommer tre tyskere med våpen og går bort til deg. De ser ned på deg og sikter. Halvt død løfter du pistolen sløvt mot en av dem. Du hører skudd og alt blir mørkt. Velkommen til helvete. Velkommen til Hell's Highway.

Operasjon "Market Garden" var i bunn og grunn en god plan, på samme måte som landgangen i Normandie var en god plan. Grunntanken var: kom dere inn i Nederland, ta noen bruer, få noen tanks opp en hovedvei og vær hjemme til jul. Problemene startet når tyskerne ikke ville gi fra seg en av broene, og verre ble det. De allierte soldatene ble fanget på en liten stripe jord, og det er denne som fikk tilnavnet Hell's Highway. En spennende vinkling, men tilsynelatende nok et spill om andre verdenskrig; og hvis det er noe det er nok av i spillverden er det førstepersons skytespill som utspiller seg i denne perioden. Jeg var fra før av derfor ikke så veldig engasjert over at det skulle komme nok et spill med denne tematikken. Men! Etter å ha testet de første brettene av Hell's Highway kjenner jeg at jeg angrer bittert. Både på at jeg gikk glipp av Road to Hill 30 og at jeg ikke visste mer om Hell's Highway. Jeg må ærlig innrømme at jeg liker det jeg ser.

Kommende Hell's Highway er det tredje spillet i serien, og handler om sersjanten Matt Baker, et kjent fjes fra det første spillet. Baker er leder for en gruppe soldater under "Operation Market Garden." Som navnet tilsier vil historien i spillet ta for seg de fysiske og psykologiske utfordringene Matt og soldatene hans må overleve fanget bak fiendens linjer. Brothers in Arms: Hell's Highway gjør et ærlig og bra forsøk på å fortelle historien til de soldatene du møter i spillet og skildre hvordan de opplevde en spesielt tøff del av en krig som rystet hele verden. På veldig mange måter føler jeg at spillet kan sammenlignes med den populære serien Band of Brothers, både i historien og hvordan den blir fortalt. Det er litt deilig at et førstepersons skytespill satser så tungt på historie. Utvikleren Gearbox skal absolutt ha plusspoeng for godt stemmeskuespill og god regi.

I motsetning til andre skytespill handler Brothers in Arms mer om lagarbeid og taktikk enn skyting. Jeg får deilig gåsehud bare jeg hører ordet strategi, så for meg er et taktisk skytespill av dette kaliberet en sann drøm. En ting jeg ikke likte fra den koden jeg fikk prøve var at en del av kampene føltes veldig iscenesatt. Jeg vandret inn på et jorde med soldatene mine, nådde frem til en mur og plutselig stormer en liten gruppe tyskere over bakketoppen. Jeg og soldatene mine dreper alle sammen, og akkurat idet den siste dør kommer en ny pulje springende. Veldig ofte kunne jeg se på forhånd hvor slagene mine kom til å bli utkjempet ved å følge med på plassering av gjerder og murer. Med en gang jeg kom inn i et bylandskap derimot forandret dette seg drastisk. Der føltes omgivelsene mye mer naturlig, og når jeg gjemte meg bak en havarert bil midt i en hullete vei føltes det som om den hadde sin egen historie, og ikke at den bare var plassert der for å fungere som dekk for meg og mine.

Dette er en annonse:

Grafisk synes jeg ikke kvaliteten på teksturene ser så veldig imponerende ut, men det utviklerene har fått til med animasjonene og modellene er rett og slett til å ta pusten fra meg. Det er tydelig lagt stor vekt på det filmatiske og at figurene skal bevege seg og se ut som ekte personer. Det samme kan sies om fokus-effektene og omgivelsene i mellomsekvensene. Alt er satt sammen utrolig bra og jeg syns til tider spillet kan virke mer som en film enn et spill. Et minus er at historiesekvensene ser ut til å være litt lange - til tross for at jeg elsker historie så spiller jeg ikke spill for å være tilskuer.

Hvis det endelige resultatet av spillet holder samme kvalitet som det lille jeg fikk se har vi et av de beste andre verdenskrig-spillene jeg noensinne har sett i vente. En del arbeid kunne fremdeles ha blitt gjort med baneutformingen og mer naturlig flyt i kampene, men med tanke på hvor nær vi er utgivelsen av er det nok lite sannsynlig at det endelige spillet vil inneholde noen drastiske forandringer. Brothers in Arms: Hell's Highway skal komme i september, og alle som liker taktiske skytespill med solid historie bør følge nøye med.

Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's HighwayBrothers in Arms: Hell's Highway

Relaterte tekster

Brothers in Arms: Hell's Highway

Brothers in Arms: Hell's Highway

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Du kan dundre ut på helvetes hovedvei om en drøy måneds tid. Vi har fått en smugtitt på det kommende krigsspillet, og forteller deg alt du trenger å vite om Brothers on Arms: Hell's Highway...



Loading next content