Knack 2

Knack 2

Oppfølgeren til det mye omtalte lanseringsspillet retter opp en del av problemene, men mangler fortsatt de delene som tar det til et nytt nivå.

Det er ingen hemmelighet at Knack fikk en ganske lunken mottakelse da det ble lansert for fire år siden. Noen av de mest vanlige ankepunktene med spillet var at det mangle særpreg, hadde en uinteressant historie, og manglet variasjon. Spillet levde rett og slett ikke opp til standarden Sony var kjent for på konsollene sine. Annonseringen av Knack 2 kom derfor litt overraskende på enkelte sist desember. Vil spillet overraske kvalitetsmessig også? Jeg tviler.

Knack 2
Knack 2Knack 2

For det første har vi historien. Hovedfigurene forblir stort sett de samme som vi så i Knack. Atter en gang er det Lucas og Ryder som i hovedsak reiser med vår blokkete hovedfigur på tur, og da sier det seg vel nesten selv at historien ikke tas til nye høyder i forhold til originalen heller. Alt er rett og slett som tatt ut av en laber tegneserie man våkner til i helgene. Figurene mangler det lille ekstra som gjør dem interessante, mens historieoppbygginen er så klisjeaktig som det går an. En mystisk rase våkner plutselig til live, og det blir opp til heltene våre å redde verden. På denne reisen vil du bli vitne til en romanse som føles så påtvunget at det gir frysninger, og "overraskelser" som man ser komme timer i forveien. Japan Studio har sagt at Knack 2 er ment for alle, men jeg tror ærlig talt at historien er for de færreste.

Heldigvis er det litt flere forbedringer i selve gameplayet. En av de mest omtalte er at Knack nå kan gjøre seg mindre eller større med et enkelt knappetrykk. Dette kommer blant annet til nytte når man leter etter de godt over hundre hemmelighetene som er spredd rundt i spillet. Disse er nemlig som regel gjemt i små, ofte ganske synlige, vinduer eller luker som bare lille-Knack kan komme seg gjennom. Jeg er av typen som liker å lete etter slike ting, så dette gjorde utforskningen av omgivelsene i spillet mer underholdende. Skjulte områder inneholder enten en kiste som inneholder en del av en spesiell egenskap eller en blokk med erfaringspoeng. Førstnevte forsøker å gjøre det litt mer interessant med å gjøre slik at man kan velge mellom det man finner i boksen, eller velge å få det en av vennene sine fikk i stedet. Dette er mest nyttig når de tilfeldig genererte belønningene gir deg en del du allerede har, så det fungerer mer som en mekanikk for å minske frustrasjon.

Knack 2
Knack 2Knack 2

Et annet område mekanikken brukes på er selvsagt i selve plattformingen. Har du spilt et vanlig plattformerspill før vet du akkurat hva som venter. Roterende lasere og andre hindringer må forseres med å enten endre størrelse eller hoppe over store høyder. Til tross for at dette sjeldent brukes på nevneverdig oppfinnsomme måter er det faktisk ganske underholdende. Kontrollerene er meget gode, så de gangene man roter det til er det som regel ens egen skyld. Dette er meget viktig siden vanskelighetsgraden man har satt bestemmer hvor utfordrende disse sekvensene vil være. Knack 2 er nemlig mer åpent enn originalen, noe som til tider gir deg mulighet til å velge blant flere veier. Noen av disse veiene vil være stengte avhengi av om man spiller på utfordrende eller lette vanskelighetsgrader, noe som gjør det litt interessant å prøve ulike oppdrag flere ganger. Samtidig blir det på denne måten mulig for alle, uansett ferdighetsnivå, å komme seg gjennom spillet. Et flott ide av Japan Studio.

Mellom denne hoppingen kommer det ofte sekvenser hvor man må trimme hjernen litt også. Knack har nemlig fortsatt evnen til å suge til seg ulike elementer som vil modifsere egenskapene hans på forskjellige måter. Noen tilfeller krever for eksempel at du leder strøm fra et punkt til et annet med å suge til deg jern, og dermed lage en sti med jern for å lede strøm fra et punkt som har elektrisitet til et punkt som trenger det. Et annet eksempel er å suge til seg is for å fryse fiender fast i bakken.

