Borderlands: Game of the Year Edition

Borderlands: Game of the Year Edition

Take me down to Fyrestone city, where the scrags are a'plenty and the guns are pretty!

Borderlands er en serie jeg alltid har vært glad i, det var over Borderlands 2 i split-screen at jeg og min Player 1 knyttet bånd, og da jeg fikk tatt nok mot til meg til å spørre om hun ville bli min faste co-op partner lå ringen i en spesiallaget Borderlands loot-kiste.
Følgelig har det blitt investert en god del timer i de forskjellige titlene, fra den australske før-oppfølgeren til den litt nå litt utdaterte originalen.

Derfor var det gøy å plukke opp den nyoppussede GOTY-utgaven av Borderlands 1, ikke bare for minnenes skyld, men også for å se hvilke forbedringer Gearbox har gjort for å trekke gamle og nye spillere inn.

Først og fremst støtter spillet nå split-screen, noe som er etterlengtet siden det ble utelatt fra The Handsome Collection da det kom ut i 2015. (Som apropos har fått en UHD-teksturpakke i anledning GOTY-utgaven!) Utelatelsen er forståelig, for selv om en blir introdusert for mange av karakterene på Pandora, så er det første spillet definitivt seriens sorte får og er heller tregt sammenlignet med de senere utgavene. Den antiklimatiske slutten var også noe mange reagerte på da det først kom ut, men sett i lys av de senere spillene fungerer det egentlig bra som et første kapittel i serien, spesielt med tanke på hvor kjip tilværelsen er for hvelvjegere generelt.

Uansett, vi fikk slengt oss ned i sofaen med en kontroller hver og det slår oss umiddelbart at oppussingen er vel gjennomført. Der man måtte trikse med konfigurasjonsfiler (på PC) og innstillinger for å få originalen til å se bra ut, er dette definitivt det peneste og skarpeste Borderlands 1 noensinne har vært.

Borderlands: Game of the Year Edition

Grunnet spillets stilretning kunne Gearbox lett ha kommet unna med et minimum av arbeid, men her er teksturene klare og lekre, og i 3840 X 2160 oppløsning ser en hver minste detalj.

Man kan justere FOV (et problem med originalen, så tusen takk Gearbox), velge om man vil ha horisontal eller vertikal spilt-screen, og velge mellom mange forskjellige kontroll-oppsett. Her vil jeg også skryte ekstra av at man også kan re-binde alle kontrollene i et selvdefinert oppsett! Forhåpentligvis blir dette vanligere med tiden, men frem til det skjer vil jeg løfte frem alle som tar seg bryet med å tilby dette.

Menyene er dessverre litt vel nærme skjermen i split-screen, så en må flytte rundt på de for å finne det en er ute etter. Dette blir forhåpentligvis fikset ved en senere anledning, men det er ikke så ille at det ikke er til å leve med. I tillegg opplevde vi et par visuelle UI-bugs som at undertekster overlappet hverandre i enkelte tilfeller, og at tall ble "hengende igjen" på skjermen til noe nytt skjedde (skjøt en fiende, plukket opp mer ammo, etc).

Nytt av dage er at en nå kan låse opp forskjellige hoder for å endre utseendet på figuren din, og en starter med et lite utvalg som inkluderer blant annet en herlig tullete makaronihatt.

Borderlands: Game of the Year Edition

Det har aldri vært så mange våpen i spillet heller, og vi fikk tak i et par nye (eller gamle, det er faktisk litt vanskelig å si med Borderlands sitt våpensystem, men de var nye for oss iallefall).
I tillegg støtter spillet nå SHIFT-koder så nå kan du få ekstra kult og kraftig loot ved å løse inn kodene du finner på blant annet Borderlands-twitterkontoen. Kistene du kan åpne med nøklene finner du i oppdragshubber og "byer" (tre skur og en utedo i enkelte tilfeller) og utstyret du får er definitivt verd bryet med å skrive inn kodene, men du vil kanskje skaffe et tastatur om du spiller på konsoll og skal skrive inn mange på rad.

Borderlands: Game of the Year Edition

Kort oppsummert har Gearbox brakt Borderlands 1 mye nærmere 2 og TPS, det både ser bedre ut og spiller bedre. Dette er en remaster av den beste typen hvor en får nok nytt til at det rettferdiggjør prislappen, som ikke er for ille heller. Du får faktisk spillet gratis om du allerede eier originalen på PC. Det er faktisk vanskelig å finne noe å mislike her, og Borderlands GOTY Enhanced Edition er den definitivt beste måten å gjen- eller oppleve Pandora for første gang. Har du ikke spilt opprinnelsesspillet til Borderlands før så er dette muligheten din til å sette deg inn i universet før Borderlands 3 kommer ut i september (eller februar, for de av oss som skaffer det på Steam).

Nytes best med snacks, drikke, og flere i samme sofa!

7 / 10
+