Bioshock: The Collection

Bioshock: The Collection

Alle som ikke har spilt Bioshock-spillene har gått glipp av noe helt spesielt. Sånn sett er det flott å få alle tre servert til dagens konsoller i én og samme pakke...

- There's always a lighthouse, there's always a man, there's always a city, sier Elizabeth enigmatisk i Bioshock Infinite. Innen da var jeg forlengst sikker, spillet var et mesterverk. Det var ikke så overraskende, for det samme kan sies om de to foregående Bioshock-spillene, som jeg hadde spilt noen år tidligere. De har en god del småfeil og rare designvalg, men de er ikke desto mindre perler alle tre. Med dette utgangspunktet er det vanskelig å ikke smile av en samlepakke med hele trilogien til dagens formater, som er akkurat det Bioshock: The Collection tilbyr. I forkant gledet jeg meg virkelig til å besøke Rapture og Columbia på nytt, og gjenoppdage akkurat hvorfor disse spillene betegnes som ubestridte klassikere.

Med de nyeste konsollene i ryggen skal alle tre spillene kjøre i 1080p-oppløsning og ha en skjermoppdatering på 60 bilder i sekundet. Det tekniske skal med andre ord være på plass, og har du aldri spilt disse spillene før har de meget god grunn til å bli giret av denne samlepakken. Det er tross alt snakk om Bioshock her, en av tidenes mest ikoniske serier. Hvis du ikke har spilt dem tidligere er det faktisk på høy tid. Kom igjen, du kommer ikke til å angre.

Samtidig har denne pakken noe å bevise når det gjelder eksisterende fans, og det skal litt til å leve opp til minnene den etablerte fansen har fra originalene. Disse spillerne søker etter en kjærlig og omsorgsfull restaurering, samt en oppdatering av teknikken på baksiden av designet. Hvert eneste spill følger nemlig en utrolig kunstnerisk og stilistisk visuell retning, og dette skinner også gjennom i Bioshsock: The Collection. Det er bra, men samtidig skulle det bare mangle. Nei, det er hvorvidt den oppgraderte teknikken holder mål som er spørsmålet vi skal ha svar på her.

Hoppet til 1080p sier egentlig ikke så mye om spillets kvaliteter på den visuelle siden. Joda, det tar seg godt ut i salgsmaterialet, men når det kommer til øyets oppfattelse av det originale Bioshock sett opp mot Bioshock i samlepakken, er forskjellene mindre enn jeg hadde håpet. Heldigvis er det også blitt gjort tekniske forbedringer som ikke synes umiddelbart. Samtlige effekter er blitt pusset opp, og alt fra vannet rundt og inni den undersjøiske byen Rapture, til skyene som danser på himmelen rundt Columbia ser bedre ut enn noen gang. Det har også skjedd en hel masse med teksturene i bakgrunnen, og selv om originalene var pene i sin tid ser man jo forskjellen. Det ligger i detaljene, som de fillete flaggene som vaier i vinden i den svevende byen.

Bioshock: The CollectionBioshock: The Collection

Også har man bildeoppdateringen da, som utgiver 2K har valgt å kalle "oppmot 60 fps". De har altså ikke turt å slå bombastisk fast at den ligger på 60 hele tiden, selv om jeg tok en spansk en og indikerte således tidligere. Det høres litt pinglete ut til en remake-samling å være, men jeg skjønte fort hvorfor. Misforstå ikke, den første gangen du glir ned under vannet mot Rapture, og når du skytes opp i været i retning Columbia, holder bildeoppdateringen seg godt. Samtidig er den slett ikke låst på 60, og ved jevne mellomrom merker man at den faller. Dette gjelder spesielt når mye skjer på skjermen på én gang.

En tidvis ujevn bildeoppdatering hadde vært lettere å svelge hvis det ikke var snakk om en samling med remakes. Dette er jo spill fra den forrige generasjonen. Selve innholdet lå der fra før, og jobben til utviklerne var derfor å få teknikken på plass til de nye formatene. I lys av dette er det på sin plass å forvente at alt flyter knirkefritt, og det er ganske enkelt ikke tilfelle her. Det er veldig lite å utsette på den generelle kvaliteten til disse spillene, den er fremdeles skyhøy, men innpakkingen holder ikke helt nivået den burde ha.

Samtidig må du ikke tro at dette er uspillbart, for det er på ingen måte sant. Med høyere oppløsning, bedre teksturer, finere effekter og som regel 60fps, er tvert imot dette den beste måten å oppleve Bioshock-serien på. Dette er ikke den beste remaster-pakken vi har sett, men den er heller ikke den verste. Den ligger heller et sted midt i mellom.

Dessuten finner man ekstra godbiter i pakken, som definitivt vil glede hardbarkede Bioshock-fans. For det første har vi "Museum of Orphaned Concepts" som er et digert galleri innad i spillet der man kan utforske konsepter utviklerne valgte å utelukke fra originalspillene før lansering. Det er ingen tvil om at seriens far, Ken Levine, er en av bransjens mest dyktige, og samtidig en kar med utrolig høye standarder. Selv om innholdet i Museum of Orphaned Concepts ikke var godt nok for spillene, er det skikkelig spennende å se tankene og ideene som en gang lå på bordet.

Videre leveres alle spillene med et kommentatorspor. For mange andre spill ville noe sånt vært dørgende kjedelig, men i dette tilfellet inneholder det så mange underlige og uventede betraktninger fra blant annet Levine, at det blir spennende å høre på. De tenkte på og vurdere virkelig alt da de lagde disse spillene.

Avslutningsvis har vi også "Imagining Bioshock", som er en kort videoserie der Levine og et knippe andre designere snakker om serien i sin helhet. Disse videoene blir imidlertid ikke bare servert, men låses heller opp etterhvert som du finner nok skjulte hemmeligheter og samleobjekter på tvers av de tre kapitlene.

Bioshock: The CollectionBioshock: The CollectionBioshock: The Collection

Ellers er de såkalte "challenge"-banene som ble lansert i etterkant av hvert spill naturligvis med i pakken. Dette er baner som ikke har noen historie å tilby, men som heller lar deg utnytte det fete kampsystemet mot stadig tøffere motstand på et avgrenset område. Challenge-banene er overraskende morsomme, men er du mer interessert i ekstra historieinnhold kan du fyre opp Burial at Sea-udvidelse til Bioshock Infinite (som lar deg spille som Elizabteh) eller den undervurderte Minerva's Den-utvidelen til Bioshock 2. Som seg hør og bør for en pakke som dette, er alt av Bioshock-innhold inkludert i prisen.

Å skulle bedømme en samlepakke som dette er likevel ganske vrient. I seg selv er alle tre spillene mesterverker, og det er sånn sett fristende å klinke til med toppkarakter. Samtidig er ikke selve remaster-jobben like bra gjennomført som kildematerialet, selv om denne pakken helt klart er verdt pengene. Du får tre formidable spillopplevelser her, og hvis du ikke har spilt Bioshock tidligere er det ingenting å lure på. Samtidig mangler den store wow-faktoren for oss som har besøkt fantastiske Rapture og Columbia tidligere. Bioshock: The Collection er tre mesterverk pakket inn i langt mer gjennomsnittlig papir.

8 / 10
+
Tre av tidenes beste spill i én pakke. Fine tekniske oppgraderinger. Herlig kommentatorspor. Masse innhold.