Blackguards 2

Blackguards 2

Hevn er en rett som serveres best kald, og dette har Daedalic Entertainment tatt til seg i Blackguards 2. Vi har satt karakter...

Den som intet våger intet vinner. Daedalic satset tøft med det største prosjektet i bedriftens historie da Hamburg-utvikleren kastet seg inn i en for dem ukjent sjanger med Blackguards-serien. Selv om Blackguards hadde mange upolerte flater og skjeve hjørner, så tok de en sjanse på å lage noe nytt samtidig som de lyttet til kritikk. De anerkjente at det var rom for forbedringer og hørte på spillerne, og dette har båret frukter. Kun ett år etter lanseringen av Blackguards er Daedalic klar med oppfølgeren.

Blackguards 2Blackguards 2

De er ikke ute etter å skape en melkeku, for selv om overflaten er veldig lik som i det første spillet tar Blackguards 2 noen nye veier med tanke på hvordan det spilles. Utviklerne har funnet en del elegante løsninger på problemene fra i fjor, og oppfølgeren er en langt mer polert opplevelse. Selv om de ikke følger reglene fra The Dark Eye slavisk lenger, så er dette fortsatt et klassisk rollespill med en ganske utfordrende vanskelighetsgrad.

Blackguards 2

Grunnprinsippene har blitt forenklet en smule og det er nå mer oversiktlig. Åtte egenskaper er tilbake - som skade og initiativ i tillegg til to for regenerering av astalenergi og den nyinnførte utholdenhet og motstandsdyktighet. Dette skaper en mye bedre forståelse for hvilke styrker og svakheter karakteren din har.

Blackguards 2 har altså ikke blitt noe mindre dypt. Endringene i spillet er imidlertid gjort med tanke på brukervennligheten, og dette er mer en velkomment. Jeg merker dette allerede i begynnelsen av spillet, eksempelvis med at de mest irriterende av opplæringsdelene er utelatt. I stedet kan du lese om ting du ikke forstår på informasjonstavler. De forklarer funksjonene grundig, men roter det ikke til med unødvendig informasjon. Selvfølgelig kan de fortsatt bli litt overveldende for en nybegynner, men alle som kjenner sjangeren burde finne seg fort til rette.

Blackguards 2

Foruten de kosmetiske endringene finnes det også noen av det dypere slaget. For eksempel har kartet blitt mye mer åpent, og jeg merker fort større forandringer enn tidligere i erobringen av Mengbilla-riket. Man bestemmer nemlig selv hvilke punkter på kartet man vil erobre.

For hvert punkt på kartet jeg klarer å karre til meg, ser jeg at soldatene mine blir forbedret. Kall det en slags stridserfaring. Det er dessuten mye tydeligere merking av vanskelighetsgrad på det neste kartet, så vi slipper å bruke tid på tapte saker.

Den tidligere nevnte utholdenheten fungerer nærmest på samme måte som astralenergi (i spillet) og sørger for en bedre balanse mellom de krigene partene. Resultatet er at kampene nå føles mer som et moderne taktisk rollespill. I tillegg finnes det nå et cover-system som lar oss gå skikkelig i dekning, altså ikke bare stå bak et objekt på slagmarken. Dette gjør de allerede interessante kartene enda mer spennende å utforske. I Blackguards 2 er vi ikke lenger kun på utkikk etter le, bakkekammer og interaktive objekter, men i stedet en mer fornuftig plass å forvare seg på.

Blackguards 2

Selve handlingen er denne gangen det punktet hvor Daedalic virkelig overbeviser. Blackguards 2 utspiller seg tre år etter begivenhetene i Blackguards og forteller historien om Cassia fra Tenos, konen til herskeren Marwan al-Ahmad. Han har tatt makten i Mengvilla og samtidig vært kjip nok til å slenge sin kone i labyrinten under rikets arena. Han er en slu intrigemaker, mens hun er lover ofte ting hun ikke kan holde og dømmes derfor til døden.

Blackguards 2

Fangenskapet blir naturligvis kortvarig, men hun har likevel rukket å bli bitt nok av edderkopper til at ansiktet hennes er vansiret og hun snakker stadig mer med seg selv. Om sistnevnte skyldes bittene eller ensomheten er imidlertid et ubesvart spørsmål. Sinnet hennes er uansett forgiftet, og en bok om hvordan man blir en god hersker har fått henne til å ville gjenerobre landene fra Marwan. Hun samler dermed alle som er misfornøyde med dagens lederstil, og som hun pleier lover hun gull og grønne skoger til alle som blir med.

Blackguards 2

Eventyret er dystert og fullt av vanskelige valg og både moralske og filosofiske spørsmål. Vi følger blant annet hvordan den kloke og hensynsløse Cassia stadig blir mer sinnsyk. Hun snakker kun om at hun vil herske, ikke at det handler om hevn. Hun kan ganske enkelt ikke forklare hvorfor hun vil styre, men drives av noe som ligger i underbevisstheten - eller i galskapen. Måten hun utvikler seg på gjør historien både fantastisk og vidunderlig å følge.

Cassia har også med seg gamle kjente på laget. Blant andre møter vi den selverklærte guden Takate, magikeren Zurbaran og den grådige dvergen Naurim. Videre treffer vi også Faramud (lederen for Tavse Legion) som skal hjelpe til i kampen mot Marwan, og han er en viktig del av den nye mekanikken som lar oss erobre fritt på kartet samtidig som vi også må forsvare basen vår.

Blackguards 2

Mellom slagene kan du naturligvis utstyre og forbedre troppene, snakke med helten, avhøre fanger og sørge for at lagmoralen er på topp. Det dukker etter hvert opp mange spørsmål som har innflytelse på forløpet og utfallet av spillet, men du kan aldri vite sikkert hvordan ting vil ende og må derfor stole på magefølelsen.

Blackguards 2Blackguards 2Blackguards 2

Det kan selvsagt diskuteres hvor nytt Blackguards 2 egentlig er, for både grafikk og spillmekanikker er ikke vesentlig endret. Det er til gjengeld skikkelig gjennomarbeidet, og den nye historien er virkelig storslått. Det nye eventyret er også mye å bite over med sin enorme dybde og utfordrende vanskelighetsgrad - men de av dere som er erfarne taktikkere vil imidlertid aldri bli testet skikkelig.

Blackguards 2 er variert både med tanke på områdene og motstanderne. Det er likevel i bunn og grunn det spillet som første Blackguards burde vært, og uten de nye hovedfiendene ville dette ikke vært så nært et mesterverk som det faktisk er. Daedalic har sluppet hevnlysten løs i en veldig kontroversiell person, men Cassia fremstår som et veldig sterkt kort for spillet. Dette er uansett en skikkelig positiv overraskelse, og samtidig en storslått start på det nye året.

9 / 10
+
God amtosfære, mange positive forandringer fra forløperen og en fantastisk historie.