Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey - syv timer med eventyr

Begynnelsen på reisen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Begynnelsen av Assassin's Creed Odyssey putter kong Leonidas i en kjent positur. Det er 300 på nytt i det spartanerne bekjemper perserne mot alle odds, bare for så å bli forrådt. Det er en introduksjon spillere vil kjenne igjen (mest sannsynlig fra filmen til Zack Snyder), og den introduserer også spillerne til to av seriens nye funksjoner, nemlig figurferdigheter (Leonidas er naturlig nok en figur med høyt ferdighetsnivå) og dee storslagne erobringsslagene.

"What I like about the Spartan angle is that it's something that's very accessible for our audience, for the people who like video games," sier sjefprodusent Marc-Alexis Côté. "Everybody when you say Sparta thinks about 300 and it forges an image of what the game could be. It's the reason why we begin with the battle of the 300, because it's something that will ease you into this experience that we have built."

Vi blir så sendt til nåtiden hvor Layla Hassan finner det brukne spydet til kong Leonidas, som har to separate DNA-spor på seg, og det er her vi får velge om vi skal spille som Alexios eller Kassandra, som er etterkommere av Leonidas. Du velger å spille som enten bror eller søster, og uansett hvem du velger blir du det eldste søskenet som sendes i eksil av grunner vi ikke skal avsløre her. Sannheten er noe som avdekkes gjennom flashbacks etter hvert som du spiller gjennom historien.

Dette er en annonse:
Assassin's Creed Odyssey
Panoramautsikt over Spartan.Tidlig

Familiemysteriet er en av spillets tre store grunnhistorier, og er den historien Ubisoft Quebec anser som hovedhistorien. I tilegg har man Cult-historien, som knyttes til familiehistorien i og med at de er ansvarlige for det som skjedde med familien din. Til slutt er det historien som dreier seg rundt First Civilisation, som representeres av mytologiske temaer og knyttes til nåtidshistorien til Layla Hassan.

På E3 fikk vi jakte på kultmedlemmer på Mykonos, og på Gamescom nøstet vi opp i tråder fra den første sivilasjonen i Medusa-historieoppdraget, som ble avsluttet på Lesbos. Og i den nyeste demoen får vi et innblikk i hovedhistorien til Odyssey, hvorfor du er en spartaner i eksil, og hva motivasjonene dine er mens du leter etter sannheten bak det som skjedde. Vi fikk spille gjennom de første to aktene, omtrent syv timer med gameplay, på PS4 Pro.

Spillet begynner på øya Kephallonia (Cephalonia), vestenfor det greske fastlandet, hvor Alexios eller Kassandra ble skylt i land som en foreldreløs ungdom. Vi hopper fremover til 431 f. Kr, du er en ung mann eller kvinne, en leiesoldat (misthios), og en ganske god en i tillegg. Først må du hanskes med noen skurker sendt av "Cyclops", en kingpin-type som tydeligvis ikke liker trynet ditt noe særlig. Denne sekvensen introduserer deg til den typen valg-og-konsekvens-gameplay som finnes i Odyssey. Du kan banke dem opp og la dem slippe unna med en advarsel, eller drepe dem. Vi lot dem gå, noe som førte til at vi støtte på dem igjen litt seinere, og da hadde de tatt med seg noen venner. Det er en kjapp konsekvens av valgene dine, men det finnes også valg som ikke får konsekvenser før lenger ut i spillet. Vi møtte også en ung jente ved navn Phoibe, som spiller en viktig rolle i den første delen av spillet, og forholdet ditt til henne påvirkes av hvordan du velger å håndtere visse situasjoner.

Dette er en annonse:
Assassin's Creed Odyssey
Tidlig i spillet må du avgjøre skjebnen til en familie som kanskje er bærere av en dødelig sykdom.

Det viser seg at en mann ved navn Markos reddet deg og oppfostret deg da du skylte i land på Kephallonia. Mens du er en misthios nå, er han mer enn småsvindler, hvis seneste svindel involverer en vingård. Du oppdager at han har lånt penger av Cyclops for å kjøpe vingården, men siden han ikke vet noe som helst om å lage vin, kan han ikke betale Cyclops de pengene han skylder ham. Et ganske greit oppsett for en del hente-oppdrag, men å hanskes med Cyclops til slutt åpner opp den historiebiten som involverer familien din.

Vi nevnte Phoibe tidligere, og hun er involvert i et sideoppdrag som er et godt eksempel på hvordan valgene dine forandrer verdenen i Odyssey. Phoibe, som forguder deg, ber deg hjelpe en venn som bor i en landsby i nærheten, som har blitt rammet av sykdom. Du kommer deg til regionen og ser nedbrente hus, og en prest og noen soldater som holder en familie fanget. Du kan la soldatene drepe familien, og potensielt tillate sykdommen å spre seg, eller du kan la presten gjøre jobben sin. Forholdet ditt til Phoibe blir påvirket både kortsiktig og langsiktig av valget du tar her, men enda viktigere, hvis du kommer tilbake til Kephallonia senere i spillet, kan det være noe dramatisk har skjedd i ditt fravær.

