Norsk
Gamereactor
forspill
The Order: 1886

Best of E3 2014: The Order: 1886

Etter en utvidet presentasjon og en kort prøvespilling er vi overbevist. Ready at Dawns viktorianske krig kan bli den største opplevelsen på PS4 så langt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Årets E3 har definitivt pustet nytt liv i steampunk og den viktorianske tidsperioden. Ikke det at de ligner på hverandre, men spill som Bloodborne, Hunt: Horrors of the Gilded Age, BattleCry og The Order: 1886 tar alle for seg et alternativt 19. århundre. Føyer vi til til TV-serien Penny Dreaful i denne miksen, så ser det ut til at vi har en aldri så liten viktoriansk bølge på vei.

The Order: 1886 ligger an til å bli Ready at Dawn sitt store gjennombrudd etter at studioet har jobbet med et knippe svært underholdende PSP-spill som bygde på spillseriene God of War og Jak & Daxter.

Likevel skulle man slettes ikke tro at Ready at Dawn var nybegynnere når det gjelder å skape nye univers. Verdenen i The Order: 1886 oser av dybde og detaljrikdom, noe som blir tydelig når utviklerne Ru Weerasuriya og Andrea Pessino utbroderer om demoen som ble vist på Sonys pressekonferanse.

The Order: 1886 lener seg mot en blanding av korte filmsekvenser, små interaktive scener, samt tredjepersonsskyting og utforsking for å fortelle historien sin. De ekstra interesserte kan undersøke avisklipp og objekter som man støter på underveis for å få vite mer om hva som foregår rundt hovedhandlingen i spillet. Ru Weerasuriya har nemlig brukt syv år på å lese seg opp på tidsperioden, og på å utvide omfanget av universet The Order: 1886 skal gi oss et første innblikk i.

Dette er en annonse:

Ikke nok med at du kan plukke opp ting og lese avisklipp, men alle disse objektene drar nytte av spillets fysikkmotor. Alt dette detaljarbeidet kan kanskje virke som overflødige distraksjoner, men de er altså til stede for at spilleren skal kunne leve seg inn i spillet.

I løpet av demoen ble vi vist forskjellige utfall av de ulike hendelsene vi så i E3-presentasjonen. Formålet var å vise at disse scenene er mer dynamiske enn typiske knappetrykkingsekvenser, og skal vi være ærlige, er de også en hel del mer spennende.

The Order: 1886

Sekvensen fra pressekonferansen, ga oss dessuten vårt første blikk på Lychene. Disse halvblods skapningene som kan omtales som utviklede mennesker er ikke nødvendigvis mytiske monstre, men noe mer ekte. Ikke beist, men snarere svært intelligente motstandere. De har eksistert i hundrevis av år, og har vært i krig med menneskeheten helt siden den gang. Sekvensen er naturligvis filmatisk, og er ment for å gi et innblikk i monster-menneskene man kjemper mot.

Dette er en annonse:

Weerasuriya forklarer at overgangen fra menneske til beist er noe som skjer i sanntid, og at man senere i spillet vil se denne overgangen også utenfor filmsekvensene. Det er den nye konsollgenerasjonen som viser tenner.

The Order: 1886

I tillegg til den historiedrevne scenen fra pressekonferansen, fikk vi også prøve en kort kampsekvens med Galahad, spillets hovedkarakter, og en gruppe riddere. I stedet for å minne oss om arenaene i Gears of War, er The Order: 1886 kanskje mer en Call of Duty-aktig opplevelse, bare med et tydelig fokus på deknings-systemet og de forskjellige steampunk-våpnene.

Vi fikk prøve ut termitt-geværet, et våpen som skyter ut en sky av brannfarlig termittpulver, som man deretter kan antenne. Et svært tilfredsstillende våpen, som selvfølgelig oppmuntret oss til å spre mange salver, slik at vi kunne tenne på dem alle på en gang og skape en sky av svart røyk. Vi fikk også et innblikk i de helbredende kreftene til Black Water, samt en introduksjon av de øvrige karakterene som vil følge Galahad på hans eventyr.

Alt i alt har The Order: 1886 alle ingrediensene som skal til for å bli en solid eksklusiv tittel til Playstation 4. Den viktorianske tid er kanskje populær blant mange spillskapere om dagen, men Ready at Dawn har klart å skape en unik alternativ setting som later til å være forfriskende fri for klisjeer. Vi gleder oss stort til 2015. Da kan vi endelig ta turen til 1886.

HQ

Relaterte tekster

The Order: 1886Score

The Order: 1886

ANMELDELSE. Skrevet av Tomas Veiden

Hva har ridderne av det runde bord, varulver og Nikola Tesla til felles? The Order: 1886. Tomas har satt karakter.

3
Ready at Dawn har flere spill på gang

Ready at Dawn har flere spill på gang

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

The Order: 1886 fikk en del kritikk allerede før det ble sluppet, og selv om vi i Gamereactor likte opplevelsen har mange klaget på at det inneholder for lite spilltid....



Loading next content