Norsk
Blog
Ting jeg savner i Battlefront II

Ting jeg savner i Battlefront II

Skrevet av Ingar Hauge den 28 november 2017 klokken 10:15

Battlefront II er faktisk ganske underholdende. Ja, EA har fortjent all tyn de fikk i forkant av lanseringen, og et fullpris-spill skal ikke legge opp til et system hvor en nærmest kan kjøpe seg til fordeler i konkurranser bare man spytter i nok penger. Men slik situasjonen er nå føler jeg slett ikke spillet er voldsomt ubalansert. I den grad jeg dør på slagmarken opplever jeg dette enten som et naturlig resultat av å møte en spiller som er bedre enn meg eller som en følge av manglende taktisk tenkning. Spillerne kan utstyre seg med egenskaper som raskere regenerering av helse og lignende, men ingenting som ikke kan kontres om man bare spiller riktig. Selv om progresjonssystemet kan justeres noe, er det mye man som Star Wars-fan kan kose seg med i Battlefront II. Mange av manglene fra forgjengeren har blitt fikset, og selv om spillet ikke blir en Overwatch-erstatter for min del (blant annet fordi Overwatch kvalifiserer som date når kona og jeg spiller sammen og madammen ikke er helt solgt på Battlefront II) er det fortsatt et spill jeg gjerne setter meg ned med.

Som Star Wars-fan har vi egentlig temmelig greit på spillfronten, sammenlignet med fans av andre store sci-fi-serier. Vi får et høyproduksjonsspill som gir oss muligheten til å gjenoppleve de største slagene fra serien, og bare Starfigher Assault-delen (hvor man utkjemper kamper i lufta og i verdensrommet) er mer enn nok til å underholde i flere timer. Vi får kjempe på steder vi kjenner fra The Phantom Menace<i> til <i>The Force Awakens og alt imellom der, og det er lov å håpe på stadig mer innhold underveis.

Likevel er det noe jeg savner i Battlefront II. Det vil si, noe og noen.

Battlefront II skal dekke hele spekteret av Star Wars slik vi kjenner det, og for første gang på lenge får vi også besøke prequel-filmene (Episode I-III). Likevel er det ganske få helter og skurker fra denne epoken vi får spille som. Faktisk er det bare to: Darth Maul og Yoda. Hvor er helter som Mace Windu og Obi-Wan? Hvor er skurker som Dooku og Grievous? Noe av det samme problemet skimter vi når vi kommer til den nyeste Star Wars-epoken, men her vet vi allerede at det kommer mer innhold når The Last Jedi har premiere, hvor vi endelig vil få muligheten til å spille som Finn og Phasma.

At Rogue One: A Star Wars Story ikke er representert i det hele tatt er også noe som må karakteriseres som en mangel. Personlig likte jeg The Force Awakens langt bedre enn Rogue One, selv om jeg forstår begrunnelsene som argumenterer for det motsatte. Derfor er det skuffende at ingen av rollefigurene eller stedene fra filmen er å spore så langt.

Et siste personlig savn er at verken Clone Wars eller Rebels får noe oppmerksomhet i Battlefront II. Nå har man en veldig god grunn for å utelukke rollefigurer herifra ettersom begge seriene er animerte serier, og å inkorporere animerte rollefigurer i et spill med langt mer realistisk fremtoning vil være vanskelig. Samtidig har jeg de siste årene blitt glad i denne delen av Star Wars-kanon, ikke minst i Rebels, en TV-serie som langt ifra får den oppmerksomheten jeg mener den fortjener. Jeg tror ikke jeg er den eneste som ville likt å se rollefigurer som Ahsoka Tano og Hera Syndulla eller romskipet Ghost i Battlefront II.

For alt vi vet kan alt dette ligge i EAs fremtidsplaner for spillet. Enn så lenge får vi nøye oss med å løpe rundt som Darth Maul og meie ned opprørere på Yavin 4. Helt kanonisk er den slags riktignok ikke, men moro er det lell.

Har du prøvd Star Wars Battlefront II? Hva er inntrykket så langt, og er det noe du savner?

HQ