Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Ubisoft har gjort mange interessante endringer for å kunne bringe den populære serien til postapokalypsen. Dessverre er noen av seriens velkjente problemer til stede også.

Jeg har gjort det klart at Far Cry-serien burde tatt seg en pause etter Far Cry 4 fordi serien har begynt å stagnere. Ubisoft har på sin side valgt å gjøre det motsatte ved å slippe Far Cry: New Dawn under ett år etter at vi fikk Far Cry 5. Skepsisen var derfor smått til stede fra første stund da jeg startet opp seriens første direkte oppfølger. Det viser seg at denne var totalt ubegrunnet på enkelte områder, og som forventet godt begrunnet på andre.

Historien faller litt under begge deler. Hvor majoriteten av figurene fortsatt er som tatt ut av en b-film med sine helt ekstreme personligheter, og dermed mister mye av sjarmen jeg som regel er ute etter i et spill, gir selve oppbyggingen mersmak. Ved å gjøre fortellingen mer strukturert og lineær er det mye lettere for forfatterne å utvikle historien slik de vil, noe som bringer et snev av realisme og troverdighet tilbake til Far Cry. En merkelig ting å si når man snakker om postapokalypsen, men Far Cry: New Dawn gjør faktisk en bedre jobb med å levere en troverdig historie og verden enn Far Cry 5. Dette er uansett ikke store nok forbedringer til at jeg vil huske det i lang tid fremover. Den æren får i stedet gå til gameplayet.

Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn gjør nemlig noen interessante endringer i den velkjente oppskriften. Blant annet har spillet tatt noen steg i de nye Assassin's Creed-spillenes retning ved å implementere enda flere rollespillmekanikker. Nærmere bestemt vil både du og fiendene nå ha ulike nivå. Eller, våpnene dine vil i alle fall være delt inn i fire ulike nivå. Å kjempe mot en fiende som er på fjerde og høyeste nivå med et våpen som er på første nivå vil kreve at du tømmer alt du har av ammunisjon i kroppen til vedkommende før du ser dem falle i bakken. Seriens velkjente Takedowns kan heller ikke brukes på fiender over det grunnleggende nivået før du har skaffet deg perkene som gir muligheten for dette. Enkelte vil nok føle at dette ødelegger en stor del av friheten serien er kjent for, men personlig liker jeg at de tilfører denne ekstra utfordringen. Særlig siden den utnyttes i andre deler av spillet også.

De av dere som har lest eller sett forspillene våre vet at noe av det mest nevneverdige nye i New Dawn er muligheten til å la fiendene gjenerobre Outposts, og se hvordan resten av Amerika ser ut etter at bombene gikk av i Expeditions. Ved å la slemmingene overta Outposter vil du belønnes med spillets viktigste valuta, Ethanol, og kunne prøve å ta dem tilbake ved å beseire de stadig mer utfordrende fiendene som dukker opp hver gang du gir fra deg kontroll over basen. På denne måten får du både brynet deg på fiender som faktisk er utfordrende, samtidig som at samlemanien virkelig får mye å kose seg med.

Siden det er postapokalypsen vil du jo måtte fokusere enda mer på å samle inn ressurser som kan brukes til ulike ting. Ethanol brukes for eksempel i hovedsak til å oppgradere hovedbasen din; Prosperity. Det er denne som bestemmer mesteparten av fremgangen din denne gangen. Ved å oppgradere de ulike delene av basen vil du få muligheten til å skaffe deg nye perks, lage deg bedre våpen og kjøretøy, Fast Travel, forbedre Guns for Hire-partnerene dine, og en rekke andre ting du tidligere har kunnet oppgradere ved å bare tjene nok erfaringspoeng eller komme til spesifikke deler av historien. På denne måten blir New Dawn mer lineært enn de nyeste spillene, noe som overraskende nok ikke blir så irriterende som jeg fryktet.

Far Cry: New Dawn

Denne tilnærmingen gjør på sitt vis fremgangen i spillet mer givende. Nå må jeg faktisk fokusere på ulike ting for å få tilgang til våpen og ferdigheter som vil gjøre møter med sterkere fiender og dyr mer overkommelige. I de foregående spillene har jeg ofte endt opp med å bruke de samme våpnene etter femten timer som jeg brukte etter den første, mens her ble det gradvis en overgang til stadig nye og bedre våpen. Det hjelper selvsagt også på at postapokalypsen byr på noen spesielle varianter.

