Disgaea 3 Absence of Justice

Disgaea 3: Absence of Justice

Overveldende. Det er ordet som best beskriver Disgaea 3: Abscence of Justice. Glem den søte manga-grafikken og den helsprø historien, Disgaea 3 er et av de mest avanserte og omfattende strategispillene som er laget.

I Disgaea 3 styrer vi Mao, en ung jypling som bor i Netherworld. Eller Helvete, på godt norsk. I underverdenen er innbyggerne som kjent onde, og Mao er intet unntak. Han går på Ondskapsakademiet, en slags videregående skole for ungdommene i Helvete, og her får man skryt for å skulke eller banke lærerne.

Historien er egentlig helt på jordet, Mao bestemmer seg for å bli en ekte helt etter å ha lest utallige mangaer, sett anime-filmer og spilt dataspill. Fortellingen er egentlig bare en unnskyldning for å binde sammen de mange strategiske kampene i spillet, og er egentlig helt på jordet for det meste. Når det er sagt er dialogen og handlingen i spillet ofte svært vittig. Spesielt for alle som har et forhold til japansk kultur, anime og manga. Her er det lov å drite ut alt og alle, og figurene legger ikke skjul på at de er med i et spill. Absurd internetthumor blandet med otaku-referanser gjør dette umiddelbart til et spill for folk med spesielle interesser.

Og det blir ikke noe mer tilgjengelig når man først begynner å spille. Jeg har litt over 100 spilletimer på det første Disgaea-spillet på Playstation, som var passe omfattende å komme inn i. Disgaea 3 er mye mer omfattende enn dette spillet.

Kjernen av spillet er strategiske kamper på et slags rutenett. Har du spilt Final Fantasy Tactics eller Fire Emblem vil du raskt kjenne deg igjen. Når det er din tur har du muligheten til å flytte figurene dine, kommandere de til å angripe fiendene, bruke gjenstander i ryggsekken eller magi. Når du har gjort alt du skal er det fienden sin tur til å gjøre sine trekk, og så videre. Enkelt og greit.

Det er bare det at Disgaea 3 slenger inn masse ekstra elementer å ta hensyn til. For eksempel kan man kommandere en av sine soldater til å plukke opp en alliert og kaste ham. Denne allierte har kanskje plukket opp en annen allerede. Og så videre. Dette er en teknikk for å flytte en figur raskt over et svært brett, ha fire figurer oppå hodet ditt som du kaster noen ruter frem, så tar neste og kaster de tre han har over seg enda lenger frem, og så videre. Man kan også plukke opp gjenstander å kaste, blokker for å lage trapper opp i høyden, og så videre.

Figurer hjelper også hverandre i kamper, enkelte allierte er bedre venner enn andre så det lønner seg å plassere de ved siden av hverandre for å øke styrken på angrepene. Så var det å tenke ut en bra rekkefølge på angrepene selvsagt. Og ikke glem Geopanelene. Enkelte nivåer har magiske farger på bakken som gir forskjellige evner til figurer som står på den aktuelle fargen, samt blokker som kan endre og ødelegge fargen. Et lite spill i spillet går ut på å manipulere og fjerne disse fargene, noe som resulterer i massive belønninger, men systemet i seg selv er såpass komplekst (og enda mer enn i forgjengerne) at det kommer til å få selv Mensa-medlemmer til å tyne hjernen sin til det ytterste.

Om ikke kampene er avansert nok har spillet ekstreme mengder med statistikk og planlegging utenfor kampene. Figurene dine får ferdighetspoeng men det er opp til deg å utvikle de riktig, og det er vanvittig mye å ta hensyn til her og. Våpen og rustninger med forskjellige egenskaper, spesialiseringer og ferdigheter og unike evner. Hva man skal bruke penger på eller prioritere er nesten ren gjetning i starten. I tillegg har man muligheten til å utvikle forholdene mellom figurene sine, og ikke minst lage nye figurer og gjenstander ved å bruke politisk press mot studentrådet.

Overveldende er det eneste ordet som kan beskrive dette, Disgaea 3 kaster så mange elementer og funksjoner etter deg at du ikke vet hvor du skal begynne. Dette er ikke noe spill for nybegynnere eller utålmodige, dette er et spill som krever mange mange investerte timer med en stupbratt lærekurve før du begynner å sette virkelig pris på spillets mange nyanser. Og da er du fortapt.

Å si at et spill har over 100 timer gameplay er som regel bare sludder, man kan se det meste i de aller fleste spill på 10-20 timer, men Disgaea 3 er faktisk et spill som lett kan spise opp langt over 100 timer av livet ditt. Når du først har kommet over lærekurven, når samspillet mellom alle de ulike faktorene i spillet begynner å minne om en pen vals, nekter spillet å slippe taket i deg. Da begynner du plutselig å jobbe mot langsiktige mål, å ta gamle brett på nytt for å få maksimal bonus, og en slags indre skjønnhet åpenbarer seg.

Skjønnheten kommer nemlig innenfra i Disgaea 3, på utsiden er det nesten stygt til tider. Bakgrunnene er klare og fine, men spillfigurene er todimensjonale tegninger med dårlig oppløsning. Ikke at det gjør så mye, bevegelsene og angrepene og kombinasjonene er ofte spektakulære og morsomme, men dette er i bunn og grunn PS2-grafikk på PS3.

Lyden er helt grei, ikke spesielt avanserte lydeffekter men den herlige glade jazz- og swingmuskken som akkompagnerer kampene i underverdenen passer den sprø profilen til spillet perfekt.

Disgaea 3: Abscence of Justice er et nådeløst vanskelig spill å komme inn i. Dette er ikke noe for folk med liten tålmodighet. I tillegg er rammen rundt spillet så absurd at humoren kan skremme vekk mange. Men er du manga-interessert, glad i å tenke og har masse masse fritid, så kan jeg anbefale dette varmt. Du får rett og slett ikke et dypere strategispill til konsoll.

Disgaea 3 Absence of JusticeDisgaea 3 Absence of JusticeDisgaea 3 Absence of JusticeDisgaea 3 Absence of Justice
8 / 10
+