Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2

Mercury Steam avslutter sin karriere som Castlevania-utvikler med et av de peneste spillene vi har sett på Playstation 3. Kim har bitt fra seg og satt karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Må si jeg ikke var helt overbevist med det første spillet i serien. Ja, et flott stykke spill, men i mine øyne var det langt fra å være Castlevania. Jeg fikk aldri testet Castlevania: Mirror of Fate. Når jeg sier «langt fra å være Castlevania» mener jeg det jeg kjenner som Castlevania. Jeg vokste opp med Castlevania på NES, og Castlevania: Simon's Quest, jeg syns også Castlevania: Symphony of the Night er Konamis magnum opus i serien, jeg digget også spillene til GameBoy Advance og Nintendo DS. Vet ikke om du ser en trend her? De spillene jeg husker best, og likte mest er alle plattform 2D-spill. 3D-spillene til N64 og PS2 var ikke ekte spill i serien. Dårlige kontrollere, middelmådig grafikk, og mye annet gjorde at de aldri satte seg. I hvert fall ikke på samme måte som 2D-spillene gjorde for min del.

Castlevania: Lords of Shadow 2 er derimot et ekte Castlevania-spill. Og da mener jeg i den forstand at du tar de beste elementene fra Symphony of the Night og kaster det i en blender med God of War. Store og episke områder og fiender som får deg å gispe etter luft, en lang og kul fortelling som drar historien videre nivå etter nivå og en musikk som er noe av det beste jeg har hørt på lenge. Ikke minst er alt dette med på å gjøre hele spillet til en eneste episk smørje, men Robert Carlyle gjør en utrolig bra Gabriel Belmont, nå kalt Dracula, og Patrick Stewart, en av mine favorittskuespillere, gjør en fantastisk bra jobb som Zobek.

Castlevania: Lords of Shadow 2

Denne gangen er spillet mer åpen enn før, du kan også skifte kamera-vinkel, og faktisk skru av Quick Time Events helt! Det siste er i mine øyne noe av det beste spillet har å tilby, det er ingenting i verden jeg føler er verre enn påtrengende QTE som skjer på de merkeligste steder, og at man skal ha under ett sekund på å trykke på knappen som vises i et lite felt på skjermen er unødvendig og irriterende. Håper flere spill begynner å tilby dette.

Dette er en annonse:

Når det kommer til omgivelsene er de veldig varierte. Du opplever nåtiden, samt fortiden gjennom sekvenser hvor du snakker med en liten gutt. Så du får opplevd både industrielle og høyteknologiske fabrikker og forskningslaboratorium, samt Draculs slott og helvete. Alle områdene er utrolig detaljrike, og lyssettingen er fantastisk. Det er bestemte sekvenser hvor lyset spiller en stor faktor, og det føltes nesten litt ut som Metal Gear Solid. Du må unngå å bli oppdaget av en fiende å komme deg til utgangen uten å bli tatt. Moro.

Castlevania: Lords of Shadow 2

I motsetning til det forrige spillet kan du i mange av områdene bevege deg fritt. Når jeg sier fritt, så mener jeg ikke helt åpent som i for eksempel Zelda, men mer at du har muligheten til å utforske mer enn før. Det føles ikke like lineært selv om det til tider er det. Mange av nivåene går også inn i hverandre. Det var flere ganger jeg havnet på helt andre steder enn jeg skulle være på det tidspunktet jeg kom dit. Jeg hadde rett og slett ikke egenskapene til komme meg videre. Det er mange steder hvor spillet sier at du ikke har muligheten til å gå videre før du har funnet en egenskap eller nøkkel eller lignende også.

Kampsystemet er veldig likt det forrige spillet. Du kan sette sammen kombinasjoner som er med på å øke skaden du gjør mot fiendene eller hvor hvert slag helbreder dine sår. Du låser opp nye og unike egenskaper som er med på gjøre Dracul sterkere. Dette er alt fra nye kombinasjoner i kampene, til unike egenskaper som er med på å åpne nye veier i nivåene du er på. Du kan også reise mellom de forskjellige stedene, og du blir oppfordret til å gjøre dette for å finne alle hemmelighetene spillet har å tilby.

Dette er en annonse:
Castlevania: Lords of Shadow 2

På ingen er dette et dårlig spill. Selv med sine mangler og til tider irriterende momenter. Det er gåter som kun er der for å dra ut tiden, steder du må klatre og bare gjette deg til hvor du skal hoppe. Den verste synderen er når du dør. La oss si at du bommer på et hopp. Du blir da sendt tilbake til stedet du hoppet fra, veldig logisk så langt. Hver gang du gjør det mister du litt helse, når du bommer en gang for mye og du ikke har mer helse igjen får du en game over skjerm. Dette i seg selv er også helt ok, du er jo tross alt "død". Irritasjonen er når du da må gå gjennom et minutt med å laste inn spillet igjen, bare slik at du starter noen få sekunder bak der du var.. Hva er vitsen? Dette irriterer meg med Zelda, og det irriterer meg med Castlevania. Det er ingen straff, det er bare irriterende å måtte gå gjennom hele startprosessen fordi du mistet all helsen.

Som sagt, uansett disse manglene er spillet råkult, og ser råflott ut. Jeg testet det på en PlayStation 3, og de drar virkelig nytte av det PS3 nå klarer å pumpe ut. Alt i alt et godt spill som absolutt fortjener å bli spilt.

Castlevania: Lords of Shadow 2
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Varierte og pene miljøer, flott musikk og bra stemmeskuespill.
-
Irriterende hoppegåter og lange lastetid om man dør.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Maldread
    Dracula fra «Lords of Shadow 2», hadde virkelig hatt godt av å ligge noen år til i kista si. Et råttent, ubrukelig lik, som så vidt klarer noen... 5/10

Relaterte tekster

Castlevania: Lords of Shadow 2Score

Castlevania: Lords of Shadow 2

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Mercury Steam avslutter sin karriere som Castlevania-utvikler med et av de peneste spillene vi har sett på Playstation 3. Kim har bitt fra seg og satt karakter...

6
Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2

FORSPILL. Skrevet av Gillen McAllister

Mercury Steam beviste med Lords of Shadow at de kunne levere en ekte Castlevania-opplevelse. Vi har sjekket om de nå klarer å følge opp...



Loading next content