Overcooked 2

Overcooked 2

Menyen er den samme, men restauranten er ny.

Overcooked var enkelt. Det hadde enkel grafikk og enkel styring. For noen kan dette høres ut som kritikk, men jeg mener det som den største ros; Overcooked var et formidabelt multiplayer-spill, ikke på tross av sin enkle natur, men på grunn av den. Med Overcooked 2 kunne man derfor frykte at Ghost Town Games ville tilføye mer komplekse mekanikker for å leve opp til 2-tallet i tittelen, og samtidig glemme alt det som fungerte i det originale spillet. Det er heldigvis en felle de aldri faller i. Vi som allerede har tilberedt mat i det første spillet, vil raskt føle oss hjemme i oppfølgeren. Menyen blir til på samme kaotiske vis, mens restaurantene tar oss til nye og sprøe steder.

Overcooked 2
Overcooked 2Overcooked 2Overcooked 2

Overcooked 2 tar godt imot nye kokker. Den første banen er satt til et kjøkken på jorden, spisende gjester befinner seg på høyre side av skjermen, og kjøkkenet er fornuftig innrettet, så man raskt kan bevege seg rundt og få oversikt. Restauranten har kun to retter på menyen, som krever at du hakker opp enten reker eller fisk, legger det på en tallerken og sender det ut til gjestene. Det er ikke noe oppvask, ikke noe som tar fyr, og masser av plass å bevege seg rundt på. Det er den perfekte oppvarmingen for nye lærlinger som skal lære kokkefaget å kjenne, og en fornuftig oppfrisker for oss gamle gourmet-kokker, som ikke har stått i det virtuelle kjøkkenet vårt på en stund.

På én bane får spillet lært deg og dine medkokker alt det dere trenger å vite for å klare dere i resten av spillet. Dere lærer å plukke opp ting med X, hakke ting med firkant, og dere lærer å kikke oppe i venstre hjørne for å se hva kundene har bestilt. Utfordringen kommer ikke av at dere langsomt får flere ferdigheter på kjøkkenet; utfordringen ligger i at dere får flere oppgaver på kjøkkenet, som genialt nok blir utført med de samme to knappene som allerede er nevnt. På bane 2 tilføyer spillet ris som skal kokes, som deretter skal tilberedes sammen med fisken. På bane 3 skal dere plutselig også huske å vaske de skitne tallerkenene før dere kan servere en ny rett, og på bane 4 tilføyer spillet rullebånd på gulvet fordi... hvorfor ikke? Overcooked 2 er en ren oppvisning i hvordan man konstant legger nye utfordringer oppå de gamle, og kun gjennom god kommunikasjon kan man fortsette med å oppnå tre stjerner i alle restaurantene.

Nettopp kommunikasjon er nøkkelordet her. Står du stille spiller du ikke spillet ordentlig. Det er alltid en tallerken som kan vaskes, en reke som kan hakkes, noe pasta som kan kokes, og sikkert også en brann som kan slukkes. For en tilskuer kan det høres kaotisk ut, når fire mennesker sitter på en sofa og skriker: "JEG HAR PASTAEN" og "SERVER RETTEN, SERVER DEN!!", men for kokkene i spillet, er det nettopp det som skal til. Det finnes også nok å skrike om; spillet kaster konstant større og større utfordringer etter deg - alt fra vind som skyver rundt på hele kjøkkenet, ild som holder deg vekk fra bestemte områder, til hull i gulvet, som fjerner deg i fem dyrebare sekunder, hvis du skulle falle ned i dem. Overcooked 2 er intens underholdning, og det er en intensitet, som kan skremme vekk sarte sjeler, men forstår du først sjarmen med spillet, er det vanskelig å legge det fra seg.

Menyen blir dog ikke tilberedt uten enkelte dårlige råvarer. I min tid med spillet støtte jeg på enkelte feil som tvang meg til å starte banen forfra. Hvis man i kaoset fikk lagt en gryte oppå søppeldunken - noen ganger må man tenke litt kjapt og legge fra seg alt man har i hendene - var det umulig å plukke gryta opp igjen. Det høres ut som en meget spesifikk feil, men likevel en jeg støtte på flere ganger. Får man lagt noe utstyr på et felt som er beregnet til opphakking av råvarer, oppvask eller noe annet, kan man hverken bruke utstyret eller hakkebrettet. Og får man først fjernet en gryte, kan man like godt starte forfra, da hele prosessen ender opp med å gå skikkelig treigt.

Utover det fungerer spillet best med et likt antall kokker. Det var et problem som det originale spillet også støtte på, og det er stadig tilfellet i fortsettelsen. La meg si det rett ut; spillet er ikke gøy alene. Har du ikke har noen å spille det med, er Overcooked 2 ikke for deg - igjen et aspekt, jeg ikke betrakter som en kritikk av spillet, da det i sin natur er laget som et multiplayer-spill. Det jeg vil kritisere er, når det er tre kokker i kjøkkenet. Ofte er kjøkkenet delt opp, hvilket fungerer for et likt antall kokker, da det kan plasseres et likt antall på begge sider av skilleveggen. Og spillet er så smart designet, at de to sidene er forsynt med like mange oppgaver, så de i praksis har det like travelt. En beslutning som dessverre ikke fungerer med tre kokker i kjøkkenet. Her blir én spiller utsatt for et stort press, mens de to andre noen gange må vente på at den ene spilleren er klar til at ta imot tallerkenen deres. Løsningen på dette problemet er ikke enkel, da det krever at kjøkkenet blir endret så siden med to kokker får mer å gjøre, men jeg hadde håpet, at det var en arbeidsbyrde Ghost Town Games hadde tatt på seg i oppfølgeren. Overcooked 2 ender på samme nivå som sin forgjenger - med nøyaktig samme styrker og svakheter.

Overcooked 2Overcooked 2Overcooked 2

Heldigvis overskygger styrkene disse svakhetene. Overcooked 2 greier på mange måter å gjøre det umulige; det greier forene nybegynnere og veteraner. Det forener familiemedlemmet med 40 platinumspill med familiemedlemmet som ikke vet forskjell på en PlayStation og en Xbox. Alle kan spille Overcooked 2, da man kun behøver å jobbe med to knapper, og en seier på kjøkkenet aldri handler om hvor god du er med en kontroller. Det handler om hvor gode hele laget er til å kommunisere. Kaotisk, underholdende, og likevel så overraskende enkelt.

8 / 10
+
Multiplayer, gøy for hele familien, lett å plukke opp, konstant nye utfordringer på hver nye bane.