Blitzkrieg

Blitzkrieg

Strategispill har etter hvert blitt en ganske så populær sjanger og liker folk spillene, da er det bare for produsentene å lage flere slike spill.

Strategispill har etter hvert blitt en ganske så populær sjanger og liker folk spillene, da er det bare for produsentene å lage flere slike spill. Slik er det egentlig med Blitzkrieg også. Et spill som på mange måter kunne ha kommet ut for flere år siden, men er på mange måter også meget nyskapende med elementer som ikke har vært vanlig i strategispill før. Spillet tar utgangspunkt i 2. verdenskrig og er meget realistisk. Spilleren kan velge mellom å spille Sovjet, Tyskland eller De Allierte, noe som byr på mange forskjellige kjøretøy og i overkant av 80 forskjellige oppdrag.

Kanskje det som imponerer mest er alle de forskjellige kjøretøyene som finnes. Det er faktisk over 200 av dem og alle er nøye beskrevet i en database i spillet. Det må være lagt ned en god del "research" i spillet for å få samlet sammen alt dette. Det som skiller dette spillet ut fra an del andre strategispill er at i motsetning til å bygge sin egen base og produsere tanks og krigere får man utdelt det man trenger for hvert oppdrag. Noen ganger kan dette gjøre oppdraget relativt vanskelig og det blir viktig å være strategisk, men i noen oppdrag holder det i mengder med mannskap og kjøretøy. Selv om en del av oppdragene har historisk bakgrunn fra 2. verdenskrig er det også en rekke oppdrag som bare er oppdiktet slik at det blir litt mer frihet i spillestilen. Det som er litt artig med Blitzkrieg er at det ikke bestandig trenger å være slik at store tanks bare meier ned soldater uten å ta skade av det. Hvis noen soldater ligger i en bunker eller skyttegrav kan de lett slå ut en stor tanks med granater eller lignende. Kommer man inn i en landsby kan soldatene innta bygninger som de kan bruke som gjemmested for fienden som kommer uvitende forbi. Selv om spillet stort sett består av aktiv bakkekamp finnes det også alternativer. Det er mulig å tilkalle fly som kan bombe et spesielt område eller man kan få sendt inn fallskjermjegere for et overraskelsesangrep.

Kanskje det som er mest irriterende med spillet er at det er ganske vanskelig å sette seg inn i. Det er mildt sagt lurt å gjennomgå tutorial mode før man starter på det ordentlige spillet. Det finnes så mange forskjellige måter å gjøre ting på og det å komme på hvilke taster som skal brukes kan være en utfordring selv om en rutinert strategispiller ikke gir opp av den grunn. Stort sett vil det være lurt å bruke såkalte hot keys for å utføre kommandoer. Dette kan være redningen i en krisesituasjon i stedet for å prøve å manøvrere seg frem på det lille panelet på skjermen.

Selv om spillets gameplay og struktur er utmerket, etter man har lært seg alle kommandoene, er det dessverre litt dårligere med grafikken. Til dels ganske kjedelig terreng med skog og landsbyer litt spredt utover. Spillet består av en blanding mellom 2d og 3d, noe som i mange tilfeller kunne ha fungert bra, men det blir litt kjedelig og gammeldags. Dette vil så absolutt ikke si at spillets grafikk er direkte dårlig, for enkelte steder i spillet vil det se meget kult ut i det man braser inn i en landsby med alle sine styrker i vill krigsrus. Når slike situasjoner oppstår kommer en annen litt negativ ting med spillet. Siden det som regel er utrolig mange fiender på skjermen samtidig kan det gå litt tregt og setter man i tillegg opp hastigheten på spillet vil det gå skikklig ille. Heldigvis setter spillet selv ned hastigheten når frameraten blir dårlig. Dette for å hindre spilleren i å miste kontrollen over situasjonen. Musikken og lydeffektene er i hvert fall det som imponerer minst med spillet. Kjedelig bakgrunnsmusikk som man knapt hører og det er mildt sagt ikke nok fres i eksplosjonene. Dette har selvsagt ikke noe å si for spillet siden det ikke er tid til å høre på musikken midt i et slag mellom krigslystne tyskere og motstandsdyktige allierte.

Kort oppsummert er Blitzkrieg absolutt en av de beste strategispillene på en god stund. Litt synd at et såpass bra spill blir lagt i skyggen av spill som Warcraft 3 som dominerer markedet i dag. Dette spillet har mye å by på fordi det er såpass variert og langt. Det kan i tillegg til single player spilles både i LAN og online, noe som får spillet til å by på masse krig for pengene. Er man ute etter et nytt krigspill med bra historisk bakgrunn er dette tingen. Er man i tillegg litt ekstra interessert kan man også lære en god del om fly, tanks, artilleri osv. bare ved å lese gjennom spillets store database.

8 / 10
+
Et meget godt strategispill med masse muligheter.
-
Kanskje litt for dårlig grafikk og lyd i forhold til dagens konkurrenter

0
BlitzkriegScore

Blitzkrieg

ANMELDELSE. Skrevet av Arne Vikaune Lie

0
Første skjermiser fra Blitzkrieg II

Første skjermiser fra Blitzkrieg II

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Her om dagen kunne vi fortelle om og vise bilder fra tyske CDV's utvidelse til deres RTS suksess Blitzkrieg. Nå er også oppfølgeren annonsert og vi har de første skjermisene.

0
Nytt kjempe screenshot fra Blitzkrieg!

Nytt kjempe screenshot fra Blitzkrieg!

NYHET. Skrevet av Jakob Møller

RTS spillet Blitzkrieg har snart vært under utvikling i en evighet, og utvikleren fortsetter med å sende oss screenshots for å holde på oppmerksomheten vår. Denne gangen er det også noe virkelig imponerende de byr oss på.

0
Blitzkrieg annonsert

Blitzkrieg annonsert