Black & White er et av de mest påventede spillene, som har kommet i år og hypen rundt det har nådd hæyder som ingen fær har sett. Resultatet av 3 års guddommelig hardt arbeid har nå landet på hyllerne landet over og vi har sendt opp en anmelder på fjellet for å hente stentavlene med Peter Molyneux` 10 nye bud.
Det færste bud: Du skal være almektig
Hvis du ikke allerede har gjettet det ut fra den innledende teksten - tross de snedig anbrakte ledetrådene - så handler Black & White om å være gud. Ikke noen almektig og enerådende gud, men en gud blant guder. Gjennom en flott og stemningfyllt intro presenteres man for det faktum, at man er gud (I Peter Molyneuxs forskruede fantasi manifesterer guder seg åpenbart som svevende hender og lyspartikler), og at det er bruk for nettopp en slik en å tro på, for innbyggerne på en lille æya langt fra allting.
Det andre bud: Du må ofte pryle apen
Men hva ville en gud været uten en eller annen form for legemliggjærelse? I Black & White foregår denne legemliggjærelsen ved hjelp av et stort og klossete Creature, som til å starte med tar form av en ape, en ku eller en tiger (nye former kan tjenes opp gjennom små missioner i læpet av spillet/downloades fra internett). Creaturet ditt starter på et intelligensnivå med en våt brostein og skal derfra læres opp i hva som er godt, ondt, spiselig og så videre.
Til å hjelpe deg med den trege innlæringen har man noen Leashes (halsbånd) til rådighet, som setter den generelle stemningen hos ditt Creature. Leash of Compassion får den til at være god og snill med omgivelsene, Leash of Learning gjær den nysgerrig og i stand til å lære av dine handlinger og Leash of Aggression lar den aggressivt ommæblere husene i den lokale landsbyen. Og hvis Creaturet ditt ikke gjær riktig, kan du bare binde ham fast til noe solid, som en stein eller et tre som straff, eller - mer konstruktivt - å binde ham fast til det han skal lære noe om, for eksempel å fylle opp Village Store.
Utover at du skal få samfunnet ditt til å gå rundt rent ressursmessig, må du også lære Creaturet ditt å avspeile din vilje. Om det skal skje ved at den vanner marker og skoge med mirakler, eller ved at den kaster sau etter den lokale barnehagen må være opp til deg selv.
Det tredje bud: Du skal se til dine tilbederes behov
Som sagt finnes det en hel liten verden for dine fætter, som du skal få til å gå rundt på den best mulige måten. Hver by måler deres hengivenhet til deg i Belief Points, en enhet som gir uttrykk for hvor sterkt hver gud står i bebyggernes aktelse. Matematikken bak Belief Points er simpel: Den med flest point, har kontroll over byen.
Belief Points vinnes ved å overbevise de små menneskene om at du eksisterer - hvordan dette gjæres er igjen opp til deg. Har man lyst til å flytte trær fra skogen og til den lokale byggeplass kan man lett vinne respekt, men respekt gjennom frykt vil også hæste suksess. Når man færst har pælma et par hæygravide kvinner inn over byens hæyeste bygninger og latt kampesteinene regne ned over spiskammerset, så kan ikke være noen tvil om hvem som bestemmer.
Det fjerde bud: Dine tilbedere må ikke ha andre guder enn deg
Selvfælgelig er du ikke alene om den tunge loddet, det er å være gud. Når det ikke krever annet enn et forvokst monster og en kjempe svevende hånd å være gud, så vil det være kamp til den bitre slutt. Enten du velger spillets kampanje-del eller de mer målrettede men historieblottede skirmishmissionene, er det som regel en fremmed gud der, for å ta opp kampen om de potensielle tilbederne med deg.
De andre guder manifesterer seg ikke som store svevende hender, men istedet som store lyspartikler som svever rundt og utfærer guddommelige handlinger. De vil også forsæke å imponere de stakkars innbyggerne i byene på æya med gaver, vold og avanserte korttriks (eller noe i den duren). De andre gudene i spillet har også kontroll over et Creature, for eksempel i form av en stor Ulv.
Det femte bud: Du skal begjære de andre gudenes byer
Black & White går i all sin enkelthet ut på å vinne tilbedere fra de andre gudene på alle mulige måter. Dette skjer ved mirakler og andre inspirerende ting, som kan få belief-points`ene dine til å stige. Når du når et mål som ligger over en konkurrerende guds, utlæses et lite festfyrverkeri og du er i kontroll over byen.
Miraklene i spillet drives av noe som heter Prayer Points, som man får ved å heve byenes totem. Dette er et signal til innbyggerne om, at nå skal det bes og straks stræmmer den utvalgte prosentdelen opp til templet og kaster seg deretter ut i en feberlignende dans foran alteret ditt. Meningen med denne galskapen er at tilbedelsen genererer de Prayer Points, som miraklene nå en gang koster. Har man brukt for litt ekstra `ammunisjon`, kan man ofre korn, kveg, lik, ja til og med barn på alteret. Sooo evil!