Destiny

Destiny: The Taken King

Ett år har gått, men Bungie er på ingen måte ferdig med Destiny. Vi har sett på The Taken King-utvidelsen, som starter Year 2 med en masse forbedringer...

- We called it the Traveler, and its arrival changed us forever. Dette var det første vi hørte fra The Speaker i Destinys intro-scene, en film så episk som en intro burde være. The Speaker, som i hovedspillet var en av de aller viktigste karakterene, har siden blitt så godt som ubetydelig. Det kan også diskuteres om han i det hele tatt hadde noe som helst å si for vår reise gjennom universet, utenom det faktum at han solgte oss diverse «marks» og «emblems», altså symboler Guardians bruker for å vise andre Guardians hvor kule de er. The Speaker kan sånn sett brukes som et symbol på Destinys såkalte «Year 1», der figurer som burde hatt personligheter og satt sitt preg på historien, endte opp med å irritere med sitt fravær, dialog på barnehage-nivå (jeg ser på dere, Variks og Eris) og menybasert interaksjon. I det hele tatt manglet Destiny noen av bestanddelene et virkelig godt spill trenger. Så kom The Taken King.

The Taken King er den offisielle starten på Destinys andre år, og det merkes at Bungie har lært av tidligere feil. Der grunnspillets historie var preget av kjedelige oppdrag og repetisjon tar The Taken King oss med på en reise der mellomsekvenser ikke lenger er mangelvare. Dessuten er de gode, i det minste så gode som man kan håpe på etter katastrofen som var Destiny første år. The Taken King tar seg tid til å introdusere skurken Oryx, og det varmer når man faktisk kan legge fra seg kontrollen for å høre på hva Vanguard-rådet har å si om den nye trusselen. Karakteren Cayde-6, Vanguarden for Hunters, er kanskje hovedårsaken til at det hele fungerer så godt. Der Destiny gjennom hele Year 1 tok seg selv alt for seriøst, klarer det nå å tulle litt med seg og sine. Ved hjelp av den mesterlige Nathan Fillion kommer den tidligere anonyme androiden til live, og er den perfekte motpart til den kjedelige og til tider utålelige Eris Morn. Sammen utgjør de teamet du har på øret gjennom den nye fortellingen, og det er bra at det er mer dialog å vise til. At Cayde ofte gjør narr av Eris er med på å dekke over hennes overdramatiske tone, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor Bungie ikke kunne forsøkt å gjøre Eris til en litt mer likanes karakter i samme slengen. Jeg skjønner at hun har vært gjennom mye, men må hun være så innmari drama queen?

Destiny
Denne tidligere så kjedelige gjengen må ha tatt et kurs eller to i «Communications of the Golden Age,» for de gjør en mye bedre jobb enn tidligere når det kommer til å informere oss om hva som foregår. Og det med litt humor attpåtil.

En annen karakterendring er at Peter Dinklage er byttet ut med Nolan North som stemmen til Ghost. North passer utmerket til rollen, og klarer å personliggjøre den lille maskoten på et nivå Dinklage aldri helt greide.

Det er flott å se at Bungie prøver, og for det meste gjør de ting riktig også. The Taken King tar oss med til gamle og kjente soner som Cosmodrome på jorda, men lar oss utforske litt andre områder enn det vi kunne tidligere. Samtidig tar det oss med til det nye, skremmende Dreadnaught-området. Dreadnaught er flaggskipet til skurken Oryx, og er et digert område man får lov til å utforske. Ikke bare er det meningen å granske dette skipets kriker og kroker, men det er også en helt annen slagmark enn de man tråkker seg gjennom på for eksempel Venus og Mars. Så godt som overalt kaster nye bølger av Cabal seg mot de fæle monstrene fra The Hive, og de nye fiendene fra fraksjonen Taken er aldri langt unna. Både vanlige motstandere og de ikke-lenger-så-sjeldne major og ultra-typene, dukker opp titt og ofte. Dreadnaught er på denne måten ikke bare et sted å utforske, men også et område der man kan kjempe så mye man vil. Dette passer utmerket sammen med det faktum at fiendene nå dropper mye mer loot enn før. Å patruljere rundt på Dreadnaught føles også mye mer naturlig når man nå kan ta med seg enda flere bounties på samme tid, slik at man kan opptjene ytterligere progresjonspoeng og andre premier.

Det er godt å se at de nye motstanderne fra Taken-fraksjonen har noe mer å by på enn bare nytt utseende (faktisk er de bare marineblå versjoner av Fallen, Vex og Cabal-skapningene). De oppfører seg nemlig på uforutsigbare måter, og alle kan de teleportere seg kjapt vekk fra skuddene dine om de skulle føle seg truet. Noen skyter store, sorte kuler mot deg, som gjør det vanskelig å se, mens andre blåser deg vekk med en kraftig luftbølge. Sistnevnte har jeg dødd overraskende mye av, spesielt på kinkige plasser der jeg er blitt kastet utfor et høyt stup. Det føles godt med en utfordring.

