Boom Blox

Boom Blox

Når det ble annonsert at Steven Spielberg skulle lage sitt første spill, tenkte nok de aller fleste at det måtte bli et massivt, episk eventyr. Men neida, Boom Blox er alt annet enn E.T. og Minority Report, men gøy er det allikevel!

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er blodfan av puzzlespill, som jeg syns det har kommet i overkant mye av til Wii allerede. Og da jeg så trailere og previews av Spielbergs spillprosjekt ble jeg heller ikke overbevist om at han var på rett spor. Så det var med dempet forventning jeg satt meg ned med dette sammen med kona mi.

Spillet inneholder fem spillemodus: training, explore, adventure, party (multiplayer) og create. Før du kan begynne med noe som helst må du gjennom treningsdelen som gir en kjapp innføring i hvordan ting fungerer, noe som er nyttig i og med at det egentlig ikke er så greit å vite hva spillet går ut på.

Brettene i Boom Blox har forskjellige mål, og veien mot målet innebærer å sprenge, flytte og kaste på forskjellige klosser, som tittelen til en viss grad tilsier. For å utføre oppdragene har du ulike hjelpemidler på hvert brett, som en gripearm, bowlingball, pistol eller sprettball. Klossene du skal håndtere har også ulike funksjoner, de kan forsvinne, sprenges, være glatte som is, osv. I noen av brettene skal du bruke gripearmen for å trekke ut klosser fra et tårn uten at det raser slik at de søte små klossedyrene faller ned. I andre brett skal du kaste bowlingballen på klossene slik at klossebygningene raser sammen og du frigir poengene som ligger på toppen. Det som gjør dette vanskelig er at du bare får et visst antall kast og at du må unngå å treffe enkelte klosser som roter det hele til.

Boom Blox
Schindler's Blox

Explore-modus lar deg prøve de forskjellige hjelpemidlene uten å følge en historie, men som den historieavhengige spilleren jeg er, åpnet jeg hele kalaset med eventyrdelen. Der fikk jeg i første omgang i oppdrag å hjelpe noen tøffe middelaldersauer med å finne diamanter som så uheldig er plassert på toppen av høye søyler og inne i falleferdige tårn. Spillet er vel i utgangspunktet beregnet for barn, og det merker man i begynnelsen av brettene. Det er ganske greit å finne det svake punktet i tårnet, bruke færrest mulig kast, og få gullmedaljen ved hvert brett. Men det blir, naturlig nok, vanskeligere etterhvert, og det blir stadig mer tilfredsstillende å få gullmedalje. Hele tiden mens du spiller åpner du opp nye brett som kan spilles etter at du har fullført eventyrdelen eller utforskerdelen, og de er betydelig vanskeligere. Du vinner også forskjellige priser, som kan brukes i skapermodusen.

Denne delen er for deg som ikke er lei etter å ha spilt de 300 brettene som følger med. Her kan fremtidige arkitekter kose seg i timevis med å enten gjøre om på eksisterende brett eller lage sine egne. Disse kan deles med vennene dine over nettet. Denne modusen er nok morsom for noen, men jeg sier meg godt fornøyd med brettene som utviklerne har snekret sammen.

Boom Blox
Indiana Jones and the Temple of Blox.

Party-delen er strengt tatt den samme som enspilleredelen, bare at man kan spille opptil fire spillere. Min kone, som vanligvis ikke slåss om å spille Wii, synes til og med at dette var morsomt. Og det er absolutt et godt skussmål. Det er klart det kan bli temperatur når du raser det tårnet dere så møysommelig har plukket en og en kloss fra, eller når du i en skytekonkurranse får en fulltreffer på en poengkloss rett før tiden renner ut. Så har du et snev av konkurranseinnstinkt kan det bli mange hyggelige timer med en god venn eller tre.

Et spill som dette skriker ikke etter grensesprengende grafikk, og det har det heller ikke. Det er stilrent, uten for mange forstyrrende elementer. Det er også mye hyggelig musikk som bygger opp under de forskjellige temaene til brettene, selv om det kan bli noe repeterende i lengden. Jeg ble også positivt overrasket over hvor nøyaktig Wiimoten er når du skal pirke borti de ustøe klossene. En faktor som trekker opplevelsen litt ned er nok holdbarheten, dessverre. Det lar seg fint gjøre å bli lei av å kaste den ene klossen på riktig måte for å komme videre. Spillet inneholder absolutt er et respektabelt antall brett, men de har en tendens til å gjenta seg selv til tider.

Boom Blox
War of the Blox

Men jevnt over er Boom Blox et riktig så godt og gjennomført puzzlespill, som Steven Spielberg helt sikkert kan spille med barna sine. Som sagt er jeg ikke den første som faller for spill i denne sjangeren, men Boom Blox har klart å engasjere meg på en overraskende smidig måte. Er du en puzzlefan, eller har barn, så kan dette være en glimrende gave å spandere på deg selv og dine.

7 / 10
+
Nøyaktig kontroll, engasjerende flerspiller