Norsk
Blog
Star Wars går over til den mørke siden?

Star Wars går over til den mørke siden?

Som svar til annonseringen fra Disney om at EA har kjøpt opp retten til å få gi ut alle fremtidige (sannsynligvis) Star Wars spill, har jeg skrevet en artikkel på bloggen min om saken.

http://oldschoolraygun.com/?p=474&fb_source=pubv1

Som alltid når det gjelder EA er dette nok et økonomisk trekk. De vet at det ligger mye fortjeneste i Star Wars navnet og kastet sikkert penger på Disney for å få eksklusive rettigheter.

Men ha betyr dette for fansen? Hvilke spill vil vi kunne få ut av EA, og hvilke utviklere har EA i stallen sin som kan gi oss Star Wars spill av ypperste kvalitet? Og viktigst av alt, vil dette kunne bety at utviklingen av Star Wars 1313 blir gjenopptatt?

Trykk på linken over for å finne det ut, og kom gjerne med deres meninger i kommentarfeltet!

www.oldschoolraygun.com

HQ
Double Fine Adventure får nytt navn

Double Fine Adventure får nytt navn

Tim Schafer sitt drømmeprosjekt, Double Fine Adventure, spillet som startet trenden med å finansiere spill via kickstarter ved å knuse alle rekorder, har nå fått nytt navn.

Det nye offisielle navnet til Double Fine Adventure er nå Broken Age.

Jeg har skrevet litt mer om det på bloggen min, samt lagt ut et bilde og en reveal-trailer:

http://oldschoolraygun.com/?p=422

OBS: bloggen er på engelsk.

HQ
The Zerg Cometh!

The Zerg Cometh!

Tiden er nesten kommet. Tiden for å innta skikkelsen som Sarah Kerrigan og banke gørra ut av Arcturus Mengsk. Da jeg spilte StarCraft og Brood Wars som gutt var jeg aldri noen Terran-person. For meg var det Zerg og Protoss hele veien, og det har derfor vært en pinefull ventetid fra Wings of Liberty ble lansert til jeg skulle få fortsette historien gjennom mine favorittsynspunkt, de millioner av øyne til den talløse horden, eller de tidløse og overlegne øynene til antikke Protoss. Nå i første omgang er det Zerg som står på tapeten, og jeg er så klar.

Jeg sitter med StarCraft 2: Heart of the Swarm Collectors Edition aktivert, nedlastet og klar. Jeg kontaktet Blizzard før helgen og tryglet om ikke det var mulig å få tjuvstarte litt, men fikk blankt avslag. Ingen, hverken privatpersoner eller journalister, får røre Heart of the Swarm før lanseringen i natt. Blizzard har satset tungt på en episk lansering med stort pre-launch show og verdens første HOTS turnering, og de vil ikke la noe som helst ødelegge opplevelsen.

Vanligvis når journalister ikke får tilgang til spill før lansering er det et dårlig tegn (eksempel: lanseringen av Alone in the Dark i 2008 hvor dåværende redaktør i Gamereactor fikk tak i en kopi dagen før utgivelse, som en av de eneste spilljournalister i verden, og slaktet det.) men når det gjelder Blizzard får jeg følelsen av at dette handler mer om et rent taktisk spill. De vet hvilke kort de har på hånden og de drar ut tiden så lenge de kan for å pirre oss, for å gjøre det nesten uutholdelig før de lar oss kaste oss over Heart of the Swarm som sultne ulver.

Så nå sitter jeg her og tvinner tommeltotter, med enda fjorten timer igjen å vente. Hva skal man gjøre med slikt? Jo, ta en speed-run av kampanjen til Wings of Liberty. Håper dere andre holder ut ventetiden, så kanskje vi sees på slagmarken i natt.

Norske indiespill

Norske indiespill

Skrevet av Adrian Berg den 30 desember 2012 klokken 08:15

Jeg husker en tid i norsk spillbransje hvor Funcom var den eneste store aktøren. Vi var ikke dårlige, noe vi viste med storspill som Anarchy Online og Den Lengste Reisen, men det var en snever bransje, langt fra det våre skandinaviske brødre i Sverige og Finland kunne skryte av med Dice, Starbreeze og Remedy Entertainment.

Oppblomstringen av indiespill de siste årene har gitt grorom for mindre spillutviklere flere steder, også i Norge. Et eksempel er Shadow of the Game som ble sluppet nylig.

Et annet er Teslagrad fra spillstudioet Rain i Bergen.

Teslagrad synes jeg det er verdt å sjekke ut. Det ligner veldig på Braid fra 2008, men likheten er positiv på alle måter. Et morsomt og kreativt plattformpuslespill. Klikk på linken over for å lese Gamereactor sin sniktitt av spillet.

Jeg er veldig glad i indiespill generelt, og med norske aktører på scenen føler jeg at det er grunn til å glede seg fremover. Jeg tror at vi står på kanten av en veldig spennende tid, med tjenester som Steam Greenlight og Kickstarter som portaler for at kreative, unge sjeler skal få muligheten til å realisere sine drømmeprosjekt. Det siste tiåret vil jeg karakterisere som oppfølgernes tiår, og jeg håper at det som kommer vil bli tiåret for det nye: nye ideer, nye utviklere og ikke minst, nye spill!

Dataspill på nynorsk

Dataspill på nynorsk

En venn av meg eier og drifter sin egen nettside http://tarjeihanken.com/ som jeg føler fortjener litt eksponering.

Nettsiden er tredelt og inneholder en blogg hvor han skriver usedvanlig godt på nynorsk om utfordringene med å være amatør spillutvikler og å kode spill uten noen form for dedikert utdanning eller tidligere erfaring. Interessant lesestoff for alle som har noen gang vurdert å lage sine egne spill - det er ikke så lett som det høres ut.

Siden byr også på en Flickr side med diverse bilder av høy kvalitet, men toppen av kransekaka er en link til den noenlunde ferdige versjonen av hans siste spillprosjekt, Box Shoot. Det er kodet med Unity og er et dual stick spill i samme ånd som Geometry Wars. Spillet starter lett men blir vanskeligere jo høyere poengsum du får og det kan bli ganske så hektisk mot slutten.

Det er et enkelt konsept men veldig avhengighetsskapende. Selv ble jeg sittende i to timer i et forsøk på å slå min egen rekord.

Jeg anbefaler Box Shoot på det sterkeste, simpelt men utrolig gøy, og bloggen hans er interessant lesestoff. Han kommer med en del innsikt som er gull verdt.

http://tarjeihanken.com/