Blazing Angels: Squadrons of WWII

Blazing Angels: Squadrons of WWII

Flyalarmen uler over byen, og det er på høy tid å finne frem pilotbrillene. Blazing Angels gjør klar til et blitzangrep.

Da vi for et par måneder siden fikk teste en beta versjon av Blazing Angels: Squadrons of WWII var det tydelig at utviklerne hadde en god jobb å gjøre for at spillet skulle bli ferdig til lanseringen nå i mars. Heldigvis ser det ut til at Ubisoft har arbeidet hardt, og de fleste problemene som vi hadde ved forrige test ser ut til å være løst. Allikevel må et spill være mer enn feilfritt for å være bra. Spørsmålet er om Blazing Angels: Squadrons of WWII har de essensielle kvalitetene som er avgjørende for et spill toppklassen.

Blazing Angels: Squadrons of WWII er altså et flyspill satt til andre verdenskrig. Du tar rollen som jagerflygerpilot, og skal kjempe mot den tyske overmakten og deres forsøk på å erobre hele Europa. Du får altså delta i de mest kjente flyoppdragene i Europa, og dette inkluderer blant annet det tyske angrepet på Dunkirk og London. I tillegg får du være med å forsvare Peral Harbor fra et par ildsinte japanere.

Spillet er en slags flygende versjon av de mange FPS spillene fra andre verdenskrig, som har blitt gitt ut de siste årene. Hovedoppdraget er delt opp i mindre deloppdrag, som løses fortløpende av deg og dine allierte. Hovedpoenget er som regel å bombe bestemte mål eller å skyte ned bombefly og jagerfly. Gameplayet er sjelden dypere enn dette, og du vil finne ut at du gjør mye av det samme fra oppdrag til oppdrag. Det eneste som endrer seg er omgivelsene du flyr i.

For å gjøre det hele litt mer interessant, så har Ubisoft gitt deg muligheten til å gi kommandoer til andre flygere. Du har nemlig et par flygere i din skvadron som vil gjøre sitt ytterste for å stå deg bi i pressede situasjoner. Ved å trykke på retningstasten kan du gi dem forskjellige kommandoer som å angripe ditt mål, forsvare deg, eller rett og slett forbli i formasjonen. Dette systemet fungerer relativt greit, og det er enkelt og intuitivt å sette seg inn i.

Selve kontrollsystemet er faktisk verdt å se nærmere på. I tradisjonelle flyspill er kameraet statisk, og du vil typisk se flyet eller cockpiten fra samme vinkel hele tiden. Slik er det for så vidt også i Blazing Angels: Squadrons of WWII, men du har også muligheten til å holde inne venstre skulderknapp for å aktivere det dynamiske kameraet. På denne måten vil synsvinkelen justeres i forhold til hvor fienden eller målet ditt er. Det kan kanskje virke forvirrende for dem som ikke har testet det, men det er overraskende hvor godt systemet fungerer når man først blir vant til det. Allikevel er ikke kamerasystemet perfekt, for du kan fort miste oversikten over høyde og himmelretning. Dette er selvsagt essensiell informasjon for en jagerflyger, og det er ikke få ganger det har gått galt fordi jeg har vært for fokusert på målet, og glemt hvilken retning jeg fløy i. Enten har jeg stallet totalt, eller så har jeg styrtet rett i bakken.

Utover dette er kontrollsystemet akkurat så enkelt som du kan forvente deg i et arkadespill av denne typen. Realisme er et "ikke-tema" og selve flyvingen er omtrent like enkel som å spise en brødskive. Når det er sagt, så kreves det allikevel visse ferdigheter for å lykkes i for eksempel dogfighting mot et annet jagerfly. Selv om det er din oppgave å jakte på fienden, så er det ikke så rent sjelden rollene byttes om, og du er den som er skyteskiven. Da er det greit å kalle på dine allierte, og få dem til å avlede det fiendtlige flyet.

Når vi er inne på dette med realisme, eller snarere mangel på sådan, må det nevnes at spillet i enkelte tilfeller også kan bli litt for enkelt. Et nærliggende eksempel er skadesystemet. Etter hvert som du blir beskutt tar flyet ditt fyr, men i stedet for å eksplodere etter en gitt tid, kan du fly i evigheter med to brennende motorer. Det er heller ingen tegn til at flyets manøvreringsegenskaper blir svekket av skadene. Det hele blir nærmest surrealistisk, når alt annet i spillet forsøker å underbygge den seriøse og alvorlige atmosfæren fra andre verdenskrig.

Når vi kommer til det visuelle ved spillet, så er det vel ikke så veldig mye å heise flagget for, selv om det på ingen måte er frastøtende rent utseendemessig. Flymodellene er greit gjenskapt, men landskap, vann og bakkeobjekter kunne med fordel vært mer forseggjort. I tillegg har enkelte brett en grafikkfeil som får bakken og vannet til å flimre. Det kan virke som om flimringen først oppstår når man flyr veldig høyt, så det har ikke så mye å si for spillet, annet enn at det kan være litt forstyrrende. Det som derimot er et større problem er den lave frameraten når det skjer mye på skjermen samtidig. Typisk skjer dette når du flyr lavt og for eksempel skal angripe en kolonne med militære kjøretøy. Da synker frameraten så lavt at du mister oversikten over høyden din. Når du flyr lavt har du såpass små marginer at du alltid må vite hvor du er, og med forsinkelser i bildeoppdateringen kan man raskt komme for lavt, uten å være klar over det. Dermed ender mange av disse angrepene i grøfta, og det eneste alternativet er å forsøke på nytt.

For dem som er interessert i denne sjangeren så finnes det ikke så veldig mange alternativer. Skulle man sammenlikne dette spillet med et annet, så måtte det bli Crimson Skies: High Road to Revenge som kom i 2003. Likte du dette spillet vil du nok også finne Blazing Angels: Squadrons of WWII fengende. Til tross for at spillet i og for seg er underholdende, blir allikevel litt for ensformig i lengden. Oppdragene er som regel relativt like, og når du har gjort det samme 15 ganger, føles det litt utmattende å gjøre det samme 15 ganger til. Ha dette i bakhodet hvis du vurderer å gå til anskaffelse av spillet, og hvis du har muligheten så ville jeg ha testet det før jeg kjøpte det.

Blazing Angels: Squadrons of WWIIBlazing Angels: Squadrons of WWIIBlazing Angels: Squadrons of WWIIBlazing Angels: Squadrons of WWII
7 / 10
+