Blair Witch

Blair Witch

Skrekkspill-entusiasten Ayub har spilt Bloober Teams nyeste prosjekt Blair Witch. Lykkes det i å gi han en god skrekkopplevelse?

Du inntar rollen som en tidligere politimann ved navn Ellis. Tidligere har han blitt sterkt psykisk preget av dårlige minner fra fortiden som du uten tvil vil legge merke til her. Sammen med din trofaste hund Bullet, drar dere to alene ut i søket etter en forsvunnet gutt i Black Hills Forest som ligger i nærheten av Burkittsville i Maryland. Under søket opplever dere en rekke uforklarlige hendelser som er typisk å se i mange slike spill, der noen er interessante er andre mer slitsomme å oppleve.

Blair Witch

Spillet er kraftig inspirert av filmen fra 1999. Utstyrt med kun kamera og lommelykt farer dere to alene ut i skogen. Spillet skiller seg ut ved å låne en del ting fra filmen og gjøre det om til noe nytt for spillere å oppleve. For de som ikke kjenner til Blair Witch-navnet fra tidligere av så kan det sies at spillet føles nesten ut som produktet man får etter å ha kastet masse gode ideer fra andre kritikerkoste spill som Silent Hill, Outlast og Slender: The Arrival i en blender. Du vil møte på mange interessante merkelige og uforklarlige fenomener som er nokså vanlige å møte på i slike psykologiske skrekkspill. Uheldigvis er ikke alle elementene som tas i bruk i Blair Witch alltid like gode.

Det eneste av kommunikasjonsmidler du er utstyrt med er en gammel 90-talls mobiltelefon, en walkie-talkie, samt et videokamera som fungerer på nesten lik linje som i Outlast. For å gjøre det enda mer ubehagelig så har du hverken kart eller kompass og jeg gikk meg bort mange ganger i løpet av første gjennomspilling. Derfor vil det å følge godt med og være våken veldig viktig ellers vil du bruke mye tid på å komme deg til dit du skal.

Heldigvis er dette en av grunnene til at du vandrer med din gode venn Bullet. Hunden beveger seg fritt og enten så finner han plutselig en gjenstand langt borte, glaner mot deg eller slapper av på bakken. Det finnes en egen meny for hva hunden din kan gjøre. Du kan eksempelvis befale Bullet til å lete rundt i området, holde seg tett inntil deg eller til og med ha en litt streng tone overfor han. Det morsomme er at Ellis har med litt hundemat som det er mulig å gi til Bullet. Videre er han svært essensiell under kampsituasjoner mot demonene. Siden demonene er ganske raske og nesten umulig å se med dine egne øyne, er det viktig å følge nøye med på Bullet. Det er nemlig slik at Bullet klarer å føle hvor de befinner seg hen, så om demonen er til venstre for deg så vil Bullet vende seg mot venstre og knurre dypt mot demonen. Det i seg selv synes jeg er ganske kult, men når ting ikke fungerer som det skal så er det neppe like kult. Jeg opplevde et par ganger at Bullet plasserte seg på en så problematisk måte at jeg ofte bare snurret rundt for å selv finne ut hvor demonene befant seg hen. En annen gang så valgte Bullet å slappe av på bakken mens demonene angrep meg. Disse tekniske feilene fører til en del irritasjoner, og ikke minst enda mer stress fordi du føler deg da mer alene der ute mot en gjeng av demoner som løper mot deg fra alle kanter.

Blair WitchBlair Witch

Bare så det er avklart så ble Blair Witch spilt på Xbox one med hodetelefoner på fra start til slutt. Dessverre led spillet innimellom av dårlig bildeoppdatering, noe som jeg håper utviklerne kan få fikset med en patch. Totalt tilbrakte jeg nesten 15 timer med Blair Witch fordelt over tre gjennomganger av historiedelen. Første gangen brukte jeg omtrent 10 timer og det så jeg også for meg at det ville ta siden alt er nytt og man farer ut i et ukjent univers. Andre gangen klarte jeg å fullføre historien innen 4 timer og litt over 2 timer i tredje runde. Nå må jeg også innrømme at jeg spurtet gjennom hele handlingen fra start til slutt i tredje runde og er ganske sikker på at det er fullt mulig å bli ferdig på kortere tid enn det også. Formålet var å finne ut hvor raskt jeg kunne klare å bli ferdig med spillet for det er typisk at slike spill i grunn er ganske kortvarige og det ønsket jeg å sjekke om stemte med Blair Witch også. Slike spill fokuserer hovedsakelig på skrekkopplevelsen framfor lengden og det føler jeg dette spillet også gjør.

