Norsk
Blog
Bioware: Genier eller Drittsekker?

Bioware: Genier eller Drittsekker?

Skrevet av AcH Clawed den 2 mai 2012 klokken 21:46

Etter å ha fulgt Mass Effect-serien i 5 år så har endelig Bioware servert meg konklusjonen på den episke sci-fi rollespillserien sin. En konklusjon som for mange har fremstått som nokså svak. Men er slutten virkelig hva den fremstår som?

Dersom det ikke er åpenbart nok så vil jeg bare påpeke at jeg kommer til å ta opp en del ting som kan komme til å spoile hele Mass Effect 3 for de som enda ikke har spilt det. Dersom du ikke har gjort det men har et ønske om å vite minst mulig, så anbefaler jeg deg å snu vekk herifra med en gang

Slutten på Mass Effect 3 forekommer ved første øyekast på følgende måte: Shepard og Anderson dør, Normandy og flere av de karakterene du er glad i blir strandet på en øde planet, Mass Relayene er ødelagt og syntetisk liv er enten blitt lagt under Shepards kontroll, blandet inn i DNAet til alle organiske vesener eller totalt ødelagt, avhengig av hva slags valg du gjør helt tilslutt.

Dette kan i og for seg virke som en nokså brukbar slutt (og flere mener også at det er slik), men det er måten man får den presentert på som ødelegger nokså mye. Hvis du som meg har spilt gjennom hele serien fra start til slutt med alle DLCer, om så bare en gang, så har du til nå lagt ned ca 100 timer i dette universet. Du har med stor sannsynlighet forelsket deg i de mange karakterene, det godt gjennomførte og oppbygde universet, det interessante plottet, og ikke minst, din egen tolkning av Commander Shepard. Hadde jeg blitt fortalt på forhånd at alt dette skulle bli revet fra meg på under 10 minutter, uten noen spesielle konklusjoner eller scener hvor jeg får se konsekvensene av valgene mine, hvor grundfundamentet for alt jeg er blitt glad i blir ødelagt, også få servert at det var en udødelig spøkelsesgutt som stod bak det hele, så hadde jeg mest sannsynlig klikket i vinkel på den som fortalte det til meg for så å ta det som en dårlig spøk. Men som vi alle vet så er dette dessverre sannheten.

To avsnitt opp så nevnte jeg derimot at dette kun var ved første øyekast. Etter at en bråte med andre skuffede spillere som meg selv fant veien til verdensvevens mange forumer og chatterom så har teoriene begynt å blomstre. Mange av teoriene holder selvsagt ikke mål hele veien, men det er så mange pekepinner på at noe var "galt" med slutten at det er verdt å se nøyere etter.

Så la oss nå komme til saken. Jeg, og svært mange andre Mass Effect-fans, lever i troen om at Bioware gikk så langt som å direkte Mindfucke oss. Spille oss et puss. Lure oss trill rundt, kall det hva du vil. For som sagt så er det noen pekepinner gjennom hele spillet som leder til det samme svaret; at Shepard var under Reaperenes kontroll (såkalt Indoctrinated) gjennom hele spillet, og mot slutten gav under for deres kontroll. Det første hintet her er den lille gutten som følger deg gjennom hele spillet. Enten han blir sprengt i fillebiter helt i begynnelsen, hjemsøker drømmene dine eller i spøkelsesform gir deg tre valg som kommer til å avgjøre galaksens skjebne. Denne gutten er egentlig bare et bilde plantet i Shepards hode av Reaperene mens de sakte men sikkert prøver å ta kontrollen. Hvis man ser helt på begynnelsen av spillet så finner man den lille gutten fanget i en sjakt mens Reaperene herjer. Her får man tre hint til at noe er galt. For det første ligger han tilsynelatende uskadet i en sjakt på innsiden av et hus som akkurat er blitt sprengt av Reaperene. Videre svarer han på Shepards tilbud om hjelp med "You can't help me", og tilslutt så bare forsvinner han når Anderson roper på Shepard. Det at gutten sier "You can't help me" er Reaperenes måte å prøve å knekke Shepard på. De vet at dette ene mennesket er en trussel mot dem, og de prøver derfor å ødelegge moralen ved å komme med innspill om at menneskeheten ikke er til å reddes. Tilslutt så hører man en høylytt mekanisk lyd som ofte kommer fra Reaperene når Anderson roper på Shepard. I følge romanen Mass Effect: Retribution så er dette hva som skjer når noen bryter ved kontrollevnen til Reaperene.

