Blue Dragon: Awakened Shadow

Blue Dragon: Awakened Shadow

Kim har prøvd seg på Tri-Crescendos andre Blue Dragon-utgivelse til Nintendo DS, hvori utvikleren fortsetter å ta serien i nye retninger.

Awakened Shadow er det tredje spillet i rollespillserien om Blue Dragon. Det første spillet kom ut til Xbox 360 på sensommeren i 2007, mens oppfølgeren Blue Dragon Plus ble tilgjengelig for oss nordboere til DS i løpet av våren 2009. Originalen var et typisk turbasert rollespill, i oppfølgeren gikk man over til et mer strategipreget spillsystem, og for sikkerhets skyld blir vi her servert nok en forandring. Denne gangen foregår alle kamper i sanntid, til stor innvirkning på slagmarken.

Hendelsene i Blue Dragon: Awakened Shadow utspiller seg to år etter originalen og ett år etter historien i Blue Dragon Plus. Denne gangen styrer du ikke en av de gamle kjenningene fra de tidligere spillene, men tar kontroll over din egen, skreddersydde figur. Du våkner opp med hukommelsestap i en underjordisk tunnel, men før du vet ordet av det befinner du deg i en mystisk heis som frakter deg til overflaten.

Du har nå kommet til byen Neo Jibral, hvor alle innbyggerne har lært å bruke skyggemonsterne sine. Her lever Shu, Kluke, Jiro og flere av de gamle bekjente fra Blue Dragon-spillene i en fredelig og idyllisk tilværelse. Samtidig som du dukker opp fra underverdenen, blendes imidlertid innbyggerne i Neo Jibral av et underlig lysglimt, som ikke bare gir et kraftig løft i omsetningen av Rayban-briller, men også tar med seg alle skyggemonstrene på null komma niks. Nå står du igjen som den eneste personen i byen med et monster i ermet, og naturligvis blir du satt i spissen for granskningsgruppen når mysteriet skal oppklares.

Som tidligere nevnt er det endringen i spillsystemet som utgjør den største forskjellen mellom det originale Blue Dragon og Awakened Shadow. Slåsskampene utføres i sanntid, noe som gir en mer dynamisk spillopplevelse. Det å snike seg innpå, løpe rundt eller kaste seg inn i en sidelengs rulle for å få overtaket på fiendene fungerer så godt som knirkefritt. Du har i tillegg muligheten til å ha med deg inntil to allierte i kampene. De forskjellige figurene og skyggene har ulike spesialiteter, styrker og svakheter, noe som innbyr til viktige taktiske vurderinger underveis. Etter hvert som lumske monstre beseires i dype skoger og mørke huler, opparbeider de ulike karakterene seg rutinepoeng. Ved å gå opp i nivå styrkes ferdighetene dine, og de ulike skyggene kan tilegne seg nye angrep.

Selve hovedoppdraget i spillet virker klart og tydelig i starten. Skyggene er borte, og det er din oppgave å finne ut hva som har skjedd og å bringe alt tilbake til normalen. Denne historien blir imidlertid sterkt forstyrret av alle de mer eller mindre valgfrie sideoppdragene i spillet. Mengden av dagligdagse gjøremål blir såpass overveldende at hovedoppdraget enkelte ganger blir satt vel mye i skyggen. Enkelte avstikkere fra hovedhistorien er vel og bra, men ikke når det går så langt at det slås både dobbelt flaggstikk og båtmannsknop på den røde tråden.

Å finne nye våpen og gjenstander er alltid en drivkraft i rollespill, men i Awakened Shadow har man klart å ta dette et nytt steg videre. Et gjenbrukssystem gjør at du, ved å resirkulere gamle gjenstander, kan utvikle nye, sterkere saker som du faktisk kan få bruk for. Det finnes en stor mengde ulike objekter som kan smeltes sammen og gi uventede resultater. Denne muligheten medfører at det å gå på skattejakt etter gjenstander blir langt mer attraktivt enn tidligere. Du føler deg som en liten forskerspire der du smelter sammen sverdet ditt med rubiner og safirer i håp om å skape deg ditt eget, personlige masseødeleggelsesvåpen.

Kontrollsystemet fungerer i bunn og grunn som det skal, både med knappene og styrepinnen. Karakterene beveger seg feilfritt rundt på skjermen og lystrer ned til hver minste bevegelse. Du styrer selv kameraet rundt deg i en livlig 3D-verden. Dette kan være litt forvirrende i starten, men er helt klart en vanesak. Etter noen timer er ikke dette noe du tenker mer over. En ting som dessverre oppleves problematisk er det litt mangelfulle kartsystemet. Du har kun et lite kart over et begrenset område tilgjengelig til enhver tid. Alt som befinner seg utenfor området er også ekskludert fra kartet. Dette gjør at det er fort gjort å miste oversikten og bli desorientert. Når man i tillegg har muligheten til å rotere kameraet 360 grader rundt seg selv, kan man virkelig rote seg inn i trøbbel. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og huske hvilke utganger som fører hvor. Uansett må du være forberedt på at det vil forekomme en god del målløs vandring på jakt etter ønsket destinasjon.

Blue Dragon: Awakened Shadow er et brukbart japansk rollespill, men det bringer ikke med seg mye nytt til sjangeren som vi ikke har sett før. Kampene i sanntid fører til en mer fartsfylt og dynamisk spillopplevelse, men om dette gir et bedre resultat enn et turbasert kampsystem, avhenger nok av hva hver enkelt person foretrekker. Selve historien i spillet fremstår som noe svak, grunnet de mange sideoppdragene, og dette legger en klar demper på helhetsinntrykket. Tri-Crescendo skal likevel ha ros for å forsøke å utvikle serien videre. Gjenbruks- og oppgraderingsmulighetene er en glimrende nyvinning, som gir spillet økt dybde og holdbarhet. Resultatet er en større spillopplevelse enn Blue Dragon Plus, men uten den samme slagkraften som i det originale Blue Dragon.

Blue Dragon: Awakened ShadowBlue Dragon: Awakened ShadowBlue Dragon: Awakened ShadowBlue Dragon: Awakened Shadow
6 / 10
+