Spillet har en smule gjenspillingsverdi. Det finnes en del ting som du mest sannsynlig vil mangle etter første spillerunde. Her er det hovedsakelig snakk om å samle inn alle de gjemte gjenstandene som selv jeg, etter tre hele spillerunder, fremdeles ikke har klart å finne. I tillegg er det enkelte gjenstander som kun kan brukes ved neste runde med historiedelen, samt en del handlinger du kan velge å ignorere. På lik linje med Silent Hill inneholder Blair Witch forskjellige avslutninger som er oppnåelige basert på dine handlinger og væremåte. Er du den som bryr deg om familie, venner og Bullet, eller er du den som gir blaffen i alle andre rundt deg og er mer egoistisk? Det som er interessant er at ved slutten av spillet vil du få opp en tekst med informasjon over noen av dine handlinger. Akkurat hvor mange ulike avslutningsekvenser det finnes eller hva hver og en av disse går ut på ønsker jeg ikke å røpe, men det jeg kan si er at skuffelsen er stor når du finner ut hvor lite variasjon det er mellom disse.

Blair Witch

Mesteparten av tiden befinner du deg ute i Black Hills Forest, men frykt ikke for du vil også komme til andre omgivelser etter hvert, som blant annet grotter og hus. Blant annet vil du komme over et hus med trange korridorer og sekvenser som kan være tøft for folk med klaustrofobi. Det er heller ingen tvil om at innredningen er høyt inspirert av P.T.-demoen, og det er lett å se likhetene. Jeg må innrømme at denne delen ble kjedelig i lengden, og det eneste jeg ville var bare å bli ferdig med den.

Mens du graver deg selv dypere inn i Black Hills Forrest vil du finne mange ulike kassetter. For det første så er innholdet i disse kassettene ting som har hendt tidligere, men som samtidig kan benyttes for å manipulere tiden mellom fortid og nåtid. Et godt eksempel var da jeg måtte forbi et stort nedhugget tre som sperret veien. Jeg måtte finne frem til riktig videokassett, se på den og spole tilbake til tiden før treet ble felt. Ved å ta bort videokameraet så jeg treet i nåtid også ble endret tilbake til sin opprinnelige tilstand. Slike momenter vil du stadig vekk møte på, men mer utover det er det eller ikke. Ikke noe mer spennende eller mirakler enn at du kun spoler frem og tilbake i tid. Tanken er god, men måten videokameraet blir brukt på klarer ikke helt å skape den gufne følelsen fordi du slipper å tenke på noen demoner som løper etter deg eller noe annet i bakgrunnen. Det mener jeg virkelig er synd.

Blair Witch

Det tar litt tid før du kastes ut i det skrekkelige universet til Blair Witch. Innholdsmessig er det ikke så veldig mye annet å gjøre enn å vandre rundt i Black Hills Forest i håp om å finne den forsvunne gutten, finne forskjellige gjenstander og samleobjekter, møte på et par demoner i lukkede og åpne områder, løse alle de relativt enkle gåtene og å se de ulike type avslutningene. Muligheten til å bruke mobiltelefonen for å ringe andre er artig, og man kan til og med spille klassiske mobilspill som Snake og Space Invaders på den. Historien er ganske solid med bra innhold som går på det psykologiske. Dessverre er det et par ting som jeg synes Bloober Team burde ha utnyttet på en bedre måte og spesielt mot slutten av spillet vil man føle en god del repetisjon som heller kan lede til misnøye enn til spenning.

Blair WitchBlair WitchBlair WitchBlair Witch
Blair WitchBlair WitchBlair Witch
7 / 10