Norsk

Huxley beta-test!

Vet at jeg Skulle fått denne som en anmeldelse, men får ikke lov til å anmelde spill jeg selv har skrevet inn. Irriterende.
Uansett, her kommer den!

HUXLEY BETA-TEST

For et par uker siden så jeg en nyhet om et FPS-spill i MMO-form. Jeg sjekket litt rundt, og søkte meg til slutt inn på betaen. Det gikk ikke så bra. Så ventet jeg en stund, og fikk beskjed om at jeg hadde kommet inn i den nye betaen! Og siden jeg ikke har sett noen ofisiell betatest her på siden, skriver jeg den selv.

Som nevnt ovenfor, er dette en MMOFPS. Selv har jeg aldri engang hørt om denne typen, og siden FPS gjerne er en del av hverdagen min, ville jeg finne ut hvordan de hadde klart å skru sammen dette. Etter å ha lagd en konto på ijji.com, ventet et par måneder på at betaen skulle åpne og funnet ut at keyboardet mitt automatisk blir amerikansk på sidene deres, satte jeg igang nedlastningen. Det var mildt sagt en del å laste ned. Det var som om man skulle lastet ned et stort MMO-spill rett fra nettet, uten fire CDer til å hjelpe deg. Med 1.5 MB-linje er dette ikke anbefalt.

Etter ventetiden var over, fikk jeg endelig trykket på 'Play and download'-knappen (kan bare startes fra deres nettside pga at serverne er kun åpne fra 14:00-20:00PM PDT), kom den vanlige paraden med produsenter etc etc. Hadde ikke sett en eneste en av dem, men så er de vel koreanske. Så kom intro-filmen. Den viste mennesker og noe lignende i kamp med hverandre, og skapninger tatt fra en etter annen skrekkfim, og hadde en story tillagt introen. Ganske spesielt, men dette viste høy teknologi i form av våpen, rustninger og denslags. Pen grafikk som alle introer, og med dette med i gryta, var det en bra intro.

Så tar vi oss en tur til bakgrunnshistorien. Vi befinner oss på Jorda i en fremtid ''ikke så langt unna''. En stor sverm med radioaktive saker har dratt gjennom verdensrommet og gitt månen en på tygga, som fikk den til å gå i tusen knas. Alt dette radioaktive stoffet regnet så ned på Jorda med en negativ effekt. Dommedagseffekter trår til, med jordskjelv, vulkaner, smeltede poler og hele pakka. Som man skulle tro endret dette økosystemet ganske kraftig, og når det verste er over, står de overlevende menneskene igjen. Men ikke bare det, det har kommet noen nye.

Alternatives kalles de, og Sapiens(mennesker) liker dem ikke. De kjører Amerika-Afrika og gjør dem til slaver, og får dem til å se på seg selv som mindreverdige. Så kommer en hyggelig professor kalt Huxley inn og sier at de ikke er det. Vill jubel og oppstandelse. Deretter starter en krig mellom Alternatives og Sapiens.

Puh, da var det overstått. Så, til karakterskapelsen. Her har man to valg å ta: Sapiens eller Altenatives, og deretter mann(alteraver, one) eller kvinne(alternatix, syn). Man kan så velge å kalle han/hun noe og starte, eller så kan man gå dypere inn og få kjeven til å stikke ut AKKURAT sånn, og ikke sånn. For denne delen er som i Elder Scrolls: Oblivion. Du kan sitte lenge og endre på mer eller mindre alt.

Og så, videre! Du blir sendt til en treningsleir og satt på rekke med en del andre rekrutter, med en sersjant som lurer på om du tror på skjebne. Du svarer fomlende at du bare vet at du skal ta de alternative/sapien-j*vlene(fomlingen fikk alle til å se rart på deg, oh noes), og en tutorial starter.

Gameplay-tid!
Man blir først bedt om å gå litt rundt, ikke så gøy. Standard, faktisk.pele, klikke, sikte, skyte. Nedi hjørnet har man liv og skjold,hvor skjold kan lade seg opp hvis du holder deg unna skuddveksling lenge nok. Man får et maskingevær, en 'sniper', og noe som kalles en 'flinger'. Det er som en granatkaster, bare at granaten detonerer i kontakt med noe eller etter en viss avstand.

