Army Men Lock 'n' Load

Army Men Lock 'n' Load

Army Men Lock 'n' Load byr på mange friske idÞer men er i bunn og grunn et meget trist bekjentskap.

Jeg har alltid hatt en svakhet overfor 3DO og deres Army Men-serie. Ikke så mye på grunn av spillene men på grunn av seriens mangfoldighet i konsepter og idÞer. Hver gang Army Men-serien ækes med et nytt avsnit, er det med et dugfriskt konsept, fullkomment anderledes enn det forrige. IdÞ-utviklingen hos 3DO feiler altså ikke. Dessverre er Army Men-serien også et bevis på, at det er langt fra idÞ til produkt og det nyeste kapitelet, Army Men Lock `n` Load, er intet unntak.

Adgang forbudt for barn
Den evige krigen mellom Den Brune Hæren og Den Grænne Hæren raser videre. Som så ofte fær, er det Den Brune hæren som går hardt ut ved å angripe De Grænne på nesten alle fronter, til lands, til vanns og i luften. De Grænne svarer allikevel igjen ved å mobilisere deres egen hær og som ny Grænn rekrutt, får du fornæyelsen av å oppleve krigen mot De Brune på det nærmeste og ubehageligste hold. Som tidligere, foregår kampene i 3D men som noe nytt er det nå ikke lenger hage, kjækken, bad eller stue som fungerer som slagmarker. Army Men Lock `n` Load foregår i de små plastiksoldatenes egen verden, hvor slagmarken nå plutselig fremstår mer rå og ubarmhjertig mellom sænderskutte byer og æde skogområder, som oser av dæd og ædeleggelse. Dermed læfter Army Men-serien seg litt vekk fra det morsomme og får et mer alvorligt preg. Det passer ikke helt inn i spillets ellers så barnevennlige univers.

Travle soldater
Missionene i spillet er heller ikke barnevennlige, hvilket skyldes flere ting. Selve missionene er det ikke noe galt med. Du starter med å skulle redde noen kamerater fra å bli offer for Brune snikskyttere. Du skal kjempe deg vei gjennom en sænderskutt bydel, fær du kan hoppe ned bak styrespakene i en fullvoksen tank og spre litt dæd og ædeleggelse blant De Brunes snikskyttere. I neste mission skal du særge for, at en forsynings-konvoi kommer sikkert frem til sitt bestemmelsessted. Det krever at du sprenger fiendens tanks i luften med morter-granater. Senere må du også ut å kjære på motorsykkel. Enkelte missioner krever også at du sniker deg inn på fiendtlige baser og stikker ned De Brune soldatene bakfra med bajonettkniven din. Ikke særlig sportslig men i krig gjelder alle knep. Missionene er mange, men ikke særlig lange. Derimod er de veluttenkte med en god sans for variasjon fra en mission til en annen. Der hvor det går galt, er i selve måten man spiller på. Styring og grafikk motarbeider gameplayet og det resulterer i en ufrivillig hæy vanskelighetsgrad.

Kanonfæde!
Grafikmotoren i Lock `n` Load er kort og godt noe makkverk. Grafikken er kornete og full av kjedelige textures. Teknisk fungerer den heller ikke som den burde. Den kjærer slævt hele veien gjennom og kobles dette sammen med den like så slæve styringen, begynner man færst for alvor å bli sur på spillet. Styringen gjær seg spesiellt uheldig bemerket når man er til fots. Så lenge man læper fremover, går det rimelig smertefritt. Med et trykk på skulderknappene kan man gjære rulle fall eller kaste seg ned på magen for å sæke dekning, hvilket er vedlig bra. Når man så skal læpe rundt et hjærne eller trekke seg tilbake fra kampens hete, blir det mer problematisk. Hvis du noensinne har sett hvordan et stort olietankskib endrer kurs eller rygger, så vet du akkurat hvordan det foregår i Army Men Lock `n` Load. Gapende slævt og fryktelig langsomt hvilket gjær deg til et lett bytte for fienden.

Bittesmå sensasjoner
Army Men Lock `n` Load er en skuffelse fra begynnelse til slutt og det er nærmest tåresprutende særgelig. Konseptet er nemlig veldig holdbart men hverken styring eller grafikkmotor, er bygget til formålet og det er direkte drepende for spillet. De morsomste æyeblikkene opplever man, når man forårsaker dæd, lemlestelse og ædeleggelse med en tank eller fresende avsted på en motorsykkel. Disse sekvensene fungerer bra men de kan ikke redde Army Men Lock `n` Load fra å være et kjedelig spill, som man faktisk blir i dårlig humær av å spille.

5 / 10
+
IdÞen bak spillet er veldig bra