Auto Modellista

Auto Modellista

Capcom’s Auto Modellista er PS2-historiens første racer som prøver krefter med cel shadingens alternative uttrykk og det ser faktisk ikke så verst ut.

Cel Shading er en grafikktype som etter hvert begynner å bli veldig populær på konsollene. Jet Set Radio Future og den nye Zelda utgivelsen som også er blitt skamrost av den japanske pressen, triumferer begge med denne animasjonsaktige stilen. Cel shading gir 3D grafikken en tegnefilmslignende look som passer ganske glimrende til flere spilltyper. Capcom’s Auto Modellista er PS2-historiens første racer som prøver krefter med cel shadingens alternative uttrykk og det ser faktisk ikke så verst ut.

Det er ikke tegnefilmens Gran Turismo
Capcom legger ikke sjul på at Auto Modellista (AM) er et arcadespill. Bilen er forholdsvis grei å styre og sitter godt til underlaget og som i Gran Turismo er bilen helt inntakt selv etter at man har høvlet frontalt inn i en klippe med en fart på 260 km/t. Noen av bilene kan virke litt tunge å få styringen på og av uransakelige årsaker kan man ikke konfigurere styringen slik at man kan bruke den høyre joystick’en til å akselerere og bremse med. Dette er egentlig ikke noe man tenker så mye på i kampens hete men det hadde vært kjekt. AMs hjerte er Garage Life game-moden som kan sammenlignes med Gran Turismo’s GT game-mode. I Garage Life anskaffer man seg en bil, trimmer den så mye man kan og kjører deretter en rekke heftige billøp. Her hopper man etterhvert av sporet i sammenligningen med Gran Turisimo. Dette fordi man ikke tjener penger på løpene i AM. I stedet låses det opp for nye deler til bilene, nye klistremerker til å sminke karosseriet med, pluss en hel del andre kule ting.

Selve løpene er delt opp i level 1, 2, 3 også videre. Level 1 inneholder tre løp. Når man har vunnet to av løpene, kan man gå videre til level 2 som så inneholder et høyere antall løp osv. Selv på level 3 og 4 består størstedelen av løpene av bare en omgang. Kjør gjennom en bane én gang og plutselig tre minutter senere er man nybakt seierherre. Det blir etterhvert vanskeligere for hver level du gjennomfører, men ettersom at man kan trimme bilene før hvert løp, blir det ikke den store utfordringen.

Du kan kjøpe alt
Siden Garage Life moden ikke opererer med penger er det ingenting som begrenser innkjøpsmulighetene. Enkelte bilmodeller er umiddelbart låst, men man kan proppe garasjen sin med alle tenkelige bilmerker fra begynnelsen av. Det viser seg tidlig i denne gamemoden at man egentlig ikke har bruk for mer enn et par biler i garasjen. En 2-hjuls og en 4-hjuls trukket bil med masse krefter er det man trenger fra starten av. Undertegnede fikk tak i en rekke biler, ikke fordi det var nødvendig men bare for å se om de andre bilene satt klistret til asfalten.

Hvor besynderlig det enn er, så må man ikke ha vunnet så alt for mange løp før man kan trimme bilen sin til å bli et uslåelig monster. Dette fører til at man, uten altfor mange anstrengelser, suser gjennom spillet på en enkel måte. AM mangler dessverre de helt store utfordringene, mens de andre førerne kjører som om de skulle ha fått førerkortet i posten. De krasjer med hverandre og tror tydeligvis de er med i Twisted Metal eller noe. Når man taper er det fordi man selv har kjørt som en pensjonert hattkaill med grå stær. Det er sjelden en følge av god kjøring fra de andre motstanderne som gjør at man taper et løp.

Capcom viser med Auto Modellista at Cel-Shading ikke bare fungerer i Nintendo’s univers som i Zelda eller andre alternative titler som Jet Set Radio Future. Cel Shading er en grafikkstil som virkelig er lekker og får de hvite kulene bak hornhinnen til å hoppe av ren begeistring. AMs grafikkmotor jobber raskt og konsekvent og sikrer en konstant høy framerate uten at det hakker eller viser tegn til slowdowns. Fartstriper er effekter som forårsakes av harde oppbremsinger og regndråper som plasker ned på bilmonstrets tak ser utrolig flotte ut og er laget i den herligste animasjons ånd.

De ekte bilene
AM byr på en lang rekke biler fra japanske fabrikanter som f.eks Toyota, Mitsubishi, Subaru, Honda og Mazda. Bilene er designet nøyagtig etter deres virkelige brødre og Capcom har gjort en veldig god jobb her. Utvikleren har også jobbet hardt for at få bilenes individuelle kjøreegenskaper og motorlyder til å reagere og høres realistiske ut. Det er laget en mulighet for alle bilfanatikere til å utstyre montrene med lekre spoilere, siskjørt, speil og en haug med smekre felger. Det er også mulighet å spraylakere hver enkelt bildel i den fargen man måtte ønske. Nå har alle og enhver sjansen til å designe kjærra som skal trekke alle de hotte damene. Capcom har også laget en realistisk bane fra bl.a. Suzuka. Denne unike banen inneholder fallende blader, neonlys, bygninger og trær, men det er generelt litt for mye 2D effekt over bakgrunnene som får flere av dem til at se litt amatørmessige ut, med mindre man er fan av animeringen. Capcom har også lagt ved en VJ mode i spillet som gir gameren mulighet til å redigere sin egen replay. Har man kjørt et helvetes lekkert løp, kan man lagre replayen på minnekortet sitt og deretter gå til VJ studiet og legge forskjellige effekter på replayen. Du kan redigere kameravinkler m.m. Dette er ganske stilig, men holder det i lengden?

Mangler en del ennå
Japanerne har en annen tradisjon for animasjonsstil enn europerne. Pokémon’s hjemland oser av ting som risklumper rullet inn i rå fisk. Det er absolutt et marked for Auto Modellista i Europa, men det er mer begrenset. Uansett geografisk plassering har Capcom tatt en sjanse med denne tittelen og det kan ikke GameReactor annet enn å rose dem for. Det virker bare som om Capcom har satt sin lit til at denne banebrytende Cel-Shadingteknikken alene skal kunne selge spillet. Auto Modellista er absolutt en brukbar arcaderacer, men skiller seg ikke ut fra mengden på annet enn grafikksiden. Spillet er for lett bl.a. fordi AI’en er for altfor dårlig og fordi man for tidlig i Garage Life game-moden overlesser deg til med nye deler til bilene. Hele tiden kan du fylle garasjen din med kjøretøy av det råeste slaget. Etter få timers spilling er det jamt slutt med oppfinnsomheten og man mister fort gløden og interessen til å fortsette med dette lette spillet. Så Auto Modellista er mest en leietittel for alle andre enn animasjonselskerne. I den japanske og amerikanske versjonen kan man spille online i Auto Modellista, men denne featuren er dessverre fjernet fra den europeiske versjonen. Denne muligheten kunne faktisk ha gitt spillet ett spark i riktig retning.

6 / 10
+
Flott grafisk overflate, anderledes opplevelse.