Zone of the Enders HD Collection

Zone of the Enders HD Collection

Metal Gear er ikke Hideo Kojimas eneste fjær i hatten. Tomas har sett nærmere på noe av den mindre kjente fjærpryden...

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva det er jeg nettopp har spilt. Det vil si, jeg er klar over at det teknisk sett er en HD-lansering av Zone of the Enders-serien - to temmelig populære spill fra Metal Gear-skaper Hideo Kojima. Det jeg er usikker på er hvordan i all verden jeg skal forholde meg til disse spillene. Er det en mørk og dyster romsaga jeg nettopp har kjempet meg gjennom? Eller har jeg tatt del i en småkomisk saga om vennskap, egnet for barn av alle aldre? Skal jeg bli provosert av den mørke tematikken? Skal jeg le av den cheesy dialogen? Jeg er neimen ikke sikker på hva Kojima forventer at jeg skal tenke, men et eller annet sted mellom snodige karakterer og malplasserte replikker er det noe som forteller meg at denne bisarre formelen, hva enn den tar sikte på, faktisk funker.

Zone of the Enders HD Collection

For den uinnvidde er Zone of the Enders en spillserie der man tar kontroll over en Orbital Frame (en stor, menneskestyrt robot). Spillserien foregår i det 22. århundre, og menneskeheten har bygget kolonier i utkanten av solsystemet. De av dere som har vært borti spillserier som Armored Core vil sikkert kjenne igjen flere av de grunnleggende spillmekanismene. Formålet går som regel ut på å utrydde alt man møter på av fiendtlig maskineri, som oftest ved hjelp av et gigantisk, fastmontert sverd og et knippe ulike skytevåpen. Det grunnleggende fungerer stort sett greit i begge Zone of the Enders-spillene. Kontrollsystemet er lett å få dreisen på, man får bra med utfordringer selv på middels vanskelighetsgrad og man har et variert artilleri som er gøy å bruke. Hadde bare kameraet vært på plass.

Zone of the Enders HD Collection

Kameraet i det første Zone of the Enders-spillet er altfor tregt. Det blir vrient å manøvrere seg rundt når man ikke har låst siktet til en motstander, noe man heldigvis gjør ganske ofte. Så lenge man holder seg til lock-on systemet fungerer kameraet stort sett greit. Kampene er cinematiske, og det er slettes ikke umulig å skape noen smått spektakulære øyeblikk i nærkamp. Det første spillet i serien fortjener dessuten et stort pluss i boken fordi spilleren blir satt til å utforske sine omgivelser for å finne veien videre. Jeg fikk erfare at det gjelder å bite seg fast i detaljer. Skulle man gå glipp av noe viktig, i mitt tilfelle en spesiell type ammunisjon, så man gå tilbake og finkjemme steder man har vært tidligere, noe som kan lede til synkende tålmodighet og oppgitt sukking.

Zone of the Enders HD Collection

Zone of the Enders: The 2nd Runner gjør mye riktig. Kameraet er mer responsivt og de animerte filmsekvensene fra eneren, som må ha stått for noe av den mest livløse ansiktsanimasjonen her i verden, er byttet ut mot anime. Dessuten virker de ulike våpnene bedre balansert i forhold til hverandre. Zone of the Enders: The 2nd Runner er mer fokusert enn forgjengeren. Man kan ikke lenger fly rundt etter eget ønske slik man kan i eneren, men historien utspiller seg til gjengjeld over langt mer varierte landskap. Den store skuffelsen kom imidlertid da de åpne omgivelsene ble byttet ut mot trange passasjer. Kameraet takler ikke trange korridorer. Kampene ble fort kaotiske, uoversiktlige og frustrerende. Det hadde ikke spilt så mye rolle hadde det ikke vært betydelig flere trange ganger og små rom enn i forgjengeren. Etterfølgeren falt imidlertid bedre i smak enn forgjengeren, selv om det også i dette spillet er et par punkter der Kojima virkelig burde satt ned foten.

Zone of the Enders HD Collection

Zone of the Enders HD Collection er definitivt en spillbar pakke, og High Voltage Games har gjort en grei jobb med HD poleringen. Ser man bort fra litt teknisk rust som at et par sekvenser sliter med en noe nedsatt bildeoppdatering så tar spillene seg svært godt ut i HD. Faktisk finnes det flere spill fra denne konsollgenerasjonen som ville slitt med å måle seg med Zone of the Enders: The 2nd Runner. Det er en liten ripe i lakken at det ikke følger med noe særlig ekstra innhold, utover muligheten til å teste en demo av Metal Gear Rising: Revengeance. Mangel på intervjuer og lignende Zone of the Enders relatert innhold forhindrer dette fra å bli et «mecha» for ZoE-fansen slik mange kanskje hadde håpet Det er allikevel en god pakke for deg som svært gjerne vil se Zone of the Enders i HD, eller for deg som enda ikke har sett innsiden av en kjemperobot.

Zone of the Enders HD Collection
7 / 10
+