Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Den etterlengtede oppfølgeren til kultklassikeren Super Mario Maker (Wii U) er endelig over oss. Hva har Switch-utgaven å by på, mon tro?

Nintendo har overøst oss med relativt uvanlige spillkonsepter i flere tiår, men Super Mario Maker er kanskje blant det rareste de har kommet opp med. Et spill hvor hvem som helst kan sette seg ned og snekre sammen et fullverdig Super Mario-brett.

Super Mario Maker 2
Skapermoduset sitter som en kule, og er enkelt å navigere.

Nintendos Wii U-konsoll ble derimot ingen kjempesuksess, mens den litt sene 3DS-utgivelsen ikke slo like godt an. Dette medførte at svært mange aldri fikk oppleve alt det rare som kunne skje i Mario Maker-universet. Det er gledelig at enda flere nå vil kunne få muligheten til å ta del i denne oppgraderte versjonen av spillet. For det er nettopp dét Super Mario Maker 2 er. En diger deluxe-utgave av forløperen, med et utall nye muligheter for å kunne bygge brettene dine akkurat slik du ønsker.

La oss begynne forfra. Mario Maker-konseptet er like enkelt som det høres ut: Man bygger et brett slik man vil ha det, med gress, blokker, mynter, powerups og fiender strødd utover etter egne preferanser. Vil du ha to goombas stablet oppå hverandre? Ikke noe problem. En muldvarp med en diger kanon midt i pæra? Kjør på! En irriterende lakitu som kaster svevende bob-ombs? Ja, hvorfor ikke! Alt er lov i Mario Maker, og det er nettopp dét som også gjør dette fryktelig fascinerende.

Super Mario Maker 2
Et mindre hyggelig skue.

Deretter, når ditt onde mesterverk er komplett, så kan det lastes opp i cyberspace hvor det deles med resten av verden hvorpå andre Mario Maker-spillere kan få se hva for noe rart du har kommet opp med. Alt i dette universet dreier seg om nettopp disse, og det er her spillet stråler på både godt og vondt. Ingenting er bedre enn å støte på en original og veldesignet bane med gode idéer og en morsom utfordring. Derimot, så er det få ting som er verre enn å ramle over et planløst søl. Et makkverk med ørten fiender, umotiverte plattformer og feller og generelt kaos.

Disse brettene kommer helt åpenbart til å dukke opp med jevne mellomrom nå også, men Nintendo har i det minste gjort visse grep for å lære opp spillerne til å unngå å trekke ut det verste av folk. De har laget et omfattende - og helt valgfritt - opplæringsprogram som tar for seg alt en burde ta hensyn til når man lager et Mario-brett. Tanken er god, men utførelsen kunne ha vært bedre. Den litt barnslige innpakningen og ekstremt treige teksten er litt i overkant, selv for de mest tålmodige av oss. Besynderlig, all den tid dette er hjernemat som mange faktisk kunne trenge, med tanke på alle timene med frustrasjon og banning fra forrige spill.

Super Mario Maker 2
Av- og på-knappene er nye i Super Mario Maker 2, og kan brukes til svært mye rart.

Nintendo har også gjort start- og målområdet til en trygg sone hvor man ikke kan plassere ting i deres umiddelbare radius. Dette betyr at vi i hvert fall slipper å se baner hvor man dør før man rekker å tenke seg om. Mennesker er onde skapninger. Av andre ting jeg har lagt merke til, kan man ikke lenger legge to rør oppå hverandre. Dette var et triks som ofte ble brukt i såkalte "troll levels", hvor man skjulte inngangen bak et annet rør. Det er garantert mange som kommer til å savne dette, men personlig så blir det lite gråting om natten over dette. Heldigvis, må man fremdeles fullføre brettet selv før man får laste det opp og kan dele det med verden.

Alle er ikke enige med meg og mitt syn på ting, hvilket er helt greit. De brettene jeg hater mest å spille, er det garantert mange andre som liker svært godt. Derfor er det så fint å se at Super Mario Maker 2 har fått et skikkelig filtersystem på plass for når man søker opp nye brett å spille på. Dette betyr at man i større grad kan unngå typene man ikke vil ha noe med å gjøre. Filteret lar oss søke på såkalte tags som man tildeler brettene sine når det er ferdig, og er klart for å prøvekjøres av alle Mario Maker-entusiastene der ute. Det finnes ganske mange slike merkelapper, hvilket er fint, men jeg håper likevel at Nintendo legger til enda flere slike i fremtiden, slik at det blir enda lettere å skreddersy spillopplevelsen.

Super Mario Maker 2
Ingenting gleder mer enn en fortjent, hyggelig kommentar!

Før kunne man gi en stjerne til brettene man likte godt, dette har nå blitt erstattet av et rent like/dislike-system. Jeg er foreløpig litt usikker på hva en dislike betyr i den store sammenhengen, men jeg liker å tro at disse kanskje blir begravd litt dypere i den rasktvoksende haugen med hjemmesnekrede baner. Våre japanske venner har også gitt oss muligheten til å kommentere brettene. I ekte Miiverse-ånd kan man gi en rask kommentar med et såkalt stempel, en enkel tegning via Switchens berøringsskjerm, eller som en ren tekst. Som før, kan man også legge inn kommentarer og hint på selve brettene.

De litt mindre kreative av oss, vil kanskje foretrekke å kun spille andres baner, hvilket naturligvis er helt greit. Det store lasset med brett kommer til å fortsette å vokse, og det kommer til å bli bortimot umulig å få spilt alt, dermed burde det være nok å henge fingrene i for de aller fleste.

Super Mario Maker 2
Luigi til tjeneste! Om du sliter litt med et brett i story mode, vil din overhyggelige bror trå til med noen hjelpemidler som garantert får deg trygt i havn.

Om man savner Nintendos egne Mario-brett, så kan man alltids ta en aldri så liten "pause" med det nye historiemoduset. Der har de satt sammen en diger haug med svært veldesignede brett. En artig twist i story mode, er at man må samle mynter på alle brettene for å bygge et slott til prinsesse Peach. Her har jeg flere ganger prestert å dø på de dummeste steder, etter å ha vært for grådig på jakt etter en stor 30-mynt. De benytter seg av alle spillets nye (og gamle) verktøy, og er fulle av morsomme gimmicks. Jeg vil på det sterkeste anbefale alle å starte her, med tanke på alt man kan lære av å spille gjennom.

For det er en hel drøss med nye greier man kan benytte seg av i byggemoduset. Endelig kan man ha bakker i to forskjellige skråstillinger, og dette er definitivt noe som gjør at brettene både ser og spiller bedre enn før. Og for skeptikerne der ute, så kan jeg meddele at det fungerer greit å lage brett med en kontroller. Ja, for all del, det er lettere håndholdt, men etter noen minutter med trening, så går det faktisk ganske kvikt med Pro Controlleren også. Jeg kan se for meg at mange kommer til å mislike det, men jeg er av den formening om at det går langt bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Det holder for meg, i hvert fall.

Super Mario Maker 2
Clear conditions er med på å gjøre et variert spill enda mer variert!

Av andre nye ting som det er verdt å nevne, så kan man på visse temaer benytte seg av vann som stiger og synker, samt en funksjon for å styre kameraet på auto scroll-brett. Det er fremdeles mulig å lage brett i de samme stilartene som før. Det originale Super Mario Bros. er selvfølgelig representert (denne gangen uten kostymer og Amiibo-støtte). Super Mario Bros. 3 er tilbake, samt Super Mario World og New Super Mario Bros. I tillegg til dette, så har Nintendo toppet det med et helt eget sett fra Wii U-slageren Super Mario 3D World. En haug med egne fiender, grafikk og musikk, samt muligheten til å benytte seg av Cat Mario-powerups.

3D World både ser og låter bra ut, og har også et par andre bevegelsesmuligheter. Man kan blant annet lengdehoppe, og dersom man trykker inn skulderknappen midt i et hopp, så spinner Mario. Sistnevnte er noe som har gitt meg et par problemer. Ved første øyekast ser New Super Mario Bros. og Super Mario 3D World ganske likt ut, og jeg har klovnet det til for meg selv ved flere anledninger, rett og slett fordi at kontrolloppsettet er en smule forskjellig på disse to. Dette er garantert noe som går seg til når man lærer seg til å skille det grafiske.

Kanskje mitt største ankepunkt mot forgjengeren, var at man gikk tom for blokker mens man bygde. Det er riktignok fremdeles en grense for hvor mye man kan fylle ut, men denne er økt såpass, at man sjeldent skal trenge å oppleve at man ikke kan få plassere noe mer. De vertikale banene ser ut til å fungere veldig bra, og var en meget etterlengtet funksjon. Nå kan man også legge inn såkalte clear conditions, hvor man må oppfylle visse krav for å kunne få nå målet. Dette kan være alt fra å ikke hoppe eller å samle 53 mynter til å knerte 12 goomba-er. Et artig verktøy som jeg ser for meg at mange kreative sjeler kan lage mye galskap ut av.

Super Mario Maker 2
Endless Challenge: Utfordringen som varer, og varer, og varer og varer.

Nintendo har forsøkt å rette på de fleste problemområdene fra forløperen. De har lagt til et par nye bosser som man kan benytte seg av for variasjon, samt flere musikkspor. Den godeste Koji Kondo har spikret sammen ny musikk for flere av de nye temaene, som f.eks. ørken- eller snøtema. Det er også flere musikkspor fra flere tidligere spill, men jeg kunne virkelig ønske at de hadde klart å dytte inn flere, det kan da ikke være for mye å be om - eller?

For de som husker 100 Mario Challenge fra tidligere spill, så har dette nå blitt erstattet med Endless Challenge. De fleste som kommer fra møblerte hjem vil med simpel, deduktiv tankegang komme fram til at dette er det samme som før, bare at det aldri slutter. Holder du ut lenge nok, vil du kunne pryde brukeren din med medaljer av ymse slag for å jåle deg opp på den splitter nye rankingtavla.

Online multiplayer har jeg dessverre enda ikke fått prøvd, all den tid ingen har sittet i lobbyen der noen av gangene jeg har forsøkt. Man kan derimot spille ultralokal multiplayer med hver sin joy-con og samarbeide seg gjennom et brett. Problemet er at dette, så vidt jeg kan forstå, kun fungerer med dine egne brett (eller brett du har lastet ned). En smule tungvint, og ikke helt optimalt. Men er det gøy? Ja, gjett om! Man kan også spille lokalt med hver sin Switch, men da trenger man også flere kopier av spillet. Dette har jeg naturlig nok heller ikke fått testet enda. En saftig nedtur er sågar at man ikke kan bygge rene multiplayer-brett. Det vil si at man må kunne fullføre alt i énspillermodus for at det skal kunne bli godkjent for opplasting.

Super Mario Maker 2
Av og til er samarbeid ganske koselige greier.

Alt i alt så står jeg ved at dette er Super Mario Maker i en oppgradert og velpolert drakt. Nintendo har lagt til store mengder nye greier og verktøy, og de har strengt tatt klart å dytte inn det aller, aller meste. Potensialet er enormt, og jeg har virkelig kost meg massevis med mine egne, og i størst grad andres, Mario-brett. Super Mario Maker 2 er akkurat dét som det burde være, og er fylt med skøy, gøy og moroskap enten du er fersk med kontrolleren i hendene, eller om du er en ekte Mario-veteran.

Jeg synes at karaktersetting er vanskelig, og selv om dette er et fryktelig morsomt og kreativt spill, og et spill jeg vil anbefale enhver plattform-entusiast, så går jeg for en solid og sterk åtter, med håp om enda bedre bud i framtiden.

8 / 10
+
Har forbedret forløperen på alle mulige måter. Svært mange nye og kule verktøy. Veldig solide brett i story-moduset.