Den beste skoledagen i mitt liv hittil? Det er stor sjanse for det! Jeg går i tredje klasse på Stovner VGS, og vår klasse har vært med på et utrolig kult og spennende eksperiment. Vi har nemlig fått spille Assassins Creed 3 som en del av historie undervisningen.
Prosjektet gikk ut på at vi ble delt inn i grupper på 6 stk på en konsoll. Vi måtte ha med våre egne maskiner. Jeg hadde med min egen xbox og fikk gleden av å bruke skolens auditorium, noe som gjorde at vår gruppe fikk spille på en utrolig stor skjerm og et bra lydanlegg. I gruppa på 6 splittet vi oss i to, der den ene gruppa spilte, mens den andre gruppa skrev på selve oppgaven. Til dette prosjektet brukte vi noe som heter wikispaces. Her er opplegget at vi skal lage vår egen "wiki" side.
Selve oppave teksten ser slik ut: (kopiert fra skjemaet vi fikk om oppgaven)
"Velkommen til en skoledag der dere skal lære ved å utforske et dataspill om Den amerikanske revolusjon. Spillets historie blander fiksjon og historiske hendelser og personer. Spillsjangeren er ganske ny og har ikke har noen stor plass i skolen ennå. Derfor er vi pionerer når vi nå tester dette!
Opplegget stiller store krav til deg som elev, og til gruppas samarbeid. Oppgaven er litt som kildearbeidet vi har forsøkt oss på før: Her får du ikke et spørsmål som du skal finne det rette svaret på. Det er opp til deg å stille de gode spørsmålene!
I tillegg til å utforske spillet inviteres dere til å tenke over hva en historiker har å bidra med i utvikling av dataspill, og om dette er et interessant felt for skole og læring."
Vi hadde også flere underoppgaver:
1. Det du leser av tekst. Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke og skrive om?
2. Det som blir sagt. Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke og skrive om?
3. Det du ser i miljøet rundt deg. Hva kan være interessant å skildre? Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke videre?
4. Det som skjer av action. Hva kan være interessant å skildre? Hvilke stikkord kan det være verdifullt å undersøke videre?
Så den ene delen av gruppa sørget for å ta notater fra spillingen, slik at vi kunne søkte opp og finne informasjon om temaene og personene vi møtte i spillet. Vi skulle også bedømme Assassins Creed som en historisk kilde.
Dagen har vært en utrolig suksess. Jeg føler selv jeg har lært utrolig mye nyttig om både den amerikanske revolusjonen og kildekritikk. Det har vært veldig morsomt å gjøre noe helt annet enn å sitte og lese i historieboka. Derfor vil jeg takke historielæreren min, Magnus for å sette opp et så bra opplegg. Jeg vil også takke Ubisoft som sendte oss spillene.
Ps: Tenkte jeg skulle legge ut oppgaven her, men må klarere dette med gruppa jeg jobber på. Hvis det er stemning for det da.