Dark Souls III

Dark Souls III: The Ringed City

Den andre og siste utvidelsen til Dark Souls III gjør opp for manglene i Ashes of Ariandel og gir oss et verdig avskjed med spillet, og muligens hele serien...

Etter jeg fullførte Ashes of Arandiel satt jeg igjen med blandede følelser. Ja, det var så absolutt Dark Souls. Utfordrende, frustrerende og tidvis gøy, men det var også forferdelig kort. Heldigvis sparte jeg det til jeg hadde fått klørne i utvidelse nummer 2, The Ringed City. Om jeg ikke hadde gjort det ville jeg sittet med en tom følelse ved slutten av utvidelsen. Da jeg endelig var blitt skikkelig varm i trøya var det over, dog med en spektakulær bosskamp til slutt.

Dark Souls IIIDark Souls III

The Ringed City fortsetter historien Ashes of Arandiel startet og tar oss denne gangen gjennom 2 store soner med varierte områder og omgivelser. Tro til Soulsborne er omgivelsene atter en gang spektakulære og ga spillet den arketypiske atmosfæren serien er kjent for. Faktisk så ser The Ringed City betydelig penere ut enn hovedspillet. Det er vanskelig å si om dette kun er grunnet design på omgivelsene eller om det er gjort grafikkforbedringer, men du kommer ikke til å høre meg klage. Det er dog noen ganske stygge fall i bildeoppdateringen til tider, og gjerne på steder der det passer ganske dårlig.

Som alltid er det en historie som blir fortalt, om enn ganske vagt. Kun de aller groveste trekkene av den blir fortalt via cutscenes og spillfigurer du kan snakke med her og der. Resten blir fortalt gjennom beskrivelsene på våpen, rustninger og andre gjenstander, samt i sonenes design og arkitektur og lignende. Det er også ganske mye hinting til tidligere spill i serien i form av personer man møter og gjenstander man finner. Det aller meste av historien er også, som tidligere, åpent for tolkning. Alt er hakket vagere enn vagt, men samtidig veldig bra fortalt. Jeg antar at bare fans av Soulsborne virkelig forstår hva jeg mente der. Nok en grunn til å prøve om du ennå ikke har våget.

I mine øyne var den største svakheten til Ashes of Ariandel lengden og antallet bosskamper. Bare to fordelt på drøyt fire timer? Det ble rett og slett litt for lite for min smak. Jeg rakk så vidt å bli mannevond der jeg satt før det var over og fryktet at The Ringed City skulle gå i samme fotspor. Fortvil ikke. Jeg brukte omtrent elleve timer, og det er fire bosser som kommer til å drepe deg. Jeg skal ikke gå inn i altfor mange detaljer her, men jeg synes ikke de fleste av bossene var spesielt oppfinnsomme. Ikke at dette gjør så veldig mye.

To stikker seg dog litt ut. En positiv og en negativ. Siste boss er helt magisk, med uten tvil den største arenaen hittil i serien, virkelig stygge angrep, håpløst mye liv, episk musikk og storymessig tyngde. Nest siste boss appellerer vel heller til en mer spesifikk type Soulsborne-spiller, mens andre vil føle mer hat mot den, og ikke det go'hatet vi får fra tid til annen. De to andre bossene er absolutt ikke dårlige, men også langt fra de beste i serien. I det minste fikk jeg fortsatt godfølelsen av å endelig klare dem.

Dark Souls IIIDark Souls III

Jeg skal ikke holde på så mye lenger. Det er rett og slett ikke så mye mer å si uten å avsløre for mye. The Ringed City gjør opp for manglene til den forrige utvidelsen, og gjør Dark Souls III til et enda bedre spill enn det allerede er. Store og vakre områder fylt med krevende fiender, kule nye våpen og rustninger, hemmeligheter og flere gjensyn med tidligere figurer. Brettdesignet er også på topp som vanlig. Jeg blir fortsatt like glad når jeg finner en snarvei, og jeg elsker hvordan du føler du har gått i en hel evighet før du plutselig er tilbake hvor du startet timer tidligere. Dette er dog ikke nytt, men det er godt å se at det holder den samme gode kvaliteten vi alle forventer.

Jeg har fått tilbake dødsangsten jeg la på hylla i fjor sommer, og jeg tror ikke den slipper taket med det første. Mitt møte med The Ringed City ga meg mersmak, så her blir det opptil flere nye gjennomspillinger. Hvem vet, kanskje jeg finner noe nytt som jeg ikke fant denne runden? From Software, dere har klart det igjen!

9 / 10
+
Ekstremt bra siste boss, god lengde, pent.