Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Nintendos vanedannende brettbyggerspill har endelig kommet til 3DS, og vi har vært så kreative vi kan for å kunne sette en karakter...

Super Mario Maker ble en stor suksess for Nintendo i fjor, og spillerne så ut til å elske muligheten til å få bygge egne Super Mario-brett. Med et kreativt og stort community var det dermed ingen tvil om at Nintendo også skulle lage en bærbar versjon av spillet. Dette heter passende nok Super Mario Maker for Nintendo 3DS. Selv om kjernen i spillet er den samme i 3DS-versjonen, så har det likevel fått en rekke nyheter slik at det passer til håndholdt. Har Nintendo skapt et nytt mesterverk?

Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Det er ikke til å legge skjul på at vi hadde våre tvil til en 3DS-versjon, men Super Mario Maker for Nintendo 3DS overrasker med enda en innovativ spillopplevelse. Selv om man starter med det samme utgangspunktet som på Wii U, er forskjellene mange og godt designet. Den første store endringen finner du i Create-modusen, der man nå blir møtt med en opplæringsdel. Dette gjør spillet mye mer tilgjengelig enn på Wii U, noe som også gjør veien kortere til å ha det gøy for oss som ikke liker å lese bruksanvisninger.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS byr på en nyttig, valgfri guide der en dueutgave av Mr. Yamamura og assistenten Mashiko forklarer grunnleggende brettdesign. For en erfaren Mario Maker-spiller som meg var det likevel mye nyttig å hente fra videoene til Yamamura, så de anbefales uansett hvor kreativ og flink du måtte være. Videoene fungerer dessuten uten nettilkobling, så det er ingenting i veien for å søke råd når du er på farten.

Create-modusen fungerer helt likt som på Wii U, noe som betyr at du får fire temaer fra noen av de mest populære Mario-spillene (Super Mario Bros. og Super Mario Bros. 3 til NES, Super Mario World til SNES og New Super Mario Bros. U til Wii U) og seks ulike miljøer du kan bruke i byggingen av dine egne brett.

En annen nyhet er at spilleren nå har tilgang til halvparten av gjenstandene allerede fra start, mens resten må låses opp via utfordringene du finner i Play-modusen (altså der du spiller brettene). Den eneste egenskapen som kreves av deg for å bygge noe, er at du klarer å være litt kreativ. Resten av jobben gjør du med stylus-pennen.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Dessverre kan det bli overlatt litt vel mye til din egen kreativitet, for det er så enkelt som å laste ned andres bidrag fra nettet. Nintendo har nemlig ikke sett behovet for å bruke serverne til dette, og du kan derfor kun dele brett med andre via Street Pass eller lokalt. Selskapet forsvarer dette med at 3DS-spillerne ikke ville ha brukt det på noen annen måte uansett, men de er tydeligvis blinde for ironien i at man likevel må på nett for å laste ned innholdet spillet deler med Wii U-versjonen.

Men for å snakke om noe positivt, kan jeg nevne den nye Super Mario Challenge-modusen. Her finner du 18 verdener hvor du skal redde Princess Peach fra Bowsers klør. Kjekt å ha når man sitter på bussen og ikke har lyst til å lage egne brett. Når du har gjennomført et brett i Challenge-modusen, blir det tilgjengelig i Memobot-modusen. Der kan du velge og vrake blant brettene du har låst opp, og du trenger ikke å tenke på rekkefølgen lenger. Dette gjør det litt enklere å gå tilbake for å få 100 prosent på de du skyndet deg gjennom.

I likhet med i Super Mario Maker Wii U har også Super Mario Maker for Nintendo 3DS modusen som kalles "Levels from the world", som består av 100 Mario Challenge (med en ny vanskelighetsgrad som heter "Super Hard") og Recommended Levels. I førstnevnte får du 100 liv til rådighet mens du forsøker å komme deg gjennom 18 brett tilfeldig valgt etter hvilken vanskelighetsgrad du har bedt om.

Når det gjelder Recommended Levels, får du tilgang til anbefalte brett. Det finnes ikke lenger noen mulighet til å anbefale brett, men Nintendo gir deg et utvalg av de brettene som blir spilt mest. Utvalget er enormt til tross for at mange av Wii U-brettene ikke er inkludert, og du kommer neppe til å spille gjennom alle. Disse kan dessuten lastes ned til Memobot slik at du kan spille dem uten å være koblet til serveren.

Super Mario Maker for Nintendo 3DSSuper Mario Maker for Nintendo 3DS
Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Helhetlig oppleves Super Mario Maker for Nintendo 3DS som et glimrende spill, men det er vanskelig å forstå hvorfor Nintendo med vilje har bestemt seg for at delingen av brett skal være så begrenset. Det strider mot hele konseptet, og er i beste fall bakstreversk. Spillet utnytter heller ikke 3D-muligheten på noen måte, men vi mistenker at det var resultatet av et kompromiss i forhold til konsollens maskinkraft.

Selv om feilene er frustrerende på papiret, så hindrer det ikke Super Mario Maker for Nintendo 3DS fra å levere en solid spillopplevelse gang etter gang, busstur etter busstur. Det finnes mer enn nok innhold til å holde deg opptatt i en lang stund fremover, og nyhetene er mer enn velkomne - de passer perfekt til det håndholdte formatet.

9 / 10
+
Nesten uendelig med innhold, halvparten av gjenstandene er tilgjengelige fra start, mange gode nyheter som passer til formatet.