Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Asetek Simsports Invicta-pedaler

Det danske selskapet Asetek har endelig sluppet de etterlengtede premium-pedalene sine, men vår simracing-nerd er ikke veldig imponert.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det har vært veldig mye snakk om den danske vannkjølingseksperten Aseteks første simracing-produkt. Asetek selv har i prinsippet avvist alle konkurrentenes alternativer som er tilgjengelig på markedet for pedaler, og har ment at de enten ikke gir følelsen av ordentlige pedaler, eller at de innholder for eksempel bremseveske som kan gjøre de mindre trygge å ha innendørs. På mange måter har danskene kalt alle andre pedaler på markedet for leker, og dette har bare sendt forventningene til deres premium-pedaler til himmels.

HQ

Fokuset i utviklingene og produksjonen av disse pedalene har vært den optimale bremsefølelsen, som ifølge Asetek handler om stivhet og minimal vandring for selve pedalen. Her beveger bremsepedalen seg maksimalt 20 millimeter, som er veldig lite sammenlignet med for eksempel Fanatec V3 eller Heusinkveld Sprint, og bremsefølelsen er gjort mulig ved hjelp av den nå patenterte "Thorp"- (Twin Hydraulic Opposing Rapid Pistons) teknologien som er en hydraulikksylinder med doble stempel som får bremsen til å føles steinhard. Selv med de mykeste gummielastomerne installert, og motstanden satt til det absolutt minste i Aseteks fleksible programvare er Invicta-bremsen brutalt hard, men fortsatt sensitiv og realistisk sammenlignet med en Porsche Cup GT3-bil i virkeligheten for eksempel.

Asetek Simsports Invicta Pedals

Her hos Gamereactor bruker vi Heusinkvelds Ultimate Plus-pedaler med bremsene satt til ca 90% trykk, og dette gjør den selvsagt veldig hard. Overgangen til Asetek Invictas steinharde bremse ble derfor lettere for oss enn for eksempel for de med Thurstmaster sine Pro-pedaler eller Fanatec V3. Bremsen i Invicta er flott. Å kunne bytte ut gummielastomerne uten bruk av verktøy (alt kan gjøres med fingrene) er supersmart, og Thorp-systemet gjør helt klart jobben sin. Bremsen tilbyr fantastisk presisjon, og det er lett for meg å bremse nok via muskelminne uten å låse opp dekkene og risikere å skli av banen. Mange simracere mener bremsen er den viktigste av pedalene noe som er sant på mange måter, og her har danske Asetek lyktes meget godt. Er Thorp-bremsen bedre enn Heusinkveld Ultimate Plus-bremsen? Nei. Med riktige justeringer er Heusinkveld sin variant like god, og det er et stort kompliment til Asetek.

Asetek Simsports Invicta Pedals
Dette er en annonse:

Det er alt det andre med disse pedalene som ikke imponerer meg dessverre. Designet på fotplaten er blant tingene jeg ikke liker. Asetek har bestemt at alle som kjøper deres produkt skal kjøre med sko på, og dette er noe jeg sjeldent gjør. Eller, det hender seg jeg kjører med simracing-sokker, men de passer ikke til disse pedalene med mindre du ønsker å rive av litt hud på dine verdifulle føtter. Den ruglete overflaten på stålfotplaten, og pedalens aggressive hullmønster betyr rett og slett at det ikke er mulig å bruke Invicta uten sko på, og dette er et stort minus i seg selv.

Et annet minus er at Asetek har forhåndsbestemt at pedalene kun kan stå på en bestemt måte når det kommer til avstand og tilbøyelighet, og dette føles merkelig når vi snakker om pedaler til nesten 12 000 kroner (for tre pedaler og plate). Jeg ønsker veldig gjerne å justere tilbøyeligheten på pedalarmene, og jeg har virkelig lyst til å flytte bremsen litt bort fra gasspedalen slik at jeg slipper at knærne mine gnisser mot hverandre, og det lar seg ikke gjøre her. Dette lar seg ikke gjøre på pedalsett fra Logitech, Thurstmaster eller Fanatec heller, men de settene koster en brøkdel av hva Invicta gjør.

Asetek Simsports Invicta Pedals

Utover dette har jeg ikke mye positivt å si om gasspedalen. Asetek har fokusert fullt og helt på bremsen, og rett og slett ignorert gasspedalen. Følelsen blir åpenbar etter kort tids bruk av Invicta, og med tanke på at det ikke er mulig å for eksempel bytte ut gasspedalen til et annet merke er det vanskelig for meg å anbefale disse pedalene. Gasspedalen her føles veldig leketøyaktig ut spesielt sammenlignet med for eksempel Heusinkveld Ultimate Plus som er Aseteks nærmeste konkurrent. Grunnplaten om du kjøper Invica med kun bremse- og gasspedal (ca 9000 kroner) er også for smal og noe ubehagelig for de med store brede føtter. Selv her vinner Heusinkveld med sine Ultimate Plus. Til slutt vil jeg rette litt kritikk til den personen som fant ut at LED-lys var nødvendig. De kan riktignok slås av, men det virker som en sær ting å ha på metallpedaler som ifølge produsenten skal ta etter følelsen og utseende fra de i virkelighetens biler.

Dette er en annonse:
Asetek Simsports Invicta Pedals

Jeg betviler ikke at Asetek har ambisjoner og til dels erfaring fra virkelig racing som vil hjelpe de mot flere kommende og spennende produkter til simracing. Det er derimot ikke mulig å se forbi problemene som er tilstede med Invicta-pedalene, som på tross av en kvalitetsløsning på bremsesiden, er det klart dårligste valget sammenlignet med de nærmeste konkurrentene. For at Invicta skal fungere for meg må det endres design og en annen måte å tenke på. Avtagbare, flyttbare pedaler, justerbare pedalarmer, pedalplater og overflateplater laget for de som vil kjøre uten sko, og en mye bedre gasspedal ville gjort disse bra. Slik status er nå vil jeg kalle disse pedalene gjennomsnittlig, og absolutt ikke verdt prisen.

Asetek Simsports Invicta Pedals
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Veldig bra bremsepedal. Bra programvare. Flott utseende.
-
Rett og slett dårlig gasspedal. Kan ikke brukes uten sko (!). Mangler riktig justering mekanisk sett. For dyr.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Asetek Simsports Invicta-pedaler

Asetek Simsports Invicta-pedaler

HARDWARE-TEKST. Skrevet av Petter Hegevall

Det danske selskapet Asetek har endelig sluppet de etterlengtede premium-pedalene sine, men vår simracing-nerd er ikke veldig imponert.



Loading next content