Destiny
På innsiden av Dreadnauht-skuta har Cabal-styrkene satt opp base. Nå kjempes det et endeløst slag der inne, som de rettskafne vokterne kan utnytte til det fulle.

Det skal dog sies at tradisjonen med tåpelige navn fortsetter. Jeg skulle så inderlig ønske at Bungie kunne satt seg ned og gitt hver enkelt enhet nye navn, for «Vandal» og «Hobgoblin» er allerede teite nok. Å se «Taken Vandal» og «Taken Hobgoblin» blir litt for ekkelt og enkelt for min del, og det hender at jeg grøsser over hvor latterlig simpelt dette er blitt gjort.

Destiny
Goblin Disciple. Virkelig? Hvorfor kunne du ikke hett noe kult som «James McGoodbody» eller «David»?

Dreadnaught-området sitter på mye, og kanskje aller mest nevneverdig er The Court of Oryx. Dette er en arena-basert kampmodus der hvem som helst kan starte slag av varierende vanskelighetsgrad avhengig av hvilke runer man har samlet opp. Ved å bruke spesielle runer man gjerne får ved å kvitte seg med de verste av Taken-sjefene, kan man sammen med kjente og ukjente Guardians sette igang brukerbaserte stevner helt selv. Med andre ord kan spillere sammen nedkjempe boss-lignende motstandere, som tilføyer Destiny en helt ny måte å spille på. Dreadnaught byr på en hel del med spilletid og ting å gjøre, og det er spennende å ikke vite hva som kommer til å skje de neste minuttene. Kanskje noen andre Guardians setter igang en overraskelsesinvasjon av sterke Cabal-motstandere, ved å ta i bruk de nye runene? På den andre siden skal det sies at Dreadnaught-området, til tross for dets utmerkede variasjon og gåter, er meget kjedelig designet. Så klart skal det være skremmende og mørkt, men de grønne, livløse og noen ganger alt for store områdene minner meg om hvor mye jeg mislikte å tråkke meg gjennom Oblivion-områdene i The Elder Scrolls 4. Heldigvis er Dreadnaught fylt med mer å gjøre enn det Planes of Oblivion var.

The Taken King bygger videre på det Destiny har klart å gjøre meget godt i et år nå: skyting, jakten på loot, og evnen til å gjøre deg avhengig. Level-systemet har fått en overhaling, og det er nå mulig å nå nivå 40 ved normal progresjon. Vil du leke med de store guttene og jentene er det dog nødvendig at du også holder et øye med din «Light level», som har en hel del å si for dine angreps- og forsvarsevner. Nå er det slik at hvert eneste våpen og rustning du bruker har en innvirkning på denne Light level, og det er viktig å holde seg oppdatert på det beste utstyret. Faktisk er det nå mulig å oppgradere en eksisterende gjenstand ved å ofre en annen, sterkere gjenstand i samme kategori. For eksempel er det mulig å oppgradere en automatrifles angrepsverdi ved å ofre for eksempel en scout rifle med høyere angrepsverdi. Det er samtidig viktig å huske på at dette koster blant annet både glimmer (valutaen i Destiny) og kostbare Vanguard Marks, så prioritering er fortsatt viktig. Det skal ikke være lett, selv om det nå er enklere å ta vare på våpen man liker godt og gjerne skulle brukt lenger. Så lenge du har nok Vanguard Marks kan dine mektige eksotiske gjenstander oppgraderes til Year 2-nivåer.

Destiny
Samtidig som Destiny er blitt bedre på oppdrag og story er brukergrensesnittet blitt forbedret betraktelig, med personlige «Quests» til venstre, og de tradisjonelle «Bounties» til høyre.

Dette bringer oss over til en av de større endringene The Taken King bringer med seg, nemlig innføringen av Vanguard Marks. Vanguard Marks erstatter det som tidligere het «Vanguard Points» og «Crucible Points», og kombinerer dem heller til en egen, universell valuta. Dette har ikke all verdens praktisk forskjell bortsett fra at man bruker den samme valutaen både hos Vanguarden, Crucible-representantene og de tre fraksjonene Dead Orbit, New Monarchy og Future Warcult. De tre siste må man også nå love troskap til for å kunne tjene poeng hos og kjøpe varer fra. Opptjeningen av disse poengene har dog endret seg, og er ikke noe man lenger kan tjene opp via fullføringen av Patrol-oppdrag eller Crucible-kamper, men heller noe man blir gitt når man gjør ferdig én daglig Crucible-kamp, Heroic Story, og Heroic Strike. I tillegg får man Vanguard Marks for å demontere legendariske våpen og rustninger fra år to, og å fullføre visse Quests man blir gitt av Vanguard-gruppen. Greier man å fullføre alt dette hver dag er det relativt fort opptjente poeng, og det blir tilsynelatende enklere jo sterkere man blir. Alt i alt er dette en god endring, og er med på å strømlinjeforme og forenkle måten man handler legendariske gjenstander på.