Du får høre om en gruppe med utlendinger, som kanskje jobber for Cyclops (ikke et mytologisk vesen, bare en stor fyr med ett øye), og du går for å ta deg av dem i et forlatt hus de har overtatt. Men det viser seg at dette var en test fra noen ved navn Elpenor, og han har flere tester på lager. Han vil nemlig at du skal stjele Penelopes liksvøp fra en øy i nærheten kalt Ithaka, fra ruinene av Odyssevs gamle palass (et godt eksempel på hvordan de vever mytologi og historie sammen i Odyssey).Vi hentet liksvøpet og støtte på en kvinne ved navn Odessa, som hevder hun er en etterkommer av Odyssevs, som har sin egen sidehistorie og oppdrag.

Grunnet til at Elpenor testet oss er at han vil at vi skal dra til Megaris på fastlandet, og ta en berømt general av dage, The Wolf of Sparta, og vi innser kjapt at vi har andre, mer personlige grunner til å konfrontere denne generalen, grunner som har med familien vår å gjøre. Men for å komme oss dit trenger vi en båt. Den tar vi fra Cyclops etter å ha bekjempet ham, og reddet en kaptain ved navn Barnabas, og setter seil mot Megaris.

Kaptein Barnabas er så takknemlig for at vi reddet ham at han viser oss hvordan skipet fungerer mens vi seiler mot fastlandet. Vi kan blant annet rekruttere nytt mannskap, og gi dem spesifikke roller som gir oss diverse bonuser. Man kan også oppgradere ting som skroget, og dette er noe man bør bruke litt tid og ressurser på, da skipet blir hovedbasen din gjennom resten av spillet.

"What we're doing is working with experts, working with historians, doing a lot of research ourselves, and we've created songs," forklarer lydsjef Lydia Andrew. "So for example we said what kind of songs do we think sailors would sing on a boat? Okay, well, they'd probably sing songs about missing their family, or songs about the battles they've been in, or the Gods of the sea, or a girl they're in love with or a boy they're in love with or something like that. We did a lot of research and found ancient Greek texts that would cover those subjects, from plays, from poetry, and some songs as well, and then we worked with a composer in Athens and he created these really great melodies and harmonies that the choir sang."

Megaris ligger ganske sentralt på det greske fastlandet, og når vi ankommer er Peloponneskrigen i full gang. Det er jo ikke bare bare å snikmyrde en general omgitt av en hel hær, så vi må gjøre noen oppdrag for spartanerene slik at de kan gi oss tilgang til generalen. Denne biten av spillet introduserer oss til hvordan vi overtar regioner ved å utføre oppdrag, svekke og så bekjempe lederen for regionen, for så å utkjempe et erobringsslag.

Assassin's Creed Odyssey
Barnabas til venstre for Alexios, og Markos er han som står vendt mot oss.

Hvis Kephallonia er en introduksjon, da er Megaris et mer utfyllende innblikk i hvordan resten av Odyssey-opplevelsen blir, og det er en god blanding. Et interessant aspekt er figurene du møter, romansevalgene og lignende. Vår Kassandra var veldig flørtete av seg, og Odessa, som vi møtte i ruinene på Ithaka, er en av de vi kan innlede en romanse med. Vi møter henne igjen på Megaris, hvor hun har havnet i trøbbel med byens hersker, som er ute etter å stjele landområdene hennes. Her kan du etterforske litt og finne ut hva som stemmer, og så ta et valg basert på det du finner. Vi valgte å hjelpe Odessa, noe som la romanseplanene våre i grus, men førte til at vi kunne rekruttere henne som mannskap på skipet vårt. Hadde vi ikke sluppet henne ut av buret hun var fanget i på Ithaka, hadde ikke noe av dette skjedd.

Ubisoft Quebec har ost av selvtillit når de har vist frem spillet sitt. Med demoene fra E3, Gamescom og denne har vi tilbrakt mer enn ti timer med dette spillet, noe som egentlig er uhørt når det kommer til historiedrevne action-eventyr. De har god grunn til å være selvsikre, da Odyssey fortsetter å bygge på det grunnlaget som ble lagt i Origins, og tar det hele enda et hakk videre. Men det er for tidlig å si om historien, detaljnivået og blandingen av aktiviteter kan overgå det vi fant i Assassin's Creed: Origins. Det vi kan si med sikkerhet er at det kommer til å bli et massivt eventyr, og selv om det bygger videre på grunnlaget til Origins, greier det samtidig å gjøre noe helt eget.

HQ
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Relaterte tekster

Assassin's Creed OdysseyScore

Assassin's Creed Odyssey

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Etter at serien tok ett års pause kom Origins ut, som tok flere lange steg i riktig retning, men uheldigvis er Ubisoft til en viss grad tilbake til gamle synder med Odyssey.



Loading next content