Anno 1404

Anno 1404

Adrian Berg har nok en gang satt sjøbein for å leite etter nye verdener og bosette seg på alle verdens kontinet. Denne gangen i det siste tilskuddet i Anno-serien.

Jeg liker Anno-serien. Virkelig. Veldig godt. Mine første minner fra serien var med Anno 1602 for mange herrens år siden. Jeg husker jeg satt og spilte sammen med min kjære bror på gutterommet. Først på hans datamaskin, og etter hvert på min egen. Deretter ble det uunngåelig at vi begynte å spille mot hverandre. Vi spilte også Starcraft og lignende spill sammen, men av en eller annen grunn var det noe som tiltrakk meg mer med det å bygge opp et øysamfunn økonomisk, sosialt og strukturelt. For meg har alltid Anno-spillene representert en type strategispill som ikke har så mye med skyting og erobring å gjøre, men mer med tenking og faktisk strategi. Et av de mest åpenbare tegnene på dette er det lave fokuset på kamp i serien.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om Anno 1404. Det er det fjerde spillet i serien, og er dønn likt de tidligere spillene. Jeg kjenner jeg blir litt skuffet av at spillet som foregår 200 år før det første Anno-spillet ser og føles nesten helt identisk ut. På den annen side er gameplay det samme, og jeg får den samme nostalgifølelsen idet jeg setter ut de første trehusene som jeg fikk da jeg kjøpte 1701. Det kan ikke oversees at Anno-spillene bygger på en formel som er utprøvd og som beviselig fungerer vanvittig godt. På samme måte som i de tidligere spillene tilfredstiller Anno 1404 den menneskelige ekspansjonstrangen i oss alle, og dette gjør det ved å la oss bygge, og bygge, og bygge til øya di er stappfull og du må bevege deg videre til neste øy. Anno-spillene er vel egentlig menneskehetens historiske utviklig i et nøtteskall.

Anno 1404 er løst basert på det femtende århundre, middelalderen altså, og du tar på deg rollen som en slags lord som må bygge opp et lite øysamfunn, samtidig som du hjelper din nabo med sine affærer. Så plutselig blir det annonsert at herskeren av imperiet som du er en del av har erklært korstog mot orienten, og hovedprioriteten blir dermed å bistå i opprustingen og senere selve korstoget. Anno er generelt ikke et krigespill, og mye av spillet går derfor ut på å samle mat og ressurser til å bygge leirer og byer. Historien er ikke helt historisk korrekt, og personene du møter, til tross for at noen av dem kan minne om enkelte historiske personer og at de har rimelig fornuftige navn, er fullstendig fiktive. Jeg synes dette egentlig bare er en fordel, for hvis man kan ørlitegrann om historie så kan man se de grove linjene og kjenne seg litt igjen, samtidig som det egentlig ikke er nødvendig å sette seg så voldsomt mye inn i de historiske strømningene..

Min favorittdel i alle Anno-spill er modusen som lar meg fritt utforske et kart, ekspandere, utvikle, bygge, forhandle og til sist erobre mine naboer. Denne modusen er helt fri, og så lenge man klarer å holde det gående kan man holde på nærmest til evig tid. Kampanjemodusen som jeg nevnte kort er kurant den også, og i tillegg til å fungere som opplæringsdel kan den underholde i mange, mange timer. Etter kampanjen er ferdig derimot, og de fastesatte scenarioene er gjennomført og man mister lysten på å spille Anno i evighetsmodus, da er det ikke stort mer å gjøre. Flerspillerdelen, som jeg elsket i det første spillet, er borte, og hvorfor dette er blitt gjort kan jeg ikke forstå.

Grafikken - som jeg ser blir bare mer og mer vanlig i strategispill for tiden - er helt fantastisk pen. Vanneffektene er til å ta pusten fra deg, og detaljenivået er fenomenalt. Grafikken ser nesten litt tegneserieaktig ut, slik som i det forrige spillet, men det liker jeg. På høyste innstillinger ser spillet overlegent pent ut, men det beste er at til og med med de laveste grafikkinnstillingene ser det bra ut, hvertfall vannet og detaljene. Man kan zoome inn og ut med kamera, noe som er en nyttig ting når man vil kikke litt nærmere og finplassere ting i byen sin, men ellers er kameravinkelen låst.

Jeg fikk aldri prøvd meg på kamp, men det som er med Anno-spillene er at dette ofte er tilfellet. Fokuset ligger på å bygge opp byen sin, oppretthold en stabil økonomi og holde innbyggerne glade. Hvis man spiller sandkassemodusen og er snill og grei med naboene sine (eller stiller inn slik at de ikke er så veldig fiendtlige) så kan man spille uten å noengang måtte trene opp en eneste soldat. Men i kampanjemodusen så er det ikke så lurt å være passiv, for her blir det litt mer slåssing.

Jeg liker Anno 1404 - det er på mange måter et bra spill - men jeg føler at det egentlig bare er det samme spillet som alltid, med bedre grafikk og beklageligvis med mindre å gjøre - det er mangelen på flerspiller jeg sikter til. Andre positive ting er artige sideoppdrag i kampanjemodusen, et lydspor som er vakkert og engasjerende og at spillet er blitt bittelitt forenklet slik at det skal være mer åpent for nye spillere, og ikke være et slags innesluttet spill som kun frir til blodfansen. Er du glad i ikke-så-veldig-voldelige strategispill er Anno verdt å sjekke ut. Men hvis du er fan av serien bør du tenke deg om to ganger. Det er virkelig et bra og underholdende spill, men det er også det samme spillet som du kjøpte sist gang, i ny innpakning.

Anno 1404Anno 1404Anno 1404Anno 1404
7 / 10
+