Norsk
J_J: Next-gen forelsket

J_J: Next-gen forelsket

Skrevet av John Juzi den 23 juli 2008 klokken 21:19

Vi har tatt ett steg videre i next-gen verdenen. Selv om de fleste ble skuffet over hva årets E3 messe hadde å by på, viste de seriøse aktørene at de virkelig vil strekke seg lengre. Vi får dypere coop, mer interaktive ting du kan gjøre, bedre grafikk, dypere historier. Det er også en annen side ved dette, fordi dårlige spill blir dårligere hvis produsentene ikke følger med på utviklingen. Gamere setter høyere krav til spill i dag, vi vil ha mer, bedre og dypere. Ta f. eks Ubisoft sitt Splinter Cell: Conviction. Ubisoft har skrapet hele ideen, spillet er nå utsatt til 2009-2010. Dette viser at spillet ikke var hadde nok next-gen i seg. Det nytter ikke å en idé og gameplay som vi har sett siden slutten av 90-tallet.

Jeg fikk bakoversveis av Gears of War 2. Hele gameplayet er oppgradert, det ser ut som de nesten har pakket for mye inn i den lille DVD-plata. Tar vi en titt på FarCry 2 ser det ut til at dette spillet er en enorm sandkasse. Mafia 2, wow, hva hva kan jeg si? Bedre enn de beste mafia filmene? Eller hva med EAs Dead Space. Her tenker EA i nye baner og for engang skyld rusher de ikke et spill. Også Bungies Halo Wars, som tar den minste detalj fra Halo-universen og lager et strategispill som ser ut til å være virkelig så bra. I motsetning til Red Alert 3 som ikke vet hvilken retning det skal gå. Sist, men ikke minst Fall Out 3. Oblivion har fått steorider og blitt utsatt for massivt radioaktivt avfall. Kan dette gå galt? Neppe.

Kikker vi tilbake på 2007 er dette året det next-gen spillene hadde sin (r)evolusjon. Dette året bombet det ned fantastiske spill som verden ikke hadde sett maken til. I 2008 går det litt tregere, grunnen til det kan være at en god del av produsentene er redde for å henge etter. Slipper de et spill som hører hjemme i 2006 ja da er det en flopp. Det holder ikke å bare satse på et spill med tyngde på å spille i slowmotion eller spole tiden tilbake 5 sekunder. Man må ha det store ekstra: gameplay, historie, sandkasse elementer og en god idé som er godt gjennomført. Grafikken kommer av seg selv. En annen ting er at neste år når de fleste spillprodusenter har fått en lyspære over hodet og innsett at her må de brett opp ermet, må innovatørene i spillbransjen finne nye elementer som vi ikke har sett før.

Så hva bringer framtiden? Går vi tilbake 5 år i tid er spillene helt greie, men det mangler en del ting vi tar forgitt i dag. Går vi 5 år fram i tid kan vi jo bare drømme om hva vi får servert gjennom skjermen.

HQ