Baldur's Gate: Dark Alliance

Baldur's Gate: Dark Alliance

Konsollspillere kan endelig oppleve den fascinerende rollespillsverdenen fra PC.

Sjangeren hack'n'slash har aldri vert det helt store på konsoll. Utviklerne som har prøvd å overføre sjangerens ånd og suksess fra PC til konsoll, har som oftest måtte innse at en superselger på PC langt fra garanterer et høyt salgstall av den tilsvarende kosoll versjonen. Det var Diablo et eksempel på. En vesentlig årsak er og blir det faktum at konsollen simpelthen er bedre egnet til mer arcade orienterte sjangere, og det har utviklerene av denne tittelen vært meget oppmerksomme på. Resultatet er blitt en ekte konsoll versjon av Baldur's Gate: Dark Alliance og ikke bare enda en tankeløs PC konvertering.

Dette viser seg ved at man nå kun har tre forskjellige karakterer å velge mellom, og muligheten for å skape en helt unik oppsetning av av din karakter er forkastet til fordel for en mer simpel løsning. Hvis man foretrekker ren muskelkraft og ønsker å se sine fiender dypt i øynene er dvergen, Kromlech, det riktige valget. En balansert kombinasjon av muskelstyrke, evnen til å håndtere pil og bue og samtidig ha en solid porsjon magisk kunnskap, er hva Vahn, den mytiske buekytteren kan diske opp med. Alve trollkvinnen, Adrianna, behøver vel ingen utdypende forklaring.

Spillet er basert på Advanced Dungeons & Dragons 3. utgave, og omgivelsene i form av landskaper, utforming av hus og figurer, samt alle monstere og fiender man møter på sin vei, er tatt direkte fra Forgotten Realms universet. Det skulle være nok grobunn for en lang rekke deja-vu opplevelser for fans av FR universet, da en stor del av monster manualen er representert.

Jeg slår meg fremad
Gameplayet i BG A er sin det alltid har vært i sjangeren. Betegnelsen - hack'n'slash - er som kjent ikke noe en full kvinne fant på, mens hun klistret et Always Ultra bind i trusa. Gameplayet er proppet til randen med sprutende blod, flygende kroppsdeler og skrekkinngydende skrik. Spillet byr som vanlig på støvete skattekister, brytere som skal aktiveres og mindre puzzles, men hovedvekten ligger unektelig på nedslaktingen av fiender. Aldri tidligere har det vært så underholdende å slakte horder av gnolls, goblins, begbears og alskens andre muterte skapninger.

Skjønt Baldur's Gate: Dark Alliance er mer arcade orientert enn sine PC søstre, er det jo fortsatt et RPG, og med det som hører til av karakterutvikling, penger, våpen, utrustning, potions,osv. Og man erverver seg mange forskjellige våpen og utrustning på sine ferder. De tre karakterene er godt avbalanserte i forhold til deres egenskaper og evner, hvor det aldeles ikke er hipp som happ, hvem man velger. Karakterene er så forskjellige at det rettferdiggjør en gjemmomføring av spillet med dem alle. Det er til og med mye gjenspillsverdi i BG: DA.

8 / 10
+
Genial, smask lekker grafikk og masse spennende timer i vente.
-
Historien og gameplayet er meget monotont

• N3ron
    Dette er ett prisbelønnet spill, jeg husker at mange av vennene min hadde det og at de likte det. Dette klarte jeg aldri å forstå, du spiller på... 6/10

0
Vivendi overtar Baldurs Gate: Dark Alliance

VU Games har nettopp kunngjort at de har sikret seg rettighetene til å utgi konsollversjonene av Baldurs Gate: Dark Alliance. Det dreier seg om versjoner til GameCube, Xbox og naturligvis PlayStation 2.

0
Baldurs Gate: Dark Alliance screenshots

Baldurs Gate: Dark Alliance screenshots