Såkalte "Soulslike"-spill har blitt stadig vanligere etter at Dark Souls-spillene tok verden med storm, så det har blitt vanskeligere å skille seg ut fra mengden. Vi tok derfor en prat med Aurora44s Derek Bradley på PAX-messen for å høre hvordan Ashen skal bringe noe nytt til konseptet.
"Jeg vil i hovedsak si at det er den åpne verdenen som virkelig er unik, for vi prøver å blande flere ting inn situasjonene våre, noe jeg tror er en stor del av sjangeren. Du skal føle at du nærmest kjemper mot designernes hoder, for de ønsker virkelig å drepe deg der og da. Men med en åpen verden må du takle over hele fjøla. Det er så mange måter å gå inn i situasjoner og angripe folk på, men samtidig har vi en slags passiv multiplayer som fungerer nesten som i Journey. Folk vil kunne hoppe inn for å hjelpe deg, eller så kan du se noen gjøre noe hemmelig i det fjerne og følge etter dem. Slike ting endrer også ting.
Dette endrer balansen i spillet ganske mye siden vi i utgangspunktet har skapt det med to personer i tankene. Flere interessane situasjoner kan oppstå, hvor du for eksempel blir jaktet på av en hundeflokk, men reddes av noen som tilfeldig kommer forbi."
Du kan se Bradley beskrive det hele selv i intervjuet under, og si hva du tror om Ashen sine sjanser i kommentarfeltet.