Norsk

kjøpere og pirater

Skrevet av nukers1234 den 21 oktober 2008 klokken 11:07

Man sier at pc som spillplattform er døende pga all piratkopiering, hva da med spill konsollene? Den siste måneden har vi sett at samtlige stor spill som Fallout 3, Far cry 2, Fable 2 og nå i går kveld (20.10.08) kom også årets kanskje mest etterlengte oppfølger Gears of war 2 ut på nettet over 2 uker før butikk lansering. Av alle disse spillene er det bare Far cry 2 som har kommet ut på pc med en level editor som det eneste som virker.

I følge ryktene kan ikke en gang de som har mottatt en lovlig kopi av Far cry 2 på pc begynne å spille enda pga drm'en som ubisoft har lagt inn. Denne virker ikke før aktiverings serverene kommer online på release dagen. De med flashet xbox 360 har kunne spilt dette siden 16 oktober på sine konsoller. Hvorfor har man ikke kommet med samme type sikkerhet på konsoller?

Fallout 3 har enda ikke dukket opp på pc og heldigvis for det, men har alt ligget ute siden 9 oktober på xbox 360 det også. Hvorfor er det slik at alle stor spill nå kommer lekkende ut på 360? Det virker for meg som at denne konsollen sliter mer med pirat kopiering om dagen enn pc. Siste stor spill der var spore og ja, det ble massekopiert i haugevis, blant annet av meg selv. Min grunn er at jeg var ikke enig i den policyen ea kjører med så og så mange aktiveringer. Hvorfor skal vi som lovlig kjøper spillet slite med dette da piratene slipper unna uansett? Jeg har kjøpt collecters editon av spillet, men enda ikke satt spillplaten i maskinen.

Dessverre viser det seg at flere nå sliter med at utviklere og utgivere velger denne formen for sikkerhet i spillene sine. Hvorfor? For å plage oss kunder som faktisk bruker penger og sponser utgivere? For å "hindre" piratkopiering? Ikke vet jeg bortsett fra at det er plagsomt! Har man først vært så heldig å fått et spill et par dager før release så skal man bli forhindret av et anti pirat program.

Selv har jeg etter hvert nå satt spm ved mine egne spillkjøp. Hvorfor skal jeg faktisk få et dårligere produkt som kjøper, enn de som sitter og laster det ned gratis? Jeg er ikke avhengig av å ha fysisk plata i cover på hylla. Faktisk foretrekker jeg heller tjenester som steam, gamersgate og direct2drive. Der har man heller en mulighet for å laste ned spillene når det føles for og trengs. Steam har jo også en enda større fordel med ingame chat uansett spill man spiller. Alle probleme med aktivering slipper man også! Hva skjer den dagen spill selskapet faktisk slår av drm serveren sin? Da sitter man igjen med et plastikk cover, en manual med en nøkkel på og en dvd man ikke får brukt, med mindre man tyr til en pirat løsning og craker spillet! For den dagen kommer uansett.

Dette er også sendt som et brev til gamereactor

HQ