FIFA 20

FIFA 20

Daniel har bevegd seg fra is til gress for å ta en nærmere titt på årets FIFA-spill.

Nesten samtlige gutter, og selvsagt mange jenter, i Norge har på et eller annet tidspunkt spilt et FIFA-spill. Enten eid det selv eller spilt det hos kompiser selv om man ikke engang liker fotball. For min del har FIFA-serien vært en stor del av oppveksten min ettersom jeg var fanatisk fotballsupporter og gamer samtidig, og selv om jeg hadde noen år hvor jeg spilte det mindre enn vanlig har det alltid vært i spillbiblioteket mitt. I fjorårets versjon fikk jeg virkelig blod på tann igjen, og fant tilbake til gleden med FIFA. Så er spørsmålet om EA har sørget for at jeg forblir fan i år? Det umiddelbare svaret er tja...

Det har i hele sommer vært mye snakk om den nye Volta-modusen i årets FIFA-utgave. For de av oss som husker FIFA Street var dette musikk i våre ører ettersom, i alle fall undertegnede, hadde timevis av moro med disse spillene. Ta fotballen tilbake til gata med triksing, småspill og intense kamper rett og slett. I tillegg ble jeg positivt overrasket over introduksjonen av Futsal som en del av Volta etter at de fleste trailere har vist meg spill på liten bane. Five-a-side Futsal er absolutt verdt å prøve.

FIFA 20FIFA 20
Både gatefotball og Futsal er å finne i Volta

Volta er absolutt den spillmodusen som vekker mest interesse hos meg i årets spill. Dette er rett og slett moro, og kampene er heller ikke lange nok til at jeg går helt lei. Der FIFA Street til tider kunne være litt urealistisk med tanke på triks jeg kunne utføre, og animasjoner som var i overkant utenomjordiske er Volta bygd langt nærmere realisme. Alle triksene og fintene jeg har sett i denne modusen er ting som er fysisk mulig i virkeligheten (dog ikke for undertegnede...), og det gjør at jeg får et nærmere forhold til spillet enn jeg gjorde i Street. Det er karrieremodusen i Volta som er trekkplasteret. Dessverre er flerspillermuligheten over nett så som så og veldig begrenset, men mengden innhold du kan spille alene gjør opp for litt av dette.

Innhold er det nemlig en hel masse av i FIFA 20, og spesielt i Volta-delen. Jeg kan personliggjøre hver eneste spiller jeg har på laget mitt med hvert sitt antrekk, bygd opp av utstyr jeg låser opp underveis ved å spille spillet. Dette låses opp i Volta shop, ikke ulikt diverse loot butikker vi finner i for eksempel Fortnite. Den største forskjellen er at jeg låser opp ved å spille spillet, og ikke ved å fylle opp den virtuelle lommeboka mi via mikrotransaksjoner. Dette har man FIFA Ultimate Team (FUT) til.

FIFA 20

I tillegg til det visuelle kan jeg oppgradere spilleren min sine egenskaper via et ferdighetstre som vi begynner å bli godt vant med i spill nå til dags. Her velger jeg om jeg vil ha bedre skudd, større fintereportoar, fancy pasninger bedre utholdenhet blant annet. Jeg vil absolutt anbefale å ta tiden til å spille karrieredelen for å bygge opp spilleren før du tar med ferdighetene ut i den store verden mot andre spillere i alle fall ettersom du kommer til å møte sterke lag på motsatt banehalvdel.

På banen har FIFA 20 fått en rekke endringer fra forgjengeren, og det kan kanskje virke som det er blitt for mange endringer mellom to versjoner. Jeg kjenner i alle fall ikke igjen spillet jeg forelsket meg i for et år siden, men det trenger ikke nødvendigvis være negativt totalt sett.

Frispark og straffespark er helt annerledes i FIFA 20 enn vi har sett i noe annet spill i serien tidigere. Heldigvis er det en treningsmodus som kan hjelpe meg å lære dette, men jeg fant tidlig ut at dette kommer til å ta tid å lære seg. Det er helt nytt i fra hva jeg er vant med fra tidligere, og jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg liker det. Det er også gjort endringer på ting som duellspill, ballbehandling og ballfysikk.

FIFA 20
Ny måte å ta frispark på trengs tilvenning

Den viktigste forbedringen har de gjort på den defensive delen av spillet. Hvor det tidligere var lettere for meg å forsvare meg ved å la AI styre forsvarsspilleren blir jeg nå belønnet i større grad ved å styre forsvareren selv. I tidligere utgaver ville AI gjort en bedre jobb med å hindre motstanderne fra å komme forbi med ballen i beina, men nå ligger fordelen på spilleren som er styrt av meg.

I de andre modusene er det ikke de helt store endringene. Proffklubber og karrieremodus er så og si urørt, men her ser jeg heller ingen grunn til at de skal gjøre de helt store forandringene all den tid de har fungert bra i tidligere utgaver.

Kort oppsummert har FIFA 20 mange endringer fra forgjengeren, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at alt er til det bedre. Kanskje finner jeg ut av frisparkteknikken som må brukes, og kanskje finner jeg en måte å stoppe motstander fra å konstant komme alene med min keeper (som i tillegg ikke er i stand til å stoppe en badeball i en en-mot-en situasjon), men jeg synes det er litt for mye nytt å sette seg inn i mellom to versjoner av spillet. Mange av disse endringene kunne blitt gjort gradvis fremfor å legge alle til med en gang. Det mest positive å finne i FIFA Ultimate Team er deres nye "season pass"-lignende rangeringssystem som gjør at jeg låser opp ulike ting fortløpende som jeg spiller, og mange av disse belønningene er faktisk over gjennomsnittet gode.

8 / 10
+
Volta-modusen er overlegen med masse innhold. Mye nytt på den spilltekniske fronten.