Norsk
Blog
Left Behind

Left Behind

Skrevet av Aiden den 13 februar 2014 klokken 20:13

The Last of Us er et spill jeg aldri kommer til å glemme. Det maktet å gjøre det ingen spill har klart tidligere. Vekke sterke følelser. Joel og Ellie's utrolige reise igjennom et postapokalyptisk Amerika besto av så mange uforglemmelige, rørende og sterke øyeblikk som ingen innenfor spillmediet har klart tidligere. Iallefall for mitt vedkommende. Utviklerne Naughty Dog har virkelig satt listen høyt. Ikke bare for seg selv, men hele spillbransjen, Når det kommer til historieformidling, troverdige og menneskelige karakterer akkompagnert med fantastisk stemmeskuespill så er Naughty Dog best i verden.

Da det for en stund tilbake ble kjent at Naughty Dog skulle levere sitt aller første historiebaserte nedlastbare innhold noensinne. var min umiddelbare tanke: Hvordan i alle dager skal de i det hele tatt klare å hamle opp med den brilliante hovedhistorien med en 2-3 timers sidehistorie? Men ved litt nærmere ettertanke: Hvem andre enn Naughty Dog har evnen til å gjøre nettopp dette?

Mine forventninger er høye. I denne forhistorien inntar vi rollen som Ellie og fokuset vil være på hennes forhold til sin bestevenninne Riley, hvorav store deler av handlingen vil foregå på et tilsynelatende forlatt kjøpesenter. Til tross for at jeg og alle dere som har spilt igjennom The Last of Us vet hvordan utfallet blir, setter dette på ingen måte noen demper på mine forventninger. Tvert imot, jeg er uhyre spent på hvordan reisen deres er opptil dette punktet og ikke minst på det uungåelige øyeblikket. Spillmessig blir det mer sniking og uforsking, selv om Naughty Dog selv sier de har gjort plass til noen actionfylte scener og de lover noen nye tilføringer til kampsystemet. Dette faller ganske naturlig, siden Ellie tåler mye mindre juling enn hva Joel gjør, men også fordi hun har lite kunnskap med skytevåpen før hun møter Joel i hovedhistorien.

Naughty Dog forklarer en av de mest spennende nyvinningene til kampsytemet.*mulig spoiler til de som ikke vil vite noe på forhånd* Ellie og Riley vil komme opp i situasjoner hvor de havner mellom barken og veden, altså mellom jegere og de infiserte. Dette er noe man aldri opplevde i hovedhistorien. Her kan selv velge hvordan man vil håndtere situasjonen til sin egen fordel. Man kan for eksempel kaste en flaske eller murstein i nærheten av en jeger og dermed tiltrekke oppmersomheten til eventuelle infiserte i nærheten. Dette skaper en helt ny dynamikk som jeg syntes høres svært spennende ut.

Imorgen 14. Februar, på selveste Valentindagen, vil jeg endelig få muligheten til å dykke ned i Naughty Dog's oppslukende univers og få vite mer om en av spillverdens mest elskede karakterer. Jeg er så utrolig spent. Og det tror jeg at jeg har all grunn til å være. Eurogamer kaller det en to timers triumf, mens IGN er full av lovord i sin forspill artikkel. Ikke at jeg trenger noen bekreftelse fra noen at Naughty Dog nok en gang leverer en fantastisk spillopplevelse. For dette skal spilles, nytes og oppleves på egen hånd. Jeg er klar. Er du?

HQ