Norsk
Piracy Kills Music! (?)

Piracy Kills Music! (?)

Skrevet av Thincker den 29 mars 2008 klokken 13:43

Det er ingen tvil om at piratkopiering har blitt et stort problem for alle bransjer som prøver å ta seg betalt for tjenester over nettet. Seriøse firmaer går konkurs og filmer og spill lekker ut til juksemakere som ikke fortjener dem før de i det hele tatt er sluppet ut på markedet. De mest lidende bransjene må helt klart være film, spill, musikk og TV med porno bransjen på en klar første plass.

Der er i plateselskapenes små timer at de trekker et siste desperat gisp for sin eksistens. Nemoig kampanjen "Piracy kills music" og det var denne jeg egentlig ville skrive om i denne bloggen. Dette er faktisk tidenes største kampanje mot ulovlig fildelig og kopiering. Med mang, mange kjente artister som støtter den. Jeg stiller på ingen måte spørsmål ved at musikk bransjen taper enorme summer vært år på skurker som ikke tar seg råd til å kjøpe et album, men allikevel vil ha det. Det jeg stiller spørsmål ved er tittelen på denne kampanjen, jeg er nemlig kritisk og tar ingenting for gitt.

Piracy KILLS music heter det. Men, hvis vi går litt i dybden på tingene viser det seg jo at det kampanjen egentlig prøver å få frem er at piratene dreper plate selskapene. Det er jo som alle vet ingen tvil om at dette går utover artistene og igjen oss musikkelskere. Det er dog et stort "men".

Musikk har eksistert helt siden mennekset begynte å tenke kreativt. Plateselskapenes historie er bare et flyktig pust i hele musikk historien. Selv om piratene utfordrer og stiller nye krav til plateselskapene dreper det ikke musikken. Musikk lever, og vil alltid leve uavhengig av plateselskapene selv om den kommersielle og globale musikken ikke gjør det. Det har i de siste månedne vist seg at band som Iron Maiden og Kaizers Orchestra som legger ut enkeltsanger eller deler av album til gratis nedlastning er de artistene som faktiskt selger flest album.

Piratkopiering er helt ulovlig og totalt idiotisk, men det dreper ikke musikken. Det stiller nye krav til å tenke nytt i en relativt gammel og uforandret industri.

HQ