Medal of Honor: Rising Sun

Medal Of Honor: Rising Sun (NGC)

Medal of Honor Allied Assault og Frontline var en formidabel suksess og nå kommer neste spill i serien. Dessverre har ikke spillet klart å verken utvikle eller fornye seg.

Medal of Honor Allied Assault og Frontline var en formidabel suksess og nå kommer neste spill i serien. Dessverre har ikke spillet klart å verken utvikle eller fornye seg. Heller tvert imot, Rising Sun er en stor skuffelse.

Stillehavskrigen står for tur. Det er 7. desember og Pearl Harbour bombes. USA blir dratt inn i krigen og i rollen som en amerikansk korporal får du innledningsvis delta i slaget om Pearl Harbour. Deretter er hevnes time kommet og sakte men sikkert skal det japanske keiserdømmet nedkjempes. Du får blant annet kjempe på Fillipinene, jungelen i Guadalcanal og i gatene i Singapore. Rising Sun kommer ut på alle konsollene og når det gjelder grafikken kommer Nintendo dårligst ut. Grafikken er tåkete, kantene og animasjonene gammeldagse. Det kunne til tider faktisk være vanskelig å skille en japansk soldat fra en busk. Riktignok er japanerne kamuflerte til å se ut som busker, men grafikken er så dårlig at både japanerne og buskene ser ut som grønne tåkete klumper.

Som i mange andre førstepersons skytespill som har kommet ut de siste årene slåss du sammen med flere egne soldater. Noe som selvfølgelig er artigere og gir deg følelsen av å delta i større slag. I en del spill kan du også styre eller kontrollere dine egne soldater. Det kan du ikke her. Det hadde for så vidt vært greit hvis dine egne kamerater løp framover sammen med deg og traff det de siktet på, men det gjør de ikke. Den kunstige intelligensen hos dine egne soldater og fienden er noe av det verste jeg har sett til dags dato. Den svikter helt. Egne lagkamerater bidrar minimalt og lite blir avgjort før du selv styrter inn i stålstormen. Fiendtlige soldater kan ikke se deg før du er kommet godt innpå dem og du kan stå på avstand og skyte dem ned før de ser deg. Skyter du dem i hodet derimot tåler de gjerne et hodeskudd til, og skyter du dem i beina løper de plutselig mot deg. På enkelte brett står fiendtlige soldater og ser inn i veggen og du kan gå bort å klubbe dem i ryggen. Jeg opplevde også at fiendtlige soldater satt fast i terrenget. Dette er graverende og stygge feil.

I tillegg blir man også fort irritert over mange andre småting som ikke er på stell. Lagring kan kun fortas på et par bestemte plasser på hvert brett. I bortimot alle andre slike spill kan man lagre når det passer, men ikke i Rising Sun. At brettene er veldig lineære kan til nød være greit hvis det er brukt mye ressurser på god grafikk og cinematiske effekter som til sammen gir en fantastisk spilleopplevelse. Men etter de første brettene forsvinner alt dette. På de fleste brettene tasser du rundt alene (evt med noen løker bak deg) og det hele er som å følge en sti. Du har heller ikke mulighet til å plukke opp eller bytte våpen men må klare deg med det du får tildelt før hvert brett. Spillet lider også av bugs og man kan for eksempel se gjennom vegger hvis man vrir litt på spaken som i det første Tomb Raider spillet. Alle disse bugsene sammen med den tåkete og dårlige grafikken gjør at man nesten får vondt i hodet av å spille Rising Sun.

Et positivt element i spillet er gode flerspillermuligheter og opptil fire spillere kan spille på likt samt samarbeid- modus for to. At det endelig har kommet en egen knapp for kasting av håndgranat er også glimrende. Lydeffektene i spillet er bra og musikken er også veldig god. Nintendo versjonen har best flerspillermuligheter, Xbox versjonen best grafikk og PS2 versjonen har online muligheter.

Det er synd utviklerne ikke har brukt noen måneder på å finpusse dette spillet og fjerne alle småfeilene. Man ser konturene av et stort spill her, men det er dessverre alt for mange fundamentale feil. Endel har sikkert sett tv reklamen av spillet hvor det vises videoglimt fra angrepet på Pearl Harbour. De første brettene er faktisk veldig bra laget med masse gode effekter. Men det er en grunn til at det blir vist videosnutter på tv reklamen og ikke mange screenshots fra selve spillet. Dårlig grafikk, lineære brett og skammelig dårlig AI gjør at dette spillet er en stor skuffelse. På den andre siden finnes det ikke så mange førstepersons skytespill til Gamecube’n, og en grunn til å kjøpe spillet er at andre førstepersons skytespill gitt ut på Gamecube faktisk er enda verre.

6 / 10
+
Gode flerspillermuligheter, lyd og musikk
-
Dårlig grafikk, lineære brett, elendig AI, en del småbugs

• konge37
    Medal of honor rising sun er et greit spill, det ble mye morro de første dagene med dette spillet, men det mista piffen litt. spillet foregår under... 7/10

0
Medal Of Honor: Rising Sun (NGC)Score

Medal Of Honor: Rising Sun (NGC)

ANMELDELSE. Skrevet av Johannes Hobæk

0
Medal of Honor: Rising Sun - Nye fete skjermiser

Medal of Honor serien er blant EA's sikreste salgsvarer og de skuffer aldri. Verdens krigerske PS2 eiere kan trygt glede seg til neste kapittel braker løs på Sonys lille svarte vidunder, i hvertfall hvis vi skal dømme etter de nye skjermbildene!