Norsk
Gamereactor
artikler

Microsoft på E3 2008

Jon Cato fulgte Microsofts pressekonferanse med argusøyne i går kveld. Her er hans reaksjoner på softwaregigantens E3-presentasjon.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er E3, og det betyr pressekonferanser. Som igjen betyr avsløringer, nye trender, retningslinjer og hint om fremtiden. For oss som har skrevet om spill i noen år er dette et av årets høydepunkt. Og for konsollutgiverne er pressekonferansen livsviktig. Den setter standarden for et helt år fremover. Vi snakker ikke om en pressekonferanse der publikum spør og utgiverne svarer, vi snakker om et nøye innøvd show der man forsøker å fremstille seg selv i best mulig lys og motstanderne verst mulig. En dårlig pressekonferanse fører til negativ presse i månedsvis fremover, lave forventninger, skuffede fans og ammunisjon til motstanderne. Som Sony opplevde i 2006 med Riiiiiidge Racer, skyhøy PS3-pris, svære fiendekrabber og en masse annet svada de har slitt med å kvitte seg med siden da.

I går kveld var det Microsoft som åpnet E3-uka med sin egen pressekonferanse. Nykommeren på spillmarkedet har som regel hatt solide pressekonferanser, der digre pengeutbetalinger har sikret de den ene eksklusive tittelen etter den andre.

Men der Microsoft tidligere har servert oss et herremåltid av spennende storspill, var gårdagens pressekonferanse bare for lunken fingermat å regne.

For det første, hvor var alle de store nye storspillene? Resident Evil 5, Gears of War 2, Fallout 3, Fable 2, snork snork. Akkurat som forventet. Spill vi allerede kjenner til og vet om, og oppfølgere hele gjengen. Nytt Guitar Hero, nytt Rock Band (før vi i det hele tatt har fått eneren her i landet), igjen som forventet.

Dette er en annonse:

Det var rett og slett en total mangel på nye spill og idéer. En mager lineup med stortitler, og et desperat forsøk på å få fokuset vekk fra de få spillene ved å fokusere på filmer og et nytt brukergrensesnitt.

Nå, filmene og avtalen med Netflix er helt sikkert big shit i USA, men for oss her i Norge betyr det ikke en dritt. Det er ingenting som tyder på at vi kan begynne å leie filmer og TV-serier via Xbox Live i nær fremtid, eller noensinne. Vi er rett og slett et altfor lite marked til at Microsoft bryr seg. Derfor er det bare ekstra irriterende å se alt som amerikanske brukere kan boltre seg i. Med internett går vi mot et globalt samfunn, så disse virtuelle piggtrådgjerdene mellom land og kontinenter på Xbox Live blir bare provoserende.

Så drit i filmer og TV-serier, og la oss heller glede oss over det nye brukergrensesnittet, en ganske pinlig affære. En blåkopi av Mii-ene på Nintendo Wii, bare totalt uten sjarm. Den fantastiske bakomfilmen der Rare forklarer hvordan de kom på å lage avatarer på 360 (det riktige svaret som aldri kom frem: "Vi har spilt Wii") var totalt meningsløs.

Når avatarene man kan lage i tillegg ser ut som livløse og sjarmløse dukker, var det bare å begynne å riste på hodet. Hele opplegget er bare rent tyveri av Nintendos Mii-idé, helt ned til idéen om å bruke figurene i spill.

Dette er en annonse:

Eller i de nye kanalene. Min livslange drøm om å kunne dele bilder over Xbox Live ble sannhet i går, da "Photosharing-kanalen" ble annonsert. Det er sikkert noe flere av dere har drømt om: å samles på Xbox Live for å se på feriebilder. Jeg sitter igjen som et stort spørsmålstegn.

Jo da, jeg skjønner hvor Microsoft vil. De har mettet hardcore-markedet og de har titler som Resident Evil og Gears of War og nå også Final Fantasy i ryggsekken sin. Men samtidig ser de på Nintendo Wii, som har hatt en vanvittig suksess i USA. Så hva gjør de da? De går etter nøyaktig det samme markedet som Nintendo har hatt suksess med de to siste årene.

Det er bare det at det er en stor forskjell på Nintendo, som har oppdaget og skapt dette markedet selv, og Microsoft, som bare dilter etter for å stjele fra den samme kundemassen. Der både Microsoft og Sony de siste årene har avskrevet Nintendo som konkurrent, har de nå plutselig forstått at det ligger veldig mye penger og kunder i dette markedet.

Dermed var det bare å lide seg gjennom den ene pinlige blåkopien etter den andre. Singstar-kopien Lips, der Duffy sang helt forskjellig fra toneeangivelsene i spillet, enkle Java-spill som baserer seg på virkelige Gameshow på TV, Buzz-kopien Scene It!, og kveldens høydepunkt: You're in the movies. En flau EyeToy-kopi der man kan klovne foran et kamera og resultatet er slapstick-humor på humoristisk nivå med å få en bløtkake i fjeset.

Slik skal Microsoft sikre seg "casual-gamerne" til Nintendo, for det er her fremtiden tydeligvis ligger. Men det spørs om det er så enkelt. Nintendo har hatt suksess med å rebrande Wii og hele merkevaren sin mot et bredere publikum, mens Microsoft skal ta en maskin som oppfattes som hardcore, ustabil, tung og mest for voksne, og gjøre den om til en familiemaskin. Det er en tung prosess, og jeg tror ikke at det store spillpublikummet er klar for å omfavne Xbox 360 som den store familiekonsollen.

For gamere må hele pressekonferansen ha vært mangelfull, for det var rett og slett lite nytt å skryte av her. Mangelen på de store gamer-titlene, de nye annonseringene, og tidligere annonserte titler som Alan Wake, Halo Wars og Age of Conan på Xbox 360 ble svært merkbar. Avatars, TV-serier, filmer, Uno og lek og moro er gøy nok det, og absolutt nødvendig for å utvide spillmarkedet enda mer, men det er fortsatt mange av oss som først og fremst er ute etter store spillopplevelser på konsollene våre. Og vi gikk dessverre sultne fra Microsoft pressekonferanse.

For flere nyheter fra E3, klikk her!

Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008
Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008


Loading next content