Norsk
Blog
Dag 12: Et spill alle burde spille #30DayChallenge #omgsorecommended

Dag 12: Et spill alle burde spille #30DayChallenge #omgsorecommended

Skrevet av Archana den 29 mai 2017 klokken 14:35

Egentlig skulle jeg blogge på dag 9, men jeg glemte meg av... Kjempefint av Glorfindel å fortsette challenge'n så den ikke dør ut :) Child of Light er et spill jeg har spilt lite, da det ikke fenget meg noe særlig. Skal love å prøve det på nytt, vet vår alles kjære Cyanine også liker dette spillet godt og har snakket mye om det.

Hiver meg på denne utfordringen i dag jeg også, siden jeg endelig får snakke litt om et spill som jeg likte veldig godt. Det kunne nesten ha havnet på "short and sweet" stafetten, for det tar ikke evigheter å gjennomføre. Grafikken er absolutt nydelig. Gameplayet er enkelt, men ikke kjedelig. Historien bak har forvirret meg noe, men vært helt grei å følge. Spillet har til tider vært skummelt (men jeg er pingle da). Spillet jeg snakker om heter Valley, og er utviklet og utgitt av Blue Isle Studios, som forøvrig også står bak Slender: The Arrival.

Valley er et førstepersons singleplayer spill. Du havner i en ukjent dal etter en ulykke, og finner en såkalt "Leap Effortlessly though Air Functionality (aka. LEAF) suit" som viser seg å være tidenes kuleste drakt, nest etter Iron Man. Underveis finner du oppgraderinger til drakta, samt diverse biter av forhistorien til dalen, og hva som har skjedd der. Det er opp til deg å vase rundt og finne ut resten. Det er ikke allverdens med fiender, noe som passet meg utmerket, da jeg ikke hele tiden ble avbrutt av fiender mens jeg nøt synet av verdenen jeg løp rundt i. Det FINNES fiender altså, det er bare ikke drøss av de. Dette kan kanskje virke kjedelig for noen, men så er spillet også ment for å være veldig utforskende - til døden og beyond...
Valley er et spill hvor du velger selv om det skal gå fort hele tiden, eller om du skal, slik som meg, surre rundt i evigheter for å undersøke hver eneste fjelltopp... Historien er ikke alltid den beste eller mest originale, men for min del ble det fort glemt av hvor visuelt vakkert spillet er. Jeg ville rett og slett bare se mer og mer, og brydde meg egentlig fint lite om historien i seg selv. Hva sier man? Mye vil ha mer, og mer får ikke nok? Slik var det for meg med Valley, og jeg var oppriktig lei meg når jeg var ferdig.
Nå skal det sies at jeg ikke er en av de som mener at vakker grafikk er viktig for at et spill skal være bra, i utgangspunktet så må jeg ha en god story og mål som frister å gjennomføre, men for Valley sin del så fungerer det med en vakker verden vs. en litt svak historie.

For de som ikke er glad i å utforske, så kan spillet virke kjedelig og litt for straight-forward...Hvis du er av oppfatningen at spill som f.eks Kholat, The Vanishing of Ethan Carter eller Skyrim er litt meh, altså spill som man bare sperrer opp øynene av mens man trasker rundt, så er vel ikke Valley helt din greie. Derimot om du liker visuelt vakre spill, pluss utforsking, OG har noen timer til overs, kan du gjennomføre det på ca 5 timer, om du har hastverk da. Bestevenninna spilte gjennom det på 5.5 timer, mens jeg brukte 11.5 (den evinnelige surringa rundt på fjelltoppene...)

Sist, men ikke minst så må jeg også få skryte av soundtracket til Valley. Det er en GRUNN til at spillet får et såpass koselig jerngrep på deg, og det hadde faktisk også fortjent en plass på #DasWunderbareSpielmusik. Hvordan jeg kunne glemme dette er en skam. SKAM! *veive rundt med bjella*.
Lukk øynene og HØR!!!
- Lost Recollections
- Waves of Happiness
- Pandora's Heart

HQ