Vi holder oss fortsatt på temaet med guttungen og går så til slutten av spillet. Gjennom hele spillet har man sett denne gutten brenne i drømmene dine, og nå står han foran deg som et form for spøkelse som hevder at det kontrollerer Reaperene. Det som derimot er galt med hele denne scenen er at Shepard ikke engang har noe alternativ til å stille så mange spørsmål og være like kritisk til noe ukjent som han/hun pleier å være. Når spøkelsesgutten presenterer deg for valgene dine, så ser man at alternativet for å kontrollere Reaperene er lyst opp i blått (gjerne assosiert med de "gode" paragon-valgene gjennom serien) og en person som ligner på The Illusive Man som tar dette valget. Så får man presentert det andre valget, å ødelegge reaperene, som her er lyst opp i rødt (ofte assosiert med de "onde" renegade-valgene) mens Anderson står og representerer dette valget. La oss nå se bort ifra det siste "nøytrale" valget man blir presentert for, og fokusere på disse to. Hvorfor skulle The Illusive Man, som har vært antagonisten gjennom spillet, plutselig være den "gode" og hans meninger være det som er riktig? Hvorfor skulle Andersons vilje, som du har støttet gjennom hele trilogien, plutselig være den "onde"? Her er det selvsagt Reaperene som spiller deg et pus. Ved å få deg til å tro at det å kontrollere dem er det riktige, så gjør du egentlig det omvendte. Du mister selv kontrollen, og gir etter for deres. Velger man derimot å ta det destruktive-alternativet så gir man ikke etter og står ved sine verdier. Man får også en liten cut-scene på slutten hvor Shepard har overlevd den etterfølgende eksplosjonen av The Citadel, men ligger i hva som kan se ut som ruinene av London, dersom man velger dette (også basert på at du har nok militærstyrke).

Hva kan dette hinte til? Jo, alt etter at man blir truffet av Reaperens stråle mens man løper mot The Conduit skjedde ikke! Fra dette punktet av er Shepard såpass svak at han/hun ikke klarer å motstå kontrollen fra de kraftige maskinene stort lengre. I tillegg til alt annet jeg har ramset opp så skurrer det litt her også. Mens man sakte men sikkert går halvdød inn i The Conduit, så får man presisert over radioen at det var ingen overlevende. Når man så kommer inn på The Citadel har tydeligvis Anderson fulgt etter deg, uten at noen har sett han løpe rundt på et åpent område fult av lik eller at han selv har gitt noen beskjed over radioen sin. Når man finner han der inne så står han ved terminalen du selv prøver å komme til, men det er bare en vei dit, den du selv kom fra. Han presiserte også tidligere at han endte opp på et annet sted enn deg. Når man så fem minutter senere har tatt seg av The Illusive Man (som man heller ikke får noen forklaring på hvordan kom seg dit) så faller Shepard om av utmattelse og blodtap. Mens han/hun ligger der viser deg seg at man ligger på en plattform som tar deg til utsiden av The Citadel hvor vi møter vår gode venn spøkelselsgutten, som gir deg sluttvalgene. Her er plutselig Shepard i stand til å stå oppreist igjen, og ikke minst, puste. Her står man på utsiden av The Citadel, uten noen form for hjelm, og puster.


Ved mindre jeg nå har skrevet på en altfor tungvint måte, så har du kanskje fått med deg at det er en del plotthull her og noen litt merkelige hint om at noe er feil. Det er flere ting som jeg ikke har nevnt, men dette var noen av de viktigste. Jeg for min del tror ikke at Bioware er blitt såpass late at de kan overse slike ting og at dette med blant annet gutten er en tilfeldighet. De har mer i planene for oss. Det vi har sett til nå er ikke den ordentlige slutten, men heller noe som kan fungere som en slutt dersom man ikke har tilgang på den gratis DLCen som de slipper senere i år, som tydeligvis bare skal gi en bedre konklusjon på ting. Kall meg gjerne en fan som bare ser det jeg vil ettersom at en serie jeg elsker ikke ble avsluttet slik jeg ønsket, men jeg tror de kommer til å gi oss akkurat det vi vil ha når Extended Cut-pakken kommer ut i Juni. Og om de ikke gjør det, så kan jeg ikke gjøre annet enn å kalle hele firmaet for en gjeng med drittsekker for å ødelegge slutten på en slik herlig serie på denne måten.

Så hva tror dere kjære GR-community? Har Bioware virkelig laget et mesterverk av en forvirrende slutt som bare bygger opp til den "virkelige" slutten eller har de gitt oss et slag i trynet?

(Ta forresten en titt på videoene linket til nedenfor dersom du ønsker litt mer informasjon og noen flere teorier!)

TL;DR:

Video 1
Video 2
Video 3

HQ