Torchlight II

Torchlight II

Runic Games stiller med en flerspillerbasert oppfølger til det populære rollespillet. Vi har satt karakter på Torchlight II...

Blizzard har det ikke så veldig bra for tiden. Det finnes ingen tvil om at Diablo III vært en salgssuksess, men det kan ikke være noe særlig å jobbe med et spill i flere år, bare for å få slengt store mengder med kritikk mot seg etter lansering. Det var mange som hadde enormt store forventninger til spillet, og det er jo litt rart at utvikleren valgte å forandre seriens fundamentale spillmekanikker så drastisk som de gjorde.

Utvikler Runic Games har gjort ting litt annerledes. Den lille utvikleren som ble grunnlagt av Schaefer-brødrene som i sin tid var med på å skape Diablo-serien, har i stedet fokusert på å finpusse og utvide det solide fundamentet som de snekret sammen med det første Torchlight-spillet.

Torchlight II

Og det merkes at utvikleren har erfaring. Til tross for mangelen på et Call of Duty-aktig budsjett, har utviklerteamet klart å sette sammen et ekstremt solid spill. Ikke én eneste gang har jeg opplevd tekniske problemer, eller ødeleggende gameplay-elementer. Det er tydelig at dette er et prosjekt utviklerne har hatt en brennende lidenskap for.

Før du kan gå ut på jakt, er du nødt til å velge mellom fire forskjellige figurtyper. Det er opp til deg å velge kjønn, og bestemme hvordan de skal se ut. Embermage er Torchlight II sin trollmannklasse, mens Berserker er glad i nærkamp og Outlander fungerer som en langdistanseekspert.

Torchlight II

Personlig har jeg falt for Engineer-klassen. Faktisk mener jeg at Runic Gamer har skapt en av sjangerens mest intressante klasser, rett og slett fordi den kan spilles med fokus på både nærkamp og langdistanseangrep. Bruken av elektriske granater og steampunk-roboter gjør ikke klassen akkurat mindre spennende.

En av spillets nye funksjoner er den såkalte Charge Bar. Denne har fem nivåer som kan lades opp ved å gruse fienden eller ved å ta i bruk visse magiangrep. Funksjonen fungerer forskjellig fra figur til figur. Engineer får for eksempel muligheten til å tilføye ekstra skade til magiangrep, mens Berserker får seks sekunder med økt hastighet og kraftigere slag.

Strukturen i Torchlight II vil ikke overraske sjangerveteraner noe særlig. Byene er stappfulle av folk som trenger spillerens hjelp, og det går som oftest ut på å smadre digre monstre til pinneved. Man blir gjerne belønnet i form av at erfaringspoeng og nytt utstyr som med tiden vil gjøre figuren din mye sterkere. Men også her har utvikleren tilføyd en rekke små, men gode elementer.

Hver by inneholder for eksempel to kister. Den ene er dedikert til å bevare utstyret til din nåværende figur, mens den andre er delt mellom de fire forskjellige figurklassene. Det betyr at hvis du skulle spille som Engineer idet du finner et sverd som hadde passet perfekt for Berserkeren din, kan du enkelt og greit slenge den i kista slik at din Berserker kan plukke det opp ved en senere anledning.

Torchlight II

Byene har også typiske selgere som kan forbedre utstyret ditt, og skulle du ønske å slappe av ved å fange et par magiske fisk, så kan det gjøres ved fiskehullet (fisken kan selvfølgelig brukes til å forbedre kjæledyret ditt). Vi får også et gjensyn med den mystiske kjøpmannen fra Diablo II, som lar deg kjøpe utstyr uten at du har noen som helst anelse om hva det er snakk om, før du faktisk har betalt. Det betyr at du i teorien kan få verdens beste sverd, men på samme tid kan du også ende opp med en tom lommebok i tillegg til et ubrukelig skjold.

Kjæledyrene var et av de mest unike aspektene ved det første spillet, og de har fått minst like mye oppmerksomhet i Torchlight II. I det første spillet kunne kjæledyret ditt ta i bruk eget utstyr, forvandle seg til monstre og løpe til byene for å selge alt utstyret du ikke trengte. Denne gangen kan derimot kjæledyret ditt også beordres til å gå til innkjøp av helsedrikker og magiske formler, slik at du slipper å gjøre det selv. Sammenlignet med Diablo III, hvor påfyll til helsemåleren kan plukkes opp fra bakken, mener jeg dette er et smartere system, og jeg sliter med å forestille meg en fremtid hvor spill i denne sjangeren ikke lager sin egen vri på systemet til Runic Games.

Torchlight II

Som kjent fantes det ingen flerspillerdel i det originale Torchlight, noe som irriterte mange spillere. Dette er ikke saken i Torchlight II, og utvikleren har endelig skapt en fullverdig flerspilleropplevelse. Nøyaktig hvorfor utvikleren plutselig ombestemte seg angående flerspillerdelen vet jeg ikke, men resultatet beviser at det er den beste avgjørelsen Runic Games noensinne har tatt.

Det litt trege tempoet og den manglende vanskelighetsgraden man opplever når man spiller alene, er ikke å finne sekundet du beveger deg inn i flerspilleren. Her fylles skjermen av fiender i alle størrelser og fasonger, og en regnbue av magiske besvergelser lyser opp alt øyet kan se. Og ikke én eneste gang sliter spillet med bildeoppdateringen, noe som er mildt sagt imponerende.

Torchlight IITorchlight II

Det er ingen tvil om at det hektiske tempet og det store antallet av ting som skjer på skjermen samtidig, er blitt gjort mulig nettopp fordi utvikleren ikke har fokusert på sylskarpe teksturer og teknisk imponerende lyseffekter. I stedet har utvikleren gjort det de kan for å forbedre sin visuelle stil, og de har lykkes i så stor grad at Torchlight II ser markant bedre ut enn forgjengeren, uten at det nødvendigvis er så mye mer imponerende rent teknisk. En større spillverden har også sørget for at vi får mer varierte miljøer og monstre, og det er til enhver tid stappfullt av små detaljer og flotte farger.

Spillets musikk har nok en gang blitt komponert av den dyktige musikeren Matt Uelmen, mannen bak musikken i det første Diablo-spillet. Som vanlig er det gitaren hans som har fått kjørt seg, og sammen har de skapt et veldig stemningsfullt lydspor. Dessverre hender det at musikken sliter med å skille seg ut blant spillets mange lydeffekter, og dette er en skam ettersom musikken til Uelmen har potensial til å gi spillet en helt egen atmosfære.

Torchlight II

Dessverre er ikke alt på plass i Torchlight-land. Jeg savner for eksempel et bedre evnetre, ettersom jeg låste opp alle de kuleste evnene tidlig i spillet. Dette sørget for at jeg ble sittende igjen med en hel haug med kjedelige oppgraderinger som jeg egentlig ikke hadde lyst på, og spenningen rundt det å låse opp nye evner ble etterhvert mindre og mindre. Som jeg allerede har nevnt kan eventyret også være litt kjedelig hvis du spiller alene.

Nei, det finnes ikke mye å klage på når det kommer til Torchlight II - spesielt ikke når spillet selges for så lite som 140 kroner. Det er opplagt at Runic Games visste godt hva de hadde lyst til å gjøre med oppfølgeren til det populære rollespillet, og det har de også lykkes med. Spillets gameplay og tempo er midt i blinken for de av oss som savnet det lille ekstra i Diablo III, og jeg kan trygt anbefale Torchlight II.

9 / 10
+
Fantastisk flerspiller, mange gode ideer, stort eventyr.