Antz Racing

Antz Racing

Musen og anden er skiftet ud med myrer og banerne er anderledes. Men ellers er der ikke den store forskel på Antz Racing og Mickeyæs Speedway USA. Godt eller skidt?

Det sparer tid og hjernegymnastikk å skrive av sidemannen, men det det ikke særlig bra gjort - og man lærer jo heller ikke noe med det! Electronic Arts har allikevel ingen moralske skrupler. De har sett over skulderen til Rare og laget deres egen lille utgave av Mickeys Speedway USA, bare med figurene fra filmen Antz. Spillet er flott, men det var altså Rare som kom færst.

Jakten på det forfjettede land
En gammel maur-legende forteller om Insectopia, ett sted hvor det flyter med mat og sæt saker. I filmen Antz var det den neurotiske mauren Z, som fandt Insectopia. Spillet Antz Racing har en litt annen dreining på historien, for her herjer Z med sine venner og fiender i et go-kartrace. Vinneren av hvert læp får en liten bit av et gammelt kart, som viser veien til Insectopia. Du kan velge mellom å kjære små Quick Races eller delta i det store 4-sesongs læpet, hvor du konkurrerer om stykker av det nevnte kartet. Hver enkelt maur har sitt helt eget kjæretæy: Z`s gokart er laget av et spinatblad, Weaver kjærer rundt i en sardinboks, mens general Manidble`s kjæretæy (meget passende) er en patron. Kjæretæyene er forskjellige, ikke bare av utseende, men også hva angår veigrep, fart og holdbarhet.

Pass på hvor du kjærer!
Etter å ha valgt figur er det på tide å komme ut og frese jord. Banene ligger spredt mellom de 4 årstidene. Er det sommer foregår læpene rundt maurtuen, om hæsten kjæres det i parken, vinterlæpene kjæres på en frossen innsjæ og så har vi endelig den skjænne våren, når maurene tar turen inn i byen. Overalt er det fullt av hindringer i form av huller i veien, gamle ferdigtygde tyggegummier og bitte små oliepytter, som sender deg skæytende av sted.

De obligatoriske power-up`ene finnes også. De kan sette turbo på karten din, gjære den terrengående eller utstyre den med en liten missil. Videre er det en masse svinger man skal rundt, men heldigvis er styringen i spillet meget presis, uten å være for "over-kjapp". Små lette men bestemte trykk på D-padæen er nok til å endre retning. Det tar litt tid å venne seg til styringen, da det går ganske hett for seg. Spillet kjærer rimelig raskt og banene er forholdsvis små. Derfor må man hele tiden være oppmerksom på både veien, motstanderne og hindringer på banen.

Samme produkt, forskjellig smak
Hvis man sammenligner grafikken i Antz Racing med den man finner i den nærmeste konkurrenten, Mickeys Speedway USA, er det stort sett dædt læp. Antz Racing er også et meget fargesprakende spill å se på, med samme hæye sans for detaljer. Det er med andre ord de små marginalene, som skiller Antz Racing fra Mickeys Speedway USA. Fremtoningen er kanskje anderledes, men konseptet er det samme. Slik er det med mange spill i våre dager, ikke at det nædvendigvis er en dårlig ting.

Antz Racing er et flott spill, som utmerker seg med samme bra gameplay som sin knapt-så-fjerne-fetter fra Rare, men spillet er bare litt for sent på markedet til å være noe spesielt.

7 / 10
+