Norsk

Java tutorial: Variabler

Skrevet av ZeroFool den 2 november 2011 klokken 00:32

Hei og velkommen til 3. Blogg i Bloggserien om Java-programmering, denne ukens blogg skal handle om Variabler. Jeg vill vanlgivis prøve å få ut 2 blogger fra denne bloggserien i Uken.

To slasher altså // er symbolet for at følgende tekst ikke skal leses som kode i Java, dette er nyttig når man skal holde orden på kildekoden, jeg kommer til å bruke // hver gang jeg skal si noe viktig om kildekoden i kildekoden.


De av dere som har erfaring med andre programmeringsspråk vill nok kjenne dere igjen en god del. Hva en variabel er, er grovt sett ett ord(evt. En bokstav) med en verdi. Du kan sikkert selv finne frem en mer «fancy» definisjon på nettet men det er denne jeg vill bruke.

En variabel er et ord med en verdi. Navnet på variabelen kan man bestemme selv, siden navnet i seg selv ikke har noen innvirkning på kildekoden. Det finnes mange ulike typer variabler, vi skiller dem etter datatyper, altså etter hvilke verdi de har. Tekstvariabler altså Variabler som har tekst som verdi har datatypen «String». Et eksempel på en tekstvariabel er her:
String Hilsen = "God Morgen";
Dette kalles en deklarering, hvor en variabel blir nevnt og blir gitt en verdi.
«String» er da datatypen, «Hilsen» navnet på variabelen og; «God Morgen» Verdien til variabelen. Legg merke til at man bruker "" hver gang det er snakk om tekst, og at vi avslutter med ett semicolon(;).

Hvis vi nå brukte koden som vi lærte i forrige blogg for utskrift:
System.out.println();
Og vi plasserte tekstvariabelen «Hilsen» Inn i parentesen, vill utskriften ha blitt «God Morgen».
System.out.println(Hilsen):
Utskrift: God Morgen

Vi kan også sette sammen tekstvariabler, eks.
String Hilsen1 = "God ";
String Hilsen2 = "Morgen";
String Hilsen3 = Hilsen1+Hilsen2;
//Her erklærer vi tekstvariabelen Hilsen3 sin verdi til å være lik verdien til Hilsen1 + verdien til Hilsen2

System.out.println(Hilsen 3);

Utskrift: God Morgen

Når vi holder på med tall bruker man tallvariabler, det finnes flere datatyper for disse. Noen er Int, Double.
;
Hvor Int er datatypen for tall uten desimaltall, Double datatypen for Desimaltall.

Eksempel på tallvariabel med Int og regning:

int X = 3;
//int er datatypen, X variabelens navn og 2 verdien
int Y = 7;
int A = X+Y;

System.out.println(A);

Utskrift: 10

Eksempel på tallvariabel med Double og regning:

double Z = 6.5;
// double er datatypen, Z variabelens navn og verdien er 6.5
double N = 4.5;
double S = Z-N;
//Her Erklæres S sin verdi lik verdien til Z sin verdi minus N sin verdi
System.out.println(S);

Utskrift = 2

Så for å summere hva jeg nettopp har sagt, så er en variabel et ord med en verdi som er delt inn i ulike typer etter hvilken type verdi det er snakk om. De 3 datatypene vi har forholdt oss til i denne bloggen er String som er datatypen for tekstvariabler, Int som er datatypen for tallvariabler uten desimaltall og Double som er datatypen for tekstvariabler med desimaltall.

Når det kommer til tallvariabler må man også tenke på tenke på størrelsen på tallene, hvis fekst det dreier seg om ett større tall, med flere sifre ville man kansje heller brukt datatypen Long. Som er datatypen man bruker når man holder på med større tall.

Håper dette ga ett greit innblikk i hva en variabel er. I neste blogg skal vi snakke om Import, og lage vår helt egen terning simulator.

Er det noe du ønsker å påpeke? Kom gjerne med forslag til programmer dere ønsker å lage.

HQ
Java tutorial: Installering og Hello GR!

Java tutorial: Installering og Hello GR!