Destiny
Skulle du ønske at den superkule hjelmen din var like god som den stygge du nettopp fikk? Null problem!

Nye strikes er også en del av The Taken King, og sammen med story-oppdragene bærer de preg av at Vault of Glass-utviklerne har designet dem. Det handler ikke utelukkende om å hoppe og skyte, men også om å utføre enkle oppgaver som å føre en lysende kule fra én plass til en annen for å åpne nye områder. Selv om dette er veldig fine endringer er det vanskelig for meg å ikke tenke at dette burde vært her fra starten av. Det er ikke merkelig at Vault of Glass er en fan-favoritt når man ser hvor utmerket oppdraget er kokt sammen, og jeg skulle likt å se enda mer av det i de nye oppdragene både i fortellingen og i de nye strikene. Forbedring er alltid bra, og det er noe Bungie definitivt har oppnådd, men det er enda et ganske langt stykke igjen til Destiny er mesterverket spillet så gjerne vil være. Det er nesten litt vondt å se, for hadde det vært hvilket som helst annet spill ville jeg nok sagt at det rett og slett ikke var godt nok. «Dessverre» er Destiny så utrolig god på førstepersonsområdet at det meste kan bli tilgitt av den enkle grunn at det er morsomt å spille uansett. Likevel må jeg si jeg er skuffet over hvor lite Destiny gjør forskjellig i oppdragene sine. Tross de nye dialogene og det forbedrede persongalleriet handler det meste fortsatt om å holde inne firkant-knappen for å skanne et objekt, og å skyte R1 når en gjeng «Vandals» kommer løpende mot deg. Unnskyld, jeg mener selvfølgelig «Taken Vandals.»

Crucible-delen av Destiny, spillets Player vs Player-modus har også blitt oppdatert. Den nye modusen Rift er minst like god som de tradisjonelle, og de nye banene er noe av det beste jeg har sett i online-spill på lenge. Godt design med vakre bakgrunner gjør det hele til en fornøyelig opplevelse, spesielt når man eier så det holder med Destinys nye sub-klasser som The Taken King innfører.

Destiny
Bow before Gamereactor!

Destiny: The Taken King gjør mye for å forbedre opplevelsen mange spillere og kritikere har klaget på siden lansering for et år siden. Historie-modusen er bedre enn noen gang, og karakterene er faktisk tilstedeværende. Spennende og uforutsigbare motstander er på plass, et logisk level-system er innført og nye, varierte og forbedre oppdrag har sett dagens lys. Med andre ord er Destiny forbedret på absolutt alle områder. Likevel er ikke alt fryd og gammen. Jeg føler lista ligger svært lavt blant Destiny-fansen - og enkelte kritikere - når det kommer til hva som er akseptabelt å bli servert av story og karakterer. Til tross for at både Nathan Fillion og Nolan North gjør utmerkede jobber, veier ikke dét helt opp for at all karakter-interaksjon fortsatt foregår i butikk-menyene. Det er ikke mulig å stille karakterene spørsmål eller starte en samtale med disse. Bungie har reklamert med sin «new approach to storytelling,» men denne «nye tilnærmingen» er ikke ny i det hele tatt. Å legge noen mellomsekvenser mellom oppdrag er blitt gjort siden tidenes morgen, og selv om det løfter Destiny betraktelig er det bare fordi det var så miserabelt dårlig til å begynne med. Selv om disse mellomsekvensene forteller oss mer om hva som foregår i nåtiden (kampen mot Oryx), er det ikke noe som tyder på at Bungie har tenkt å gjøre det enklere å leve seg inn i dette universet. Så vidt jeg la merke til ytret ikke vår Guardian en eneste setning i hele The Taken King heller, og da blir det vanskelig å leve seg ytterligere inn i karakteren min. All bakgrunnshistorie er fortsatt knytt til «grimoiren» man må gå på nettet for å lese. Det må finnes en måte å få denne infoen inn i spillet på, for eksempel ved å prate med Vanguarden eller The Speaker. Kanskje, bare kanskje, ville han da blitt relevant igjen. For når alt kommer til alt er vel snakking det han skal kunne best?

Destiny
Vil dette noen gang føles ut som mitt hjem?
8 / 10