Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Blur

Blur

Blur-skiltene lyser mot meg i mørket. Jeg er i Liverpool, inne i hovedkvarteret til Bizarre Creations, for å se nærmere på en merkelig blanding av racing og action.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Klokken er åtte om morgenen og tåken ligger tykt over byen. Husene ligger tett sammen, en blanding av gamle festninger og moderne arkitektur, og minner meg på hvordan Blur, det nye bilspillet til Bizarre Creations, også er en blanding av gammelt og nytt.

Vi blir ledet inn i en kinosal og setter oss ned for å vente på presentasjonen. Gareth Wilson, en av hoveddesignerne for spillet demper lyset og setter i gang med en liten historietime. Om bilspillenes historie. Hvordan teknologien har muliggjort stadig mer avanserte bilspill, og hvordan Playstation skiftet fokus fra enkle og tilgjengelige bilspill til mer tekniske og krevende kjøreopplevelser.

Blur

Målgruppen ble smalere, og Wilsons håp er at Blur kan bli en ny måte å oppleve bilspill på.

Dette er en annonse:

Bizarre Creations har masse erfaring med bilspill, og har laget både Formel 1-spill til Playstation, Metropolis Street Racer til Dreamcast, samt Project Gotham Racing-serien på Xbox og Xbox 360.

Wilson overlater nå scenen til Ged Talbot, sjefsdesigner nummer to, som begynner å spille Blur på det store kinolerretet. Fra første sekund av det korte løpet skjønner vi hvorfor spillet blir vist frem i en kinosal. Skjermen eksploderer i neonfarver idet løpet starter og 20 biler raser nedover motorveien i Tokyo.

Det brummer i bassen idet en energirakett skytes ut av fronten på bilen. Det hviner samtidig i bakhøytallerne idet Talbot forsøker å unngå skrikende lille prosjektiler. Det er i sannhet et kaos som utfolder seg på skjermen.

Etter det heseblesende løpet forteller Talbot videre om de ulike våpnene som spillet byr på, og understreker at Blur er et "powered-up racing game". Et spill som gjengir virkeligheten i form av sine seksti lisensierte biler og 29 baner fra ekte lokasjoner, men med en unik vri i form av sine overdrevne våpen.

Dette er en annonse:

Da jeg senere får muligheten til å spørre hvor ideen bak denne blandingen kommer fra, forklarer Wilson at de ville lage et slags Mario Kart for voksne. Når jeg får kontrolleren mellom hendene selv, forstår jeg mer av visjonen bak spillet. Blur er ikke bilspill med actionelementer, det er et actionspill med bilelementer.

Blur

I onlinedelen av spillet kjører opptil 20 biler mot hverandre samtidig. Et svært høyt tall i forhold til standarden i dag. På denne måten forblir intensiteten konstant høy, og i stedet for å være et spill som utelukkende handler om å være først, handler det nå like mye om å sabotere og denge motstanderne med ulike våpen. Og det fungerer bra.

Balansen mellom de seks våpnene er veldig bra gjennomført, og siden man kan lagre opptil tre våpen i bilen og skifte mellom dem har man muligheten til å legge en strategisk dybde til spillet.

Blur

Med 20 spillere og raketter, miner og elektrofelt på banen, er spillet enestående. Man sitter anspent og klar til å reagere på et milisekund når man kriger mot de andre sjåførene. Utover klassiske kappløp får vi forklart at det i den ferdige versjonen også vil være andre løptyper, som Destruction Derby.

En morsom observasjon rundt Blurs online-del er at det tydeligvis henter inspirasjon fra Modern Warfare 2. Etter hvert løp får man poeng, kalt "fans", som man sparer opp for å klatre på rangstigen. Klatring her gir adgang til nye biler og mods. Man får hele tiden små sniktitter på hvilke belønninger som venter slik at man konstant er motivert til å klatre videre.

Mods tilsvarer perks i Modern Warfare 2. Man kan kombinere tre ferdigheter og på den måten skreddersy onlineopplevelsen sin.

Blur

Et element som til gjengjeld er en nyvinning fra utviklernes side er integrasjonen med sosiale nettverk. Blur kan kobles til Twitter-kontoen din, og på denne måten kan man sende ut beskjeder om prestasjoner, eller utfordre vennene sine.

Blur

Bilene i Blur er et kapittel for seg selv. De 60 lisensierte bilene varierer fra amerikanske muskelbiler til hot rods, offroaders og en 1951 Beetle.

Styringen er svært forskjellig fra bil til bil, og dessuten blir størrelsen på bilens helse bestemt av størrelsen på bilen. Bilene er videre inndelt i ulike klasser, og løp og baner kan ha restriksjoner i form av at man bare kan kjøre med hot-rods, for eksempel.

Blur

For å virkelig verdsette den kaotiske actionfilmstemningen i Blur er det viktig å ha lydanlegget i orden. Gjengen bak lydeffektene har lagt mye arbeid i å få våpnene til å bli en fryd for ørene gjennom bruk av nyansert bass. Detaljgraden i lydbildet er høy, og hvert våpen har en lydeffekt som virker tredimensjonal.

En annen morsom funksjon, som har blitt sjelden kost i dagens spill, er støtte for fire spillere på en skjerm. Her kjører det kun åtte biler mot hverandre, men ifølge Bizarre Creations er dette for at det skal være mer fokus på kamp mellom spillerne, i stedet for fire spillere mot seksten datastyrte biler.

Blur

Jeg er positivt overrasket over Blur. Det som først fremstod som en Burnout-klone blandet med Mario Kart har klart å skape sin egen identitet. Bizarre Creations har kombinert sin utrolige ekspertise innen bilspill med moderne actionspillelementer, og har klart å skape noe som virker som en enestående onlineflerspiller.

Blur
Blur
Blur
Blur
HQ

Relaterte tekster

BlurScore

Blur

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Er ekte biler, frekke flerspillerideer og plasmaraketter nok til at vi får en ny konge innenfor sjangeren?

Blur

Blur

FORSPILL. Skrevet av Kristian Ahm

Vi har besøkt Bizarre Creations i Liverpool for å kikke nærmere på det kommende racingspillet Blur!



Loading next content