Skrevet av ZeroFool den 27 oktober 2011 klokken 20:10

Hei og velkommen til Blog 2 i bloggserien om Java-programmering

I denne tutorialen skal vi installere programmene som vi skal bruke for å programmere. Så skal vi lage vårt første program. Vi skal begynne med å installere JDK (Java Developement Kit). Det er dette programmet som gjør kildekoden om til et kjørbart program.

Jeg vet at denne bloggen kan være litt forvirrende med alt som skal installeres, men hold med meg. Jeg lover at de neste bloggene vill bare bestå av programmering og dessuten være mye lettere å forstå.

Dere kan finne JDK enkelt ved å bare google «download JDK» eller så kan dere klikke her

Nå er det viktig at dere velger versjonen som tilsvarer deres systemtype. Har dere 64bit velger dere 64bit versjonen, har dere 32bit velger dere x84. Er du usikker på hva du har kan du gå på min datamaskin-> Høyreklikk-> Egenskaper -> Under System vill det stå systemtype og så enten 32bit eller 64bit.

Jeg anbefaler at dere for enkelhets skyld lar programmet installere seg hvor det selv ønsker.

Det neste programmet vi skal installere er Eclipse. Som er programmet vi skal programmere i. Fordelene med å programmere i Eclipse framfor feks. notisblokk(notepad) er at det kommer opp hvor programmeringsfeilene dine er. Slik at du slipper å lete gjennom hele kildekoden etter skrive/programmeringsfeil. Det gjør også kjøringen av programmene dine mye lettere.

Dere kan finne programmet på Eclipse.org -> Downloads -> Eclipse IDE for Java Developers
Dere kan eventuelt klikke her
så velger dere versjonen avhengig av systemtypen deres.

Når dere har lastet det ned må dere «unzipe» programmet. Selv foretrekker jeg å ha det på C:\
Hvis du ikke har ett arkiveringsprogram kan du eventuelt bruke 7zip. Som dere finner her.

Når Eclipse er «unzipet», skal dere navigere til mappen hvor dere plasserte det og kjøre programmet.

Når programmet kjører vil det komme opp ett felt hvor det står «Workspace: C:\Users\Bruker\workspace», her avgjør du hvilken mappe programmene du lager vill bli lagret i.

Det er nå vi den egentlige delen med denne tutorialen begynner: Programmeringen

Først ville jeg at dere skal klikke på File -> New -> Java Project
Nå vill du få opp ett vindu, i feltet til høyre for «project name» skal dere oppgi navnet på prosjektet dere skal lage. Programmet du lager vill være innenfor denne mappen. Hva dere skriver har ingen innflytelse på på programmet, så kall det hva dere vill. Selv går jeg for «Gamereactor».

I package exploreren til venstre vill dere nå se en mappe med det navnet dere oppga i sted. Nå vill jeg at dere skal høyreklikke på mappen og klikke new -> class.

Før vi går videre vill jeg bare si at ett program i java er bygd opp av flere klasser. Hver klasse får vanligvis en konkret oppgave. Hver av disse klassene finner vi så inne i Java prosjektet. Innenfor Klassene har metoder som har så og si enda mer konkrete oppgaver, men vi lar metodene ligge for nå så kommer vi tilbake til dem når de er mer relevant.

For enkelhetens skyld vill jeg at dere skal kalle klassen for «HelloGR» og trykk på finish.

Nå vill dere få opp en skjerm hvor det står:
Public class HelloGR{

}

Foreløpig vill jeg at dere ikke skal bry dere om «Public», siden det har med flere klasser og metoder og gjøre, og vi skal i første omgang konsentrere oss om en klasse og en metode.

«Class HelloGR{}» indikerer at HelloGR er en klasse og at alt innen for {}-symbolene er en del av den klassen.

Nå vill jeg at dere skal skrive(inne i HelloGR-klassen):
public static void main(String[] args){

}

Alt dere trenger å vite om dette at dette er en metode, klasser består vanligvis av flere metoder, men det er denne metoden som gjør programmet «kjørbart». Den blir ofte referert til som main-metoden.