Maskingeværet skyter metall inn i fienden, og sniperen skyter lyn. LYN. Det er derfor man skal spille FPS når det er sci-fi settinger. Denne er ganske nyttig i kamp mot spillere og, for skyter man på sine egne med den, fylles skjoldet deres opp. Veldig nyttig, med andre ord.
Så får man vite mer om din høyteknologiske beskyttelse. Du står på en knapp som åpner en dør. Går du av knappen, lukker døra seg. Hva gjør du? Personen som kastet deg inn i tutorialen sier ''use your socket-ability!'' Jeg trykker på knappen, begynner å løpe mot døra, og plutselig er jeg raskere enn verdens kjappeste pinnsvin. Hendig? ja. Uendelig? På en måte. Hver gang man bruker dette, kan man ikke bruke det for andre gang i en kjapp skuddveksling. Oh, well.

Etter å ha tullet litt rundt med disse våpnene, drept tutorial-styreren et par ganger og løpt om kapp med de trege 'gå hitover'-pilene på bakken, blir jeg gitt et valg. De tre våpnene jeg hadde var fra tre forskjellige klasser, og nå har jeg valget: enforcer, avenger eller phantom? De har vært greie og kalt hver easy(avenger), medium(enforcer) og hard(phantom). Det står da mellom nærkontakt, halvkontakt eller headshots(i rekkefølgen først angitt). Som den interesserte jeg er, startet jeg en alternative(aliens er jo poenget) enforcer, og bega meg ut i verden.

Dette spillet, utenom andre FPS-spill, har leveler og 'gear'. Det betyr at du må, for å holde tritt med verden, ta deg tid til å kjøpe nye våpen, rustninger, skill sockets og repairs. Ammunisjon trenger du ikke bry deg om, i fremtiden vil vi ha auto-reload imellom skuddvekslingene og flytende ammo-refill points her og der. I tillegg må man bruke lisenspoeng på lisenskortet sitt for å få f.eks. Kunne bruke klasse B-maskingevær, eller få mer liv. Mye å velge mellom.

Det viste seg etterhvert at verden, til å begynne med, var en treningsleir. Først senere fikk jeg komme ut til byen. Og som en 'velkommen'-presang fikk jeg stikke ut i villmarka og drepe monstere, også kalt hybrids.

Spiller man P(layer)v(ersus)P(layer), har man valget mellom tre baner. Tre kule baner, som samtidig er tre bra konstruerte baner. Alle mot alle, A mot B eller capture the flag, ditt valg. Men hvis du ikke har fått tak i mer enn superfart, burde du kanskje PvE'e litt mer, for det trenger du. Man har tilgang til en kanal for andre med like ''bra'' utstyr som deg, og man har en for alskens pakk og udyr. Hold deg unna den en stund. Hvis du ikke er host, kommer det til å bli litt som å lese en tegneserie, han du skjøt på befinner seg plutselig 15 meter bak ryggen din, og du er plutselig død. Men har hosten en bra forbindelse, er det ikke et problem. Alle har det gøy.

Å gå på jakt(PvE) er som å gå ut i verden i Guild wars, du er alene hvis du ikke inviterer noen med deg. Som en profesjonell WoW-spiller ble jeg litt skuffet der, men så slipper man jo farming o.l., så det har jo sine fordeler.

Miljøet er eksotisk og preget av krig, og gjør det interresant å spille. Hybridene man dreper i PvE minner mest om monsteret fra filmen The Host, bare litt mindre og med mer klør. Ikke alt, selvfølgelig, det er jo variasjon, men det meste du plaffer ned ser ut som nær familie. Skrur man grafikken opp på damn vil man ikke ha noe annet å klage på enn lag, men det er brukbart om man kjører det som det allerede er, og. Slipper litt av flausen.

Etter å a lekt meg en stund på Alternativen min, tenkte jeg å sjekke hvordan det var på den andre siden, Sapiens. Jeg lager kjapt en ny en, og blir litt skuffa. Akkurat det samme, bare med mennesker. Nåja, det er bare en beta, hadde blitt for mye å laste ned uansett.

Etter en god stund med dette, kan jeg si at jeg gleder meg til å spille den ferdige versjonen uten bugs. Nå er jo denne versjonen av betaen den fulle versjonen, og dette blir faktisk et bra spill, enda bedre om de retter opp noen ting. Liker du MMORPG? Liker du FPS? Come no further. Gled deg.

HQ