Knack 2
Knack 2Knack 2

Sistnevnte kan selvsagt også brukes i det tredje hovedaspektet av spillet, slåssingen. Her finner vi også en rekke små forbedringer. Fiendene er mer varierte, og krever ulike fremgangsmåter. Nå skal det sies at de uansett har ganske få angrep og taktikker å velge blant, så det blir mange kamper som er ganske like. Slikt er uansett ikke et stort problem med noen pauser, samtidig som du stadig lærer nye ting i løpet av spillet. Noen av samleobjektene vil blant annet gi deg flere måter å tilnærme deg kampene på. Et eksempel er en gjenstad som gjør at fiendene vil bli forvirret i noen sekunder om du knuser en av krystallene (som også gir deg litt beskyttelse) som er spredd rundt i de fleste kampområdene. Når du får denne vil det være smart å vente med å knuse disse til når fiendene er samlet, eller du trenger litt pusterom. Etter hvert som du får flere erfaringspoeng vil du også lære nye ting, bli sterke, raskere, og mer, så ting endrer stadig. Problemet er bare at det uansett vil føles litt tynt for dere som ønsker litt flere valgmuligheter og taktiske muligheter.

Alle aspektene av spillet flyter uansett godt sammen, og redder det fra å bli monotont med en gang. Like før du går lei av slåssingen i et kapitel går det som regel over til utforskning eller plattforming. På toppen av det hele lar spillet oss samarbeide med en venn fra første stund, og jeg vil helt klart anbefale det. Nesten hver eneste del blir bedre av dette. For det første blir kampene mer engasjerende siden man har spesielle samarbeidsangrep som ikke bare er underholdende å se på, men også tilfører mer variasjon. Samtidig er det gøy å utforske de koselige, men ganske lineære, områdene sammen.

Knack 2
Knack 2Knack 2

Presentasjonsmessig har er spillet akkurat så bra som man kan forvente. Partiklene på hovedfiguren selv ser veldig imponerende ut, samtidig som de animasjonsaktige omgivelsene tilfører en ekstra varme og sjarme passende et spill for store og små. Dette blir ekstra tydelig i de såkalte "Quick Time Events"-situasjonene hvor man kan kontrollere Knack i filmatiske sekvenser med å bare trykke på knappene man får beskjed om. Da kommer kameraet nærmere, og detaljene kommer godt til syne. Det eneste jeg kan klage på teknisk sett er kameraet. Siden man ikke har kontroll over det på noen måte er det viktig at dette sitter godt, noe det ikke går på flere steder. Svakheten merkes mest i slåssesekvenser. Jeg har flere ganger tatt skade fra fiender som befinner seg utenfor kameraet siden jeg plutselig fikk et prosjektil skutt mot meg, eller fienden hoppet fram ut av intet. Slikt blir ekstremt frustrerende i lengden, og vil virkelig kunne ødelegge en ellers underholdende opplevelse.

Knack 2
Knack 2Knack 2

Kort sagt forbedrer Knack 2 litt på nærmest alle problemområdene det første spillet har. Slåssingen er mer engasjerende og variert, omgivelsene mer åpne og morsomme å utforske, og gåtene mer givende. Det er derfor så synd at noen av de mest grunnleggende elementene fortsatt ikke sitter som de skal. Alt føles for tynt, og alt blir derfor monotont i lengden. Samtidig ble jeg aldri sjarmert av de livløse og klisjefylte figurene og historien. Når man i tillegg må slite med et kamera som ikke alltid følger med dempes en ellers meget god opplevelse noen hakk. Noe av dette reddes inn av at å spille med venner byr på mye ekstra moro, samtidig som noen pauser mellom slagene er heller ikke er å forakte. Knack 2 er en flott evolusjon fra PlayStation 4 sitt lanseringsspill, så jeg hadde ikke takket nei til å se det neste steget heller.

Knack 2
7 / 10
+