Rayman Legends

Rayman Legends

Etter mye om og men er det nye Rayman-spillet endelig klart til lansering. Til flere formater! Morten har undersøkt om den leddløse luringen fortsatt er i form...

Da det kom frem at det Wii U-eksklusive Rayman Legends skulle utsettes og slippes til flere formater, ble nyheten møtt av forferdelse rundt omkring i spillbransjen. Særlig utviklerne selv, gjengen som hadde jobbet på spreng med å fullføre spillet i tide, rev seg i håret av fortvilelse. Samtidig var det en annen gruppe som jublet. For spillerne som koste seg med den knallgode forgjengeren Rayman Origins, var det nemlig en gladnyhet at oppfølgere skulle slippes til de samme formatene. Det var tross alt ikke så mange som hadde skaffet seg en Wii U enda.

Når sant skal sies tilhører jeg selv denne gruppen. Jeg elsket forgjengeren, og jeg har forsatt ikke kjøpt meg en Wii U. Som de fleste andre har jeg nemlig valgt å vente til The Wind Waker HD og de andre storspillene kommer. Jeg synes dessuten folkene som kjøpte forgjengeren, og på den måten gjorde den til en suksess, fortjente å ta del i moroa med oppfølgeren. Likevel dukket noen bekymringsmeldinger opp i tankene mine, i perioden mellom utsettelsen og den nye slippdatoen. Ettersom Legends ble designet med Wii U og Gamepad-kontrolleren i tankene, hvordan ville spillet fungere på de andre plattformene? Det viser seg at jeg ikke hadde noen grunn til å bekymre meg.

Rayman Legends

Det stemmer naturligvis fortsatt at Rayman Legends ble designet for Wii U, men hvis du ikke vet dette på forhånd er jeg sannelig ikke sikker på om du merker det. Spillet fungerer rett og slett strålende, uavhengig av hva slags type kontroller man har i hendene. Det er ikke perfekt, men det er likefullt et enestående og utrolig gjennomført mesterverk av et spill, som har mer sjarm enn de fleste andre i sjangeren til sammen.

Historien i Rayman Legends er pinlig enkel. De snodige krabatene fra det første spillet (pluss ei ny ei) har etter sigende sovet hundre år i strekk, og nå må de rydde opp i kaoset som er vokst opp rundt dem mens de lå og snorket. Det spiller uansett ingen rolle. Det eneste du bryr deg om er hvor gøy du har det, mens du utforsker de lekre håndmalte nivåene.

Rayman LegendsRayman Legends

Legends byr på et hav av varierte brett, som er delt opp kategorier med artige navn som Toad Story og Fiesta De Los Muertos. Alle har sin unike stil og sine egne farger, men de skaper likevel en flott helhet. Alt passer på en måte inn i det helsprøe Rayman-universet, selv om man aldri vet hva man kan forvente av neste brett. Det eneste du vet er at de finner tonnevis av Lums (små flygende gule saker som fungerer omtrent som myntene i Super Mario) og drøssevis Teenies (munkelignende små krabater som har rotet seg borti trøbbel). Jo flere man samler desto raskere låses nye nivåer opp. Er du ekstra god låser du dessuten opp såkalte lucky tickets, som blant annet gir deg tilgang til gamle brett fra Rayman Origins.

I tråd med forgjengeren er Rayman Legends en festlig og mesterlig designet opplevelse. Musikken får deg garantert til å trekke på smilebåndet, og utviklerne demonstrerer gang på gang at de mestrer brettdesign i 2D i verdensklassen. De grunnleggende gameplaymekanikkene er de samme som før, men man kommer stadig vekk over små nyheter som bidrar til variasjonen. I 20 000 Lums Under The Sea leker for eksempel utviklerne med elementer fra stealh-sjangeren, da man må holde seg i skyggene for å overleve. Rayman Legends blir aldri kjedelig, det skal være sikkert og visst.

Rayman Legends

Nytt i oppfølgeren er en velkommen challenge-modus, der nye utfordringer skal presenteres jevnlig etter lanseringen, et artig Kung Foot-minispill, som blander fotball og Kung Fu, og hysterisk morsomme musikkbrett. På disse nivåene skal du samle Lums og Teenies i takt med festlig musikk, som en svært unik versjon av Survivors Eye of the Tiger. Det er umulig å ikke like det.

Nå har det blitt mye skryt, velfortjent skryt, men alt er likevel ikke perfekt selv i Michel Ancels håndtegnede drømmeverden. Spillet har fortsatt lett for å bli litt vel kaotisk på noen av brettene, og da spesielt når man spiller flere sammen. Det er også fort gjort å havne såpass langt bakpå at man faller utenfor skjermen og dør, og det faktum at alle kan slå hverandre skaper endel hodebry. Det er gøy å daske løs på hverandre for moro skyld på starten av brettet, men når man skal prøve å fullføre et vanskelig brett uten å sende vennene sine i døden, er det ikke like morsomt. I hvert fall ikke etter den femte gangen, frem til da er det nokså festlig. Heldigvis er checkpoint-systemet snillere denne gangen, og man starter som regel like før ulykkesstedet når man først har dummet seg ut.

Rayman LegendsRayman LegendsRayman Legends

Ellers mistenker jeg at medhjelperen Murfy, den største nyheten i Rayman Legends, fungerer bedre i Wii U-versjonen. Murfy stilles til disposisjon på noen av brettene, og kan brukes til å flytte på blokker, kutte snorer og så videre. På Wii U gjøre dette manuelt ved hjelp av touchskjermen på gamepaden. I Playstation 3- og Xbox 360-versjonen (som jeg har testet) derimot hopper han automatisk mellom elementene han kan påvirke, og venter på kommando. Når du spiller alene fungerer det glimrende, men når du spiller med andre kan problemer oppstå. Av og til trenger du nemlig Murfy for å hindre at du hopper i døden. Hvis spillerne ikke er på samme sted kan ikke Murfy hjelpe alle, og dermed blir noen ofret. Han forholder seg utelukkende til spilleren lengst fremme, så det gjelder å samarbeide får å hindre unødvendige dødsfall.

Disse små irritasjonsmomentene er imidlertid bare skjønnhetsflekker på et ellers plettfritt ansikt. Med fare for å hisse på meg Wii U-fansen vil jeg påstå at overgangen til multiformat var det eneste riktige for Rayman Legends. Hvis ikke hadde veldig mange spillere gått glipp av et av de beste plattformspillene noensinne.

Rayman Legends
Rayman LegendsRayman Legends
Rayman LegendsRayman Legends