New Super Mario Bros U Deluxe

New Super Mario Bros U Deluxe

Kan et nytt Wii U-spill lykkes enda bedre på Nintendo Switch? David har hoppet inn i både Mario og Luigis utgaver for å få svar.

New Super Mario Bros U. som originalt ble sluppet til Wii U tilbake i 2012 var og er et bra spill. Faktisk mitt favorittspill i New Super Mario Bros.-serien. Men som med de fleste gode Wii U-titlene der ute, så var det ikke like mange som fikk oppleve det som Nintendo hadde håpet på, og derfor får vi nå en finpusset utgave til Switch. Der føles det virkelig ut som om spillet hører hjemme også!

New Super Mario Bros U Deluxe

New Super Mario Bros U Deluxe inneholder både det originale spillet og New Super Luigi U, så dette er den komplette opplevelsen. Har du begge spillene på Wii U er det kanskje ikke mange grunner til å oppgradere med mindre du bare virkelig ønsker å kunne spille på farten. Noe nytt er det selvsagt. Dette blant annet i form av Toadette (som har tatt over for Blå Toad) og Nabbit, den lille lilla tyven som du har måtte jage etter i Wii U-utgaven. Det interessante med disse to er at de spilles forskjellig fra de andre figurene.

Toadette er en slags «easy mode», for hun er litt enklere å kontrollere, samtidig som hun får den eksklusive power-upen kalt Super Crown. Med denne forvandles Toadette om til Peachette. Og bare for å få det overstått. Nei, Bowsette er ikke med i spillet i noen som helst form...Uansett, med Peachette kan du hoppe ekstra høyt og dale sakte ned gjennom luften. Dette gjør spillet litt enklere for de av dere som kanskje ikke er så flinke til å spille plattformspill. Hun gjør uansett ikke spillet så mye enklere at det ikke er gøy for mer erfarne spillere å bruke henne. Faktisk må jeg si at det var flere ganger jeg foretrakk å spille som henne bare for variasjonens skyld.

Nabbit, derimot, er super duper «easy mode», og garantert ment for de aller aller yngste (eller eldste). Nabbit kan ikke ta skade eller dø med mindre han faller utfor et stup eller ned i lava. Han gjør spillet latterlig enkelt, og ikke minst kjedelig. At de har ham med som et valgalternativ er flott, da det gjør spillet mer barnevennlig og tilgjengelig, men for mer erfarne spillere ødelegger han rett og slett moroa.

Utover det så er dette det samme kjente spillet fra 2012. Samme lydspor, samme baner og verdener. Med både New Super Mario Bros. U og New Super Luigi Bros. U snakker vi om timesvis med solid plattformunderholdning, samlegjenstander og utfordringer. Det aller viktigste aspektet for meg utover dette er at jeg endelig kan ta det med hvor som helst, noe som vel er noe av det beste med de aller fleste Switch-spill for mange.

Spillet ser bra ut og yter bra både på TVen og på farten, uansett hvor mange som spiller. For med Switch-utgaven er du alltid klar for å spille med en annen person. Bare sleng over den andre Joy-Conen og bam, dere er klare. Å spille med Joy-Coner føles enkelt og greit, og mye enklere enn å knote med Wii U sin svære Gamepad eller Wiimotes.

New Super Mario Bros U Deluxe

Kort sagt er New Super Mario Bros U Deluxe fortsatt et meget bra Mario-spill, men kan selvsagt ikke måle seg med Super Mario Odyssey. Det er riktig nok over seks år gammelt, men underholdningen er topp den dag i dag, samtidig som at den håndholdte opplevelsen og de nye figurene tilfører det lille ekstra som gjør at det absolutt er verdt et kjøp for nye spillere. Dere som allerede har prøvd Wii U-utgaven får tenke litt mer på det, for to figurer som i hovedsak bare gjør ting lettere er ikke nødvendigvis verdt å betale fullpris for.

8 / 10
+
Fortsatt et strålende plattformspill, Toadette er ganske artig å spille selv om hun gjør det litt enklere, Mange timer med moro, Ingen Bowsette, Perfekt å spille med to spillere