Så langt burde programmet se slik ut:
public class HelloGR{
public static void main(String[] args){

}
}

Det neste dere skal gjøre er å skrive følgende tekst innenfor main-metoden:
System.out.println("Hello Gamereactor!");

«System.out.println» er ganske enkelt koden for å få utskrift(altså tekst) i Java. Innenfor gåsetegnene("") skrev vi hva som skal skrives ut. Hver gang man skal ha tekst i java, skriver man teksten innenfor ""-symbolene. Det er også vanlig å bruke parentes for slike «koder». Til slutt avsluttet vi med et semicolon(;), I java avslutter man alltid en kode/kommando med semicolon.

Kildekoden skal se slik ut:

public class HelloGR {
public static void main(String[] args){
System.out.println("Hello Gamereactor!");
}
}

Dere kan kjøre programmet ved å klikke på den grønne sirkelen med en hvit trekant inni. Hvis alt er rett vill dere få utskriften «Hello Gamereactor!». Hvis dere nå endrer teksten innenfor parentesen fra «Hello Gamereactor!» til «Hei Bernt!» vill dere få se at den nye utskriften også blir «Hei Bernt!».

Jeg håper denne blogge var forståelig til en hvis grad. Men jeg lover at det vill bli letter når vi kommer dypere inn i Java og begynner å forstå hensikten bak de ulike ordene. Hvis problemer oppstår eller dere lurer på noe er det bare å spørre i vei.

HQ
Innledning til Java-programmering

Innledning til Java-programmering

Skrevet av ZeroFool den 25 oktober 2011 klokken 18:05

Hei jeg er en Java-programmerer som har skrevet en blogg om java. Jeg lurer på om det er en interesse for å lære Java-programmering her på GR, derfor har jeg skrevet denne innledningen til en blogg-serie som vill handle om Java-programmering.

OBS!
Denne bloggen ble skrevet av ZeroFool,
Alle troll gå videre til neste blogg her vill dere bli ignorert!
Alle skrivefeil blir som de er, teksten er slik da jeg skrev den og har intet ønske om å endre den, så lenge skrivefeilene ikke er missvisende/villedende.

Java er ett av mange programmeringsspråk. Men hvorfor skulle jeg ville lære Java? Vel du kan så og si programmere hva som helst i Java. Spill, roboter, applikasjoner , og ikke minst fullverdige programmer. Kontosystemet på sparebank1.no er programmert delvis i Java.

Noe som kjennetegner Java er at det er et objekt orientert programmeringsspråk. Det går forsåvidt også raskere å programmere i Java enn andre objekt-orienterte språk som C++, dette er grunnen til at det er anbefalt å lære java før C++. Siden disse språken er relativt like vill det heller ikke være noen stor overgang till C++, hvis du bestemmer deg for å senere lære deg det. Hva det innebærer at ett programmeringsspråk er objekt-orientert er at det lar seg gjøre å programmere kunstige objekter av virkelige objekter, det gir kanskje ikke så mye mening nå, men jeg lover at det vill gi mening når du har kommet dypere inn i Java. Dette er ihvertfall nyttig hvis du ønsker å begynne med å feks. programmere spill.

Noe annet som er viktig å nevne angående Java, er at programmene blir kjørt i en virtuell maskin. De blir altså ikke kjørt direkte fra pcen din men i en programvare som etterligner maskinen din. Dette er fordi at programmene skal kunne kjøre på mange ulike datamaskiner uten tilpassing i kildekoden. I teorien vill et java program kunne kjøres på hvilken som helst datamaskin i verden, inkludert mobilen din, ipoden din, mikroen din, spillkonsollen din osv. bare du har intalert en Java virtuell maskin (JVM) på dem. Man kan altså lage et program også kjøre det på så og si hvilken som helst platform med en JVM på.

Noe som gjør det relevant å lære seg java er Android, Googles telefon OS er relativt nytt og raskt voksende. Men det er likevell ikke like mange apper på android marked som på Apples App Store. I tilegg er mange av appene som er der av dårlig kvalitet. Noe som gir deg og meg en relativ god sjanse til å få en bit av kaka, hvis man har en god idé. Men da må vi også mestre android app utvikling som krever at vi kan programmere i Java.

Interessert? Har du noe å legge til? Eller tar jeg grusomt feil et sted i teksten? Bidra gjerne med egen erfaringer.