Den mest nevneverdige er helt klart den som på kjedelig norsk vel kalles sagblad-kasteren. Dere som fortsatt har våte drømmer om å skyte sylskarpe gjenstander med Gravity-våpenet i Half-Life vil nok ha mye moro med denne. Nå deles dessverre ikke fiender i biter her, men det er uansett utrolig gøy å se sagbladene spinne fra vegg til vegg og gjennom flere fiender i løpet av et sekund eller to. Problemet er bare at det også fremhever noen av New Dawns klassiske Far Cry-problemer.

Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Fiendene er fortsatt like forvirrende som det er å høre Call of Duty-fansen hevde at de vil boikotte årets spill ti minutter før vi ser dem spill utallige timer av det på vennelistene våre. Kan noen forklare meg hvordan i alle dager de ikke kan høre et sagblad slenges veggimellom en meter unna seg, men ikke har noe som helst problem med å finne gresstrået jeg står på så snart de hører en kule som ble skutt fra femhundre meters hold sneie øret sitt når de står med ryggen til? Dette kan også variere, noe som kanskje gir mening siden personer er forskjellige, men når det er såpass uforutsigbart og urealistisk setter det bare en demper på moroa. Spesielt om du mister Ethanol-bonusen du kunne fått ved å erobre en base ubemerket på grunn av at en vakt tydeligvis har deltidsjobb som Supermanns røntgensyn.

Far Cry: New Dawn

På toppen av det hele kan du fortsatt ikke forvente et spill som er knirkefritt på teknologi. Fiender vil plutselig forsvinne eller spawne ut av intet, fysikken skaper til tider noen helt absurde scener som vil kunne ødelegge planene dine, figuren vår vet fortsatt ikke helt hvilke kanter man kan klatre opp eller ikke, og flere andre småting som tilsammen utgjør en nevneverdig forskjell.

Da er det enda godt at Far Cry: New Dawn byr på mer variasjon enn det man kunne forvente av det som enkelt sagt er en "reskin" av et gammelt kart. Greit nok, flere av områdene er nærmest bare blåkopier med noen nye malingsflekker spredd rundt omkring, men de nye fargene og naturens gjenerobring av velkjente områder gjør sitt for å gjøre opplevelsen friskere enn jeg fryktet. Om du går lei kan du jo alltids også bare invitere en venn til å finne på sprell i den åpne verdenen eller i de helt nye områdene i Expeditions. Siden områdene i sistnevnte er ganske små gir de ikke like mye rom for eksperimentering, men det er uansett gøy å innta områder som Alcatraz, et hangarskip, en åpenbar referanse til Splinter Cell og andre områder helt ulike fra de Hope County byr på.

Mesteparten av tiden tilbringes uansett i fylket vi kjenner så godt fra før, og der kan man jakte ned muterte dyr som tåler mer juling enn den kanten vi alle har slått foten i, teste hjernen med de puzzlelignende Prepper Stash-utfordringene, befri fanger fra de gærne tvillingsøstrene, finne en rekke ulike samleobjekter, og de andre tingene du kan forvente fra et Ubisoft-spill i disse dager.

Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Og det er her det viktigste poenget jeg vil ta opp når noen spør om Far Cry: New Dawn er verdt et kjøp eller ei. Dette er ikke et like stort sidesprang som enkelte nok hadde håpet da de hørte at Far Cry tok turen til postapokalypsen. Far Cry: New Dawn er fortsatt et klassisk Far Cry, bare med noen bittesmå endringer som fortsatt ikke gir serien et skikkelig friskt pust, men fungerer mer som litt munnskyllevann. Samlemanien tas til nye høyder ved å implementere ressursinnsamling i basesystemet, oppdragene føles litt mer spesielle i Mad Max-konteksten, noen av våpnene og ferdighetene tilbyr noe helt nytt, og Expeditions tilfører litt sårt tiltrengt variasjon som redder spillet fra å være helt middelmådig. Utenom det er nemlig New Dawn "bare" mer Far Cry. Du vil gjøre de samme tingene, møte de samme fiendene og se de samme tingene du vært gjennom siden Far Cry 3. Elsk eller hat det. Personliger faller jeg litt mellom, men jeg sier det igjen: tar ikke Far Cry seg en liten pause for å tenke mer kreativt og ta sjanser neste gang kan det skrike langt etter mine penger, for akkurat nå føles alt urovekkende kjent.

8 / 10
+
Litt mer interessant historie og verden,kule rollespillelementer, flere morsomme våpen, mer varierte gjøremål