Norsk
Gamereactor
artikler

Artikkel - Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Ubisoft sniker seg ut på flere oppdrag med Sam Fisher. Vi har smugkikket på den etterlengtende oppfølgeren.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sam sniker seg langs en togvogn. Han må klamre seg fast, for ett hvert feiltrinn vil bli straffet med døden. Toget er kapret av internasjonale terrorister som skal uskadeliggjøres uten å sette oppdraget i fare ved å skade uskyldige sivile. Helikopteret som satte han av på toget er forsvunnet ut i den mørke natten og nå er han helt alene mot togkaprerne som ikke vet hvor uheldige de snart vil være. De står overfor en topptrent superspion med det aller nyeste innen dingser og et dødelig våpenarsenal - Sam Fisher er Amerikas beste forsvar og første angrep, han er deres Splinter Cell.

GameReactor tok en tur til Pershing Hall, et hotell i hjertet av Paris, som huser en håndfull Ubisoft-utviklere. De ville vise en gruppe europeiske journalister deres nyeste prosjekt. Det er naturligvis snakk om Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow, eller Splinter Cell 2 om man vil. Dette er oppfølgeren til den massive Xbox-hitten i 2002. Spillet ble i ettertid konvertert til resten av de populære plattformene. Denne gangen har Ubi Soft derimot valgt å begå en samlet utgivelse av spillet på henholdsvis Xbox, PS2, Gamecube og PC, samtidig. Her på redaksjonen har vi gledet oss til å se på oppfølgeren til dette kritikerroste spillet, som med god grunn vant et hav av "Game of the Year"-priser i annerkjente internasjonale magasiner og nettsider. Historien er igjen en techno-thriller, dvs. en virtuell interaktiv spenningsroman med innfallsvinkel basert på nåtidens og fremtidens teknologi og hvordan dette kan skape kriser over hele kloden. Forfatteren legger stor vekt på at plottet skal virke virkelighetstro og at trusselen skal være noe som kunne ramme oss hvert øyeblikk, dvs. konflikter og begivenheter man ville kunne se på CNN. Dette kommer ikke som noen overraskelse da Tom Clancy nettopp er berømt for å ha gjort denne sjangeren så populær, ta f.eks. filmen Sum of All Fears, Jakten på Rød Oktober og Patriotenes Spill. Clancy har ikke skrevet historien bak Splinter Cell selv, men gir sin anerkjennelse til det ferdige produktet.

Konseptmessig har det skjedd en del endringer med Sam Fisher og Splinter Cell. Utviklerne har lært mye av spillernes respons til den første tittelen i diverse fora, mail-feedback osv. Spillet vil bli gjort mer mainstream-vennlig enn forgjengeren, men uten å avskrekke den trofaste fanskaren. Dette skjer hovedsakelig ved å gjøre spillet mer oversiktlig. Målene i oppdragene skal gjøres mer tydelige uten å fjerne spenningen og utfordringen, en ting som beholdes ved bl.a. å tenke mer vertikalt i banedesignet. Det vil være flere måter å gjennomføre banene på, og selv om disse vil være lineære, føler utviklerne det er et nødvendig onde i en sjanger som denne. På togbanen fikk vi se en demonstrasjon på hvordan man kunne gripe an oppdraget fra forskjellige vinkler, bokstavelig talt. Det var mulig å klatre på siden av toget, under det, på taket eller å ta den farlige veien gjennom selve toget. Dette lar spilleren råde over oppdragenes forløp og gjør opp med de meget faste rammene spill i denne genren pleier å ha.

På den teknologiske fronten blir det ikke satset på de helt store nyvinningene, soden Ubisoft mener at den eksisterende motoren kan leve opp til dagens og den nærmeste fremtidens grafiske standard. Det nye ligger i banedesignet, våpen, bevegelser og dingser, som Splinter Cell tradisjon tro er spekket med teknologiske nyskapelser. Som kjent er spillet basert på en av Tom Clancy’s lisenser, hvilket sikrer en høy grad av nøyaktighet hva våpen og teknologi angår. Utvikleren har møysommelig studert det siste innen spionasje og krigsføring, og de nye tiltakene er naturligvis å finne i Sam Fishers kompetente hender. Ytterligere research i FBI’s og CIA’s metoder gir tittelen enda mer realisme og tyngde.

Dette er en annonse:

Skuespilleren Michael Ironside står igjen for stemmen til vår helt Sam Fisher. Kanadiske Ironside er bl.a. kjent i fra filmen Highlander 2, Starship Troopers og i en hel haug med andre småroller. Hans karakteristiske stemme passer perfekt til Fisher, som Ubisoft lover vil få et mer personlig uttrykk i spillet, dvs. mer humor og kynisme til den uhøytidelige helten. Ubisoft har ambisjoner om å skape en franchise rundt Sam Fisher, akkurat slik Eidos har gjort det med Lara Croft fra Tomb Raider-serien, har Ubisoft luftet tanker om alt fra merchandise til spillefilm. Hvor langt det vil bære kan vi bare gjette på, men akkurat nå vil vi bare se ham i Pandora Tomorrow.

Vender vi tilbake til banedesignet er det nå mulig å luske rundt utendørs, en ting som begrenset seg til svært få områder i forgjengeren. I Pandora Tomorrow vil adskillige baner ta utgangspunkt i utendørs-baner. Ubi Soft ga oss en kort smugtitt på en av disse. Det var en junglebane hvor Sam skulle infiltrere en liten men strengt bevoktet landsby. En liten grafisk lekkerbisken er Sams helt nye drakt i disse oppdragene, selvsagt laget med passende jungelkamuflasje. Utover nye klær, har Sam også fått ett par nye triks, bl.a. et som lar han klatre opp vegger a la Jackie Chan. AI’en har fått en overhaling og vaktene er nå mye mer oppmerksomme, noe som bl.a. kommer til uttrykk når Sam blir oppdaget i ett av oppdragene eller når en vakt finner et lik. Skjer dette tar de både på seg skuddsikre vester og hjelmer, som igjen gjør de vanskeligere drepe. Utover utstyr endrer vaktene atferd og vil aktivt lete etter mulige inntrengere. Det er riktig nok en del scripting i spillet men AI’en er i stor grad gjort så autonom som mulig. Ubisoft gjennomgikk deler av en bane to ganger for å vise at fiendene reagerer forskjellig fra gang til gang, en ting som forlenger spillets levetid og gjør opplevelsen mye mer interessant.

Alle ventet spent på mer info om den omtalte multiplayerdelen i SC2, som utviklerne fortalte om med stor iver. Hvordan kan man porte et stealth-basert spill over til multiplayer? Det er det nok mange som lurer på - vi var selv skeptiske. Det viser seg dog at Ubisoft, etter mange timers tester og brainstorming, har funnet en innfallsvinkel som passer perfekt til spillets spion-element, i tillegg til muligheten for å spille to lag mot hverandre. Det ene laget består av spioner, karakterer som ligner på Sam Fisher, det andre består av tungt bevæpnede vakter. Med dette legges det opp til masse action og spenning i form av henholdsvis infiltrasjon og beskyttelse. Multiplayer-banene består av komplekser hvor spionene må trenge inn for å utføre et gitt mål og vaktene må selvfølgelig hindre dem i å utføre denne oppgaven. Siden Sam Fisher normalt ses i tredjeperson ville det nesten vært umulig for en spion å snike seg inn på en av vaktene, derfor spilles disse bare som førsteperson, en meget enkel men genial løsning.

Spionene er utstyrt med termisk syn og ikke-dødelige taser-våpen, mens vaktene har tung skyts med dertilhørende granater og miner. Riktig nok har ikke vaktene termisk syn, men de er utstyrt med en kraftig lykt og et lasersikte, samtidig blir de kontinuerlig informert om hvor i komplekset det går alarmer via HUD - disse er spredt ut over alle kompleksene og gjør livet surt for selv den mest forsiktige inntrengeren. Ubi Soft har valgt å sette en grense på fire spillere, da de etter mye testing har funnet ut at dette er passende til spillets natur og gameplay. Det er allikevel opp til spillerne selv å fordele rollene, dvs. at det godt kan være tre vakter og en spion eller to av hver etc. En typisk runde vil vare fem minutter eller helt til det ene laget utfører deres mål, utviklerne lover at stort sett alle parametrene i multiplayerdelen vil kunne modifiseres; tid, våpen, antall spillere osv. Man spawner helt til slaget er tapt eller vunnet og dermed unngår man lange ventetider som vi f.eks. kjenner fra Counterstrike og SOCOM Navy Seals. Sistnevnte satte for alvor fart på online-gaming på PS2’en her i Norden og vi regner med at SC2 vil bidra til at konsollene i mye høyere grad vil være online.

Dette er en annonse:

Voice via mikrofon vil være integrert fra starten av (spillet støtter offisielt Logitechs headsett til de forskjellige plattformene), hvor spillerne får muligheten til å kunne samarbeide fullt ut. En innovativ ting ved bruken av headset er at man faktisk kan høre hva dine motstandere snakker om hvis man er nærme personene. I tillegg kan spionene snakke til vaktene mens de holder et fast grep i dem, før de avrettes. Perfekt for å nedverdige sine menneskelige motstandere litt. Fra å ha vært litt skeptisk til Splinter Cell med flere spillere, må vi her i GameReactor bare innrømme at det ser ganske så lovende ut. Man kunne ha fryktet en kjedelig runde co-op mot AI’en, hvor det ikke var noe store initiativ for samarbeid. Til stort hell fokuseres det på nettopp samarbeid og det vil være absolutt nødvendig i Pandora Tomorrow.

Til tross for at Xbox-eierne fikk muligheten til å spille Solid Snake i Metal Gear Solid: Substance, så er det Sam Fisher som sitter på tronen når det kommer til Xbox-sniking. Denne gangen inntar helten som sagt alle de kjente plattformene samtidig og ut fra vår franske smugkikk, venter vi utålmodig på å kunne snike rundt med Sam på egenhånd og mot andre mennesker i multiplayerdelen. Pandora Tomorrow er satt til lansering i mars måned 2004 og vi håper selvsagt at Ubisoft kan overholde deadlinen og vi vil fortløpnde servere dere flere detaljer, screenshots, previews osv